;
coinex

قیمت بنزین در سال 1402 گران می‌شود؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره قیمت بنزین در سال 1402 اعلام کرد: قاطعانه می‌گویم بنزین در سال 1402 گران نمی‌شود؛ مردم دیگر توان افزایش قیمت را ندارند.

همواره موضوع بنزین از مباحث جنجالی و داغ قوانین بودجه در دولت‌ها قلمداد شده زیرا افزایش قیمت آن بر روی گرانی سایر کالاها تاثیر مستقیمی خواهد گذاشت.

در همین راستا حسین حسین‌زاده، عضو کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد که اگر در جامعه ظرفیت افزایش قیمت بنزین در سال 1402 وجود داشت، بنزین را 37 هزار تومان می‌فروختیم، که البته او هم بر این عقیده است که این کار با وضعیت فعلی امکان‌پذیر نیست. به هر حال فشار تحریم‌ها و عدم‌ تحقق همه منابع دیده شده در بودجه، این نگرانی را در بین مردم ایجاد کرده که احتمالاً قیمت بنزین به زودی افزایش پیدا کند.

گفتنی است که هفته پیش بودجه 1402 سرانجام از سوی دولت تقدیم مجلس شد؛ هرچند که یک عضو هیات رئیسه مجلس صراحتاً اعلام کرده تا زمانی که برنامه هفتم توسعه به مجلس ارائه نشود قابلیت بررسی بودجه 1402 در پارلمان وجود ندارد. این در حالی است که هنوز رقم پیشنهادی دولت برای قیمت هر لیتر بنزین مشخص نیست اما آنچه قابل حدس بوده، افزایش قیمت آن در سال آینده است و همین مسئله به گمانه‌زنی‌ها درباره قیمت آن دامن زده است.

بیشتر بخوانید: سهمیه بنزین نوروزی 1402 ؛ امسال سهمیه بنزین نوروز واریز می‌شود؟

افزایش قیمت بنزین در سال 1402

در همین راستا، عبدالعلی رحیمی‌مظفری، دبیر کمیسیون انرژی مجلس و نماینده مردم سروستان در گفتگویی اعلام کرد: «تحت هیچ شرایطی قیمت بنزین چه در این چند ماه باقی مانده سال جاری و چه در سال 1402، افزایش نخواهد یافت. من قاطعانه و محکم به اطلاع مردم می‌رسانم که اصلاً خبری از افزایش قیمت بنزین نه امسال و نه سال آینده نیست».

قیمت بنزین در سال 1402
عبدالعلی رحیمی مظفری

نماینده سروستان در ادامه افزود: «برای نظم و نسق دادن به حوزه مصرف انرژی و مخصوصاً بنزین، باید یک‌جانبه‌نگری را کنار گذاشت. اینکه توجه نکردیم که بزرگ‌ترین سرمایه ما در کشور «انرژی» است و این «انرژی» را فدای خیلی از موضوعات کم‌اهمیت‌تر کردیم، کار را پیچیده‌تر از همیشه کرده است». دبیر کمیسیون انرژی مجلس درباره مسئله افزایش قیمت بنزین در سال 1402 گفت:

«مشکل کشور ما، گران کردن قیمت بنزین نیست. کافیست یک تحقیق ساده بشود تا ببینیم زمانی که بنزین را گران کردیم در میزان مصرف مردم، صرفه‌جویی شد یا نه؟ اینکه متوسط به ازای هر 100 کیلومتر، 10 الی 12 لیتر بنزین مصرف می‌کنیم می‌تواند در روند انرژی ما اثر بگذارد یا اینکه مافیای خودرو در ایران را حذف کنیم تا برسیم به خودرو‌هایی با 100 کیلومتر کارکرد و سوخت چهار لیتر بنزین تا مصرف بنزین در کشور به یک چهارم برسد».

رحیمی‌مظفری یادآور شد: «وقتی مصرف بنزین در کشور به لطف خودرو‌های باکیفیت، یک چهارم شود، آنگاه اگر قیمت بنزین چهار برابر هم شود، مردم چیزی را از دست نمی‌دهند، چون در هزینه‌کرد، مثل شرایط کنونی می‌شود».

وی درباره ضرورت افزایش قیمت بنزین افزود: «در موضوع قیمت بنزین دو بحث است؛ یک بحث ضرورت است و دیگری اقدام. ضرورت ایجاب می‌کند که افزایش قیمت بنزین رخ دهد، ولی وقتی زمینه برای این کار فراهم نیست، ضرورت کنار می‌رود. در حال حاضر، کشور نه زمینه اقتصادی آن را دارد و نه مردم تاب و توان این افزایش را دارند و نه زیرساخت‌ها اجازه چنین کاری را می‌دهد».

او در پایان خاطرنشان کرد: «در حال حاضر، نسبت به صرفه‌جویی در مصرف بنزین با رویکردی که اشاره کردم، غفلت شده و همین غفلت باعث بروز چنین چالش‌هایی شده است. مدت‌هاست در کمیسیون انرژی مجلس صحبت بر سر این است که گناه مصرف انرژی با این شیوه، بر گردن کیست؟ یک نفر هم از اعضای کمیسیون نیستند که بگویند گناه مصرف بالای انرژی، گردن مردم است. بی‌تردید روش‌های نامناسب در سیاست‌گذاری‌های انرژی در سال‌های متمادی، ما را به این نقطه رسانده است».

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره قیمت بنزین در سال 1402 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر