;
coinex

بنیاد ملی نخبگان از بازگشت 2700 نخبه به ایران خبر داد

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اعلام بازگشت 2700 نخبه به ایران مدعی شد که برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای بازگشت نخبگان ایرانی با موفقیت همراه بوده است.

اعلام آمار بازگشت 2700 نخبه به کشور در حالی است که از سوی دیگر رصدخانه مهاجرت ایران گزارش داده بود که به طور سالانه متوسط 28 هزار ویزای تحصیلی و اجازه اقامت کاری برای ایرانیان صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید: انتصاب دهقانی فیروزآبادی به ریاست بنیاد ملی نخبگان

بازگشت 2700 نخبه به ایران

گرچه موضوع مهاجرت نخبگان و استعدادهای ایرانی چیز تازه‌ای نیست و اتفاقا در سالیان اخیر با روند وضعیت اجتماعی سیاسی و اقتصادی کشور تشدید شده است، اما بنیاد ملی نخبگان می‌گوید بنابر برنامه‌ریزی‌های انجام شده، افراد نخبه به کشور بازگشته‌اند.

ناصر باقری مقدم قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در این خصوص گفت: «درحال‌حاضر با برنامه‌ریزی انجام‌شده، بیش از 2700 نفر از نخبگان ایرانی مقیم خارج هم‌اکنون به ایران بازگشته‌اند. این افراد در 100 تا 200 دانشگاه برتر دنیا مشغول به فعالیت‌های علمی بوده‌اند.»

به گفته او، نخبگان ایرانی که به ایران بازگشته‌اند به عنوان اعضای هیئت علمی مشغول به فعالیت هستند یا در حال انجام فرایند تاسیس شرکت دانش‌بنیان هستند:

 بخشی از نخبگان نیز هنگام بازگشت به کشور، خودشان اقدام به راه‌اندازی شرکت کرده‌اند. این نخبگان غالباً از اروپا و آمریکای شمالی بازگشته‌اند.

بنیاد ملی نخبگان از بازگشت 2700 نخبه به ایران خبر داد

باقری‌مقدم با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان، بازگشت سالانه هزار نخبه به کشور را در دستور کار دارد، گفت: «این بنیاد در‌حال راه‌اندازی و اجرای طرحی تحت عنوان بازگشت هزار نخبه به کشور است که این کار باید با حمایت دولت، سازمان برنامه و بودجه و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شود. تمهیدات لازم برای بازگشت سالیانه هزار نخبه به کشور اندیشیده شده است.»

او همچنین گفت تعداد قابل توجهی از نخبگان ایرانی دردنیا علاقه‌مند به همکاری با ایران با روش‌هایی مانند پروژه‌های پژوهشی‌ و کرس‌های آموزشی و تحقیقاتی هستند.

موضع بازگشت نخبگان ایرانی به شرطی قابل تحسین و تمجید است که واقعی باشد. فراتر از این کارشناسان بر این باورند که جلوگیری از مهاجرت به مراتب پدیده‌ای مهم‌تر از بازگشت نخبگان است. در واقع در‌حالی بنیاد ملی نخبگان به‌دنبال بازگرداندن سالانه هزار نخبه به ایران است که آمارهای رصدخانه مهاجرت نشان می‌دهد طی 10 سال گذشته، سالیانه بیش از 28 هزار ایرانی از کشور مهاجرت می‌کنند.

این روزها و با توجه به وضعیت اینترنت کشور، فیلترینگ پلتفرم‌های پرکاربرد، نرخ ارز و شرایط اقتصادی پیچیده، روند مهاجرت شدیدا افزایش یافته است. در جلسه‌ای که رصدخانه مهاجرت ایران برگزار کرده بود نیز اعلام شد که به دلیل شرایط این روزهای کشور، مهاجرت ایرانیان افزایش یافته و احتمالا ایران در آینده با بحران کمبود نیروی کار متخصص مواجه می‌شود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره بازگشت 2700 نخبه به ایران چیست؟ آیا برنامه‌های بازگشت نخبگان را در این شرایط اقتصادی و اجتماعی موثر می‌دانید؟ آیا شما قصد مهاجرت دارید؟ در چه شرایطی حاضر به ادامه زندگی در ایران هستید؟ نظراتتان را با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر