;
coinex

راه‌اندازی آزمایشی لیر دیجیتال در ترکیه ؛ روی خوش اردوغان به ارزهای دیجیتال!

بانک مرکزی ترکیه اولین آزمایش لیر دیجیتال را با موفقیت پشت سر گذاشت. همچنین این بانک می‌خواهد در سال 2023 آزمایش‌های بیشتری را روی این ارز به انجام برساند.

بانک مرکزی جمهوری ترکیه (CBRT) آزمایش اولیه لیر دیجیتال ترکیه، ارز دیجیتال ملی خود (CBDC) را، به سرانجام رساند و حالا ادامه آزمایش‌های خود در سال 2023 تدارک می‌بیند. نتایج این آزمایش‌ها از طریق یک «گزارش ارزیابی جامع» پیش از رونمایی از مراحل بعدی، در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

بانک مرکزی ترکیه در بیانیه جدید خود صراحتاً گفته است که به آزمایش استفاده از فناوری‌های توزیع‌شده در سیستم‌های پرداخت و «ادغام» آن‌ها با سیستم‌های پرداخت فوری ادامه می‌دهد. همچنین مطالعه جنبه‌های حقوقی لیر دیجیتال مانند «اقتصاد» و «چارچوب قانونی» در مورد دیجیتالی‌شدن، همراه با الزامات تکنولوژیکی آن را در اولویت بررسی خواهند بود.

بیشتر بخوانید: سرقت بیش از 1 میلیارد دلار رمزارز ؛ کاسبی پررونق کیم جونگ اون در 5 سال اخیر!

راه‌اندازی اولیه لیر دیجیتال

براساس بیانیه‌ی CBRT، یکی از مقامات بانک مرکزی ترکیه اعلام کرده که «اولین تراکنش‌های پرداخت» خود با استفاده از لیر دیجیتال را با موفقیت به پایان رسانده است. همچنین در ادامه بیانیه آمده که آزمایش‌های مدار بسته محدود با سرمایه‌گذاران حوزه فناوری در سه ماهه اول سال 2023 تداوم خواهد یافت و پس از آن در ادامه سال این برنامه به بانک‌ها و شرکت‌های فناوری مالی منتخب توسعه پیدا می‌کند.

لیر دیجیتال

بانک مرکزی ترکیه نخستین‌بار در سپتامبر 2021 با معرفی یک پروژه تحقیقاتی به نام «تحقیق و توسعه لیر دیجیتال بانک مرکزی ترکیه» هدف استفاده از مزایای لیر ‌دیجیتال ترکیه را اعلام کرد. در آن زمان، دولت هیچ تعهد قطعی مبنی بر دیجیتالی‌سازی نهایی ارز کشور نداشت و یادآور شد که «هیچ تصمیم نهایی در مورد صدور لیر دیجیتال ترکیه نگرفته است».

گفتنی است که چند کشور دیگر از جمله بریتانیا و قزاقستان نیز به‌تازگی آزمایش ارزهای دیجیتال بانک مرکزی خود را شروع کرده‌اند. در همین راستا بانک انگلستان درخواست‌هایی را جهت اثبات مفهوم کیف پول ارز دیجیتال خود باز کرده و بانک مرکزی قزاقستان معرفی یک ارز بانک مرکزی داخلی را در اوایل سال 2023 با اجرای مرحله‌ای طی سه سال در دستور کار دارد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره راه‌اندازی آزمایشی لیر دیجیتال ترکیه چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر