;
coinex

گزارش شاپرک: کاهش ارزش حقیقی تراکنش‌ها نسبت به سال قبل!

گزارش عملکرد یکساله شاپرک منتشر شد. در این گزارش به کاهش ارزش حقیقی تراکنش‌ها در این سامانه طی یکسال گذشته اشاره شده است.

کاهش ارزش حقیقی تراکنش‌ها در شاپرک برخلاف چیزی است که آمارهای اسمی آن نشان می‎‌دهد. در این گزارش شاپرک عملکرد یکساله خود را منتشر کرده است که مطابق آنچه دیده می‌شود، این سامانه از لحاظ ارزش حقیقی حدود 16 درصد نسبت به سال گذشته افت کرده است. در این گزارش شاپرک از ماه آذر 1401 تا دی سال جاری بیش از 800 میلیون تومان درآمدزایی داشته است.

بیشتر بخوانید: افزایش آمار روزانه تراکنش‌ها ؛ شاپرک از مخصمه رها شد!

کاهش ارزش حقیقی تراکنش‌ها در شاپرک

شاپرک گزارش اقتصادی آذر ۱۴۰۱ خود را منتشر کرد. براساس این گزارش در این ماه بالغ بر ۳ هزار و ۷۶۸ میلیون تراکنش با ارزش ۸ هزار و ۳۳۴ هزار میلیارد ریال در شبکه الکترونیکی پرداخت کارت پردازش شده است که نسبت به آبان ۱۴۰۱ رشد ۰.۹۴ درصدی در تعداد و ۸.۱۲ درصدی در ارزش ریالی یافته است.

کاهش ارزش حقیقی تراکنش‌ها در شاپرک 
مقایسه رشد حقیقی و اسمی نقطه به نقطه تراکنش‌های شبکه شاپرک

از سوی دیگر گزارش شاپرک نشان می‌دهد که ارزش حقیقی تراکنش‌ها نیز در یک ماه گذشته ۶.۰۸ درصد رشد پیدا کرده است اما اگر ارزش حقیقی تراکنش‌ها در آذر ۱۴۰۱ را با آذر ۱۴۰۰ مقایسه کنیم شاهد کاهشی ۱۵.۹۶ درصدی خواهیم بود.

شاپرک در ادامه به آمارهای مرتبط با ابزارهای پذیرش فعال سیستمی پرداخته است که براساس آن تعداد ابزارهای پذیرش و فعال سیستمی اینترنتی و فروشگاهی در این ماه به ترتیب ۱۰.۹۳ درصد و ۲.۴۳ درصد رشد یافته‌اند.

کاهش ارزش حقیقی تراکنش‌ها در شاپرک 
مقایسه سهم مبلغی و تعدادی تراکنش‌های هر یک از ابزارهای پذیرش

افزایش دوباره تعداد کارت‌خوان‌ها در تهران

در بخش عملکرد هر ابزار پذیرش به لحاظ تعداد و مبلغ تراکنش‌ها نیز کارت‌خوان فروشگاهی در این ماه سهمی ۹۲.۳۳ درصدی را در سهم از تعداد تراکنش‌ها به ثبت رسانده است و ابزار اینترنتی و موبایلی نیز به ترتیب‌ سهم‌هایی ۵.۰۱ درصدی و ۲.۶۵ درصدی کسب کرده‌اند.

در سهم مبلغی این ابزارها نیز ۸۵.۵ درصد از سهم در اختیار ابزار کارت‌خوان فروشگاهی است و سهم ابزار پذیرش اینترنتی ۱۴.۳۳ درصد اعلام شده است و به نظر می‌رسد که این سهم نسبت به ماه گذشته کاهشی ۰.۴۷ درصدی را تجربه کرده است که در این باره نباید نقش احتمالی اختلال در اینترنت را در ماه‌های گذشته نادیده گرفت.

کاهش ارزش حقیقی تراکنش‌ها در شاپرک 
کاهش ارزش حقیقی تراکنش‌ها در شاپرک

تغییر در تعداد کارت‌خوان‌ فروشگاهی فعال سیستمی در هر استان پرداخته است و استان‌های تهران، خراسان رضوی، فارس، اصفهان و خوزستان را به ترتیب دارای بیشترین تعدادهای کارت‌خوان در این ماه معرفی کرده است که تعداد آنها در آذرماه ۱۴۰۱ نیز افزایش یافته است. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که بیشترین تعداد ابزار پذیرش اینترنتی و موبایلی فعال سیستمی نیز در اختیار استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان قرار دارد.

بیشتر بخوانید: درخواست شاپرک برای تغییر دامنه پرداخت‌یارها، موضوع چیست؟ [گفتگو با عادل طالبی]

گزارش شاپرک در ادامه به آمار عملکرد شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت اشاره کرده است که براساس آن در بخش سهم تعدادی و مبلغی هریک از شرکت‌های PSP از بازار تراکنش‌های حوزه پرداخت الکترونیکی کارت سه شرکت به‌پرداخت ملت، پرداخت الکترونیک سامان و تجارت الکترونیک پارسیان به ترتیب با ۱۹.۵۱، ۱۹.۴۴ و ۱۴.۳۱ درصد سهم از بازار از نظر تعداد تراکنش‌ها رتبه اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

شرکت فراپردازان آروند امید (امید پی) نیز با سهم ۸.۱۶ درصدی رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است. هرچند که اجرای طرح مدیریت یارانه آرد و نان و محول شدن آن به امید پی توانسته است رشد قابل توجهی را در رتبه این شرکت در سهم تعدادی تراکنش‌ها رقم بزند اما سهم امیدپی از مبالغ تراکنش‌ها همچنان کم است و این مجموعه تنها سهم بازاری ۲.۸۰ درصدی دارد.

افزایش دوباره تعداد کارت‌خوان‌ها در تهران
سهم بازار هر شرکت از نظر تعداد تراکنش‌ها

در سهم از بازار مبلغی نیز سه شرکت به پرداخت ملت، پرداخت الکترونیک سامان و پرداخت الکترونیک سداد نیز به ترتیب با ۱۹.۹۶، ۱۶.۶۷ و ۱۲.۴۹ درصدی در صدر سهم از مبلغ تراکنش‌ها قرار دارند.

کاهش ارزش حقیقی تراکنش‌ها در شاپرک 
سهم بازار هر شرکت از نظر مبلغ تراکنش‌ها

شاپرک در ادامه به سهم شرکت‌های PSP از بازار تراکنش هریک از ابزارهای پذیرش پرداخته و تغییرات آنها را در تعداد و مبالغ نسبت به ماه گذشته مورد بررسی قرار داده است. براین اساس به نظر می‌رسد که شرکت پرداخت الکترونیک سامان در آذرماه با پوشش ۱۹.۷۱ درصدی از بازار تراکنش‌های کارت‌خوان بخش عمده از تعداد تراکنش‌های این بازار را در دست دارد و آسان پرداخت پرشین نیز با سهمی ۴۵.۸۷ درصدی صدر نشین سهم تعدادی تراکنش‌های ابزار پذیرش اینترنتی است.

کاهش ارزش حقیقی تراکنش‌ها در شاپرک 
سهم هر شرکت از تعداد تراکنش ابزارهای مختلف

بیشترین اختلاف بین سهم تعدادی تراکنش‌های ابزار پذیرش کارتخوان فروشگاهی با ۰.۲۶ درصد کاهش به شرکت تجارت الکترونیک پارسیان تعلق دارد و به پرداخت ملت نیز با ۰.۶۶ درصد افزایش در ابزار پذیرش کارت‌خوان بیشترین اختلاف را نسبت به ماه قبل به ثبت رسانده است.

در بخش سهم مبلغی شرکت‌های PSP از تراکنش‌ها نیز به نظر می‌رسد که به پرداخت ملت با سهمی ۱۸.۳۶ درصدی از مبالغ کارت‌خوان‌های فروشگاهی در رتبه اول این بازار قرار دارد و علاوه بر این با کسب ۲۹.۱۱ و ۵۲.۳۱ درصد از مبالغ تراکنش‌های اینترنتی و موبایلی بیشترین سهم را در میان PSPها به دست آورده است.

این گزارش در ادامه اشاره کرده است که بیشترین اختلاف بین سهم مبلغی تراکنش‌های ابزار پذیرش کارت‌خوان فروشگاهی نسبت به ماه گذشته به شرکت آسان‌پرداخت پرشین تعلق دارد. شرکت پرداخت الکترونیک سداد در ابزار پذیرش اینترنتی با کاهش ۰.۶۳ درصدی بیشترین اختلاف را دارد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره کاهش ارزش حقیقی تراکنش‌ها چیست؟ چیست؟ نظرات خود را با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را از تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر