;
coinex

افزایش طول عمر تلسکوپ هابل با راه‌اندازی مجدد آن در ارتفاع جدید

از آنجایی که تلسکوپ هابل تا ژانویه سال آینده به کار خود ادامه می‌دهد، ناسا تصمیم گرفته تا امکان افزایش طول عمر تلسکوپ هابل با راه‌اندازی مجدد آن در ارتفاع جدید را بررسی کند.

پرتاب تلسکوپ فضایی هابل، دانشنمندان ناسا را برای رصد اطلاعات جدید مشتاق‌تر کرد. مطالعات عمیق‌تر دانشمندان نشان می‌دهد که هابل می‌تواند در مدارهای بالاتر برود و طول عمر بیشتری داشته باشد.

31 سال پیش تلسکوپ هابل به فضا پرتاب شد و اکتشافات بسیاری را انجام داد. برای بررسی اجرام کیهانی در حال حاضر هیچ تلسکوپی قدرتمندتر از هابل نیست.

بیشتر بخوانید: کری خوانی هابل برای جیمز وب ؛ تصویر شگفت‌انگیز هابل از خوشه ستاره‌ای ترزان 1

افزایش طول عمر تلسکوپ هابل

شرکت اسپیس ایکس درخواستی را در تاریخ 22 دسامبر، برای یک پژوهش غیرانحصاری منتشر کرد. در این درخواست چگونگی ادامه روند فعالیت تلسکوپ هابل و امکان آغاز به کار آن در مدارهای بالاتر ذکر شده است. مطابق با آنچه که ناسا در گذشته گفته، هابل می‌تواند تا تاریخ 24 ژانویه سال 2023 به کار خود ادامه دهد.

افزایش طول عمر تلسکوپ هابل
افزایش طول عمر تلسکوپ هابل

هابل که در سال 1990 میلادی شروع به فعالیت کرده، مدارش در فاصله 540 کیلیومتری زمین رو به زوال رفته، ناسا به دنبال راه‌اندازی مجدد این تلسکوپ است تا بتواند آن را به مدارهای بالاتر انتقال دهد. انتقال این تلسکوپ به مدارهای بالاتر می‌تواند به افزایش طول عمر تلسکوپ هابل کمک کند.

افزایش طول عمر این تلسکوپ با انتقالش به مدارهای بالاتر زمان خارج شدنش از مدارهای فضایی را به تاخیر می‌اندازد. ناسا در پی پرتاب هابل پنج ماموریت به آن داد. این پنج ماموریت در حدود تنظیم کردن هابل از شاتل برای راه‌اندازی مجدد تلسکوپ بوده است.

آخرین ماموریت هابل مربوط به سال 2009 میلادی بوده. ناسا همچنین ناوگان شاتل خود را در سال 2011 از خدمت رسانی معاف کرد. ایده افزایش طول عمر تلسکوپ هابل می‌تواند، دوباره به فعالیت‌های این تلسکوپ جان دوباره‌ای ببخشد.

راه‌اندازی مجدد هابل

افزایش طول عمر تلسکوپ هابل و همچنین فعالیتش در مدارهای بالاتر با استفاده از فضاپیمای دراگون ابتدا توسط شرکت اسپیس ایکس و همچنین برنامه پولاریس مطرح شده است.

افزایش طول عمر تلسکوپ هابل
هابل

اگر فضاپیمای دراگون به فعالیت‌های هابل جهت دهد، هیچ هزینه‌ای برای دولت آمریکا نخواهد داشت. پولاریس در واقع یک برنامه خصوصی برای ماموریت‌های فضایی بوده که با استفاده از فضاپیمای دراگون و موشک استارشیپ (که متعلق به کمپانی اسپیس ایکس هستند) پیش برده می‌شود. تمامی بودجه‌ این برنامه خصوصی توسط یک میلیاردر آمریکایی به نام جرد ایزاکمن تامین می‌شود و از این لحاظ وابسته به دولت نیست.

پس از بیان این ایده توسط اسپیس ایکس و پولاریس، قرارداد بدون بودجه بین دو شرکت ناسا و اسپیس ایکس در جهت بررسی تقویت و افزایش طول عمر تلسکوپ هابل در سپتامبر 2022 امضا شد.

این ایده و پژوهش اسپیس ایکس به دنبال کمک به ناسا و محققانشان مطرح شده است. ناسا تا پیش از اجرای ایده اسپیس ایکس، هیچ برنامه‌ای برای اجرای عملیات جدید و با تامین مالی برای ماموریت جدیدش نداشت.

اسپیس ایکس به دنبال هدف عمده و اصلی خود یعنی همان تلاش برای رسیدن به کشفیات جدید بوده است و در پی این تصمیمش، به تجاری سازی این ماموریت کمک خواهد کرد.

غیرانحصاری بودن پژوهش اسپیس ایکس

پژوهش اسپیس ایکس همانطور که در ابتدا گفته شد، غیرانحصاری است. غیرانحصاری بودن این پژوهش، به این معنا است که دیگر شرکت‌های فعال در حوزه پژوهش‌های نجوم و فناوری می‌توانند از ایده‌های خود برای کمک به هابل براساس استفاده از موشک‌ها یا فضاپیماهای گوناگون ارائه دهند و در ادامه فعالیت هابل سهیم باشند.

افزایش طول عمر تلسکوپ هابل
ناسا

به گفته محققان، پژوهش اسپیس ایکس در رابطه با هابل و افزایش طول عمر آن حدود 6 ماه زمان خواهد برد. این پژوهش داد‌ه‌هایی را مورد بررسی قرار می‌دهد که در رابطه با هابل و فضاپیمای دراگون است.

این پژوهش‌ها امکان ملاقات و اتصال ایمن به تلسکوپ فضایی را پیش از انتقال به مدار پایدارتر مورد بررسی قرار می‌دهند. معاون اداره ماموریت علمی در مقر ناسا، توماس زوربوخن در رابطه با افزایش طول عمر تلسکوپ هابل اظهار کرد:

این پژوهش، نمونه‌ هیجان‌انگیزی از روش‌های نوآورانه‌ای به شمار می‌رود که ناسا از طریق مشارکت خصوصی و دولتی در حال بررسی آن است. ما می‌خواهیم همان طور که ناوگان ما رشد می‌کند، طیف گسترده‌ای از فرصت‌ها را برای پشتیبانی از قوی‌ترین و عالی‌ترین ماموریت‌های علمی ممکن کشف کنیم.

پژوهشگران معتقدند، اجرای این پژوهش می‌تواند ما را به ادامه فعالیت‌ ماهواره‌ها و فضاپیماهای قدیم‌تر امیدوار کند و کشفیات جدیدی را از فضا و کره زمین در اختیار ما قرار دهد. این ماهواره‌ها که در مدارهای نزدیک‌تری نسبت به مدار زمین هستند با اجرای موفقیت آمیز این پروژه عمر طولانی‌تری را خواهند داشت.

تلسکوپ جیمز وب که حدود چند ماه پیش به فضا پرتاب شد و توانست اطلاعات جدیدی از کیهان شناسی را در اختیار محققان قرار دهد به دنبال پایان کار هابل بوده است و باید دید که اجرای این پژوهش چه پیشرفتی را حاصل می‌کند و فعالیت این دو تلسکوپ در کنار هم به چه صورت خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره افزایش طول عمر تلسکوپ هابل چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر