;
coinex

مشخصات لپ تاپ خوب برای کارهای گرافیکی (معرفی 3 مدل عالی)

یک لپ تاپ مناسب کارهای گرافیکی چه مشخصاتی باید داشته باشد؟ این سوال بسیاری از طراحانی است که قصد خرید لپ تاپ دارند ولی نمی‌دانند دقیقا کدام لپ تاپ با چه مشخصاتی به دردشان می‌خورد.

بعضی از آنها هم می‌پرسند بهترین لپ تاپ برای کارهای گرافیکی کدام است؟ در جواب باید بگوییم اساسا چیزی به نام “بهترین” در دنیای لپ تاپ‌ها وجود ندارد! بهترین را نیازها و سلایق شما تعیین می‌کنند. البته ذکر این نکته هم ضروری است که برخی از برندها مثل ایسوس یک سری جداگانه از لپ تاپ‌هایشان را به طراحان اختصاص داده‌اند؛ درست مثل همان کاری که برای گیمرها انجام داده‌اند.

یک لپ تاپ مناسب کارهای گرافیکی چه مشخصاتی باید داشته باشد؟

مشخصات لپ تاپ خوب برای کارهای گرافیکی (معرفی 3 مدل عالی)

در این مقاله سراغ سه لپ تاپ از سه برند مختلف رفتیم که حداقل دو تای آنها اختصاصا برای کار طراحی ساخته شده‌اند و آن دیگری هم هر چند که مستقیما برای انجام کارهای طراحی ساخته نشده اما به هر کسی بگویید آن را برای کارهای طراحی خریده‌اید نه تنها به شما نخواهد گفت اشتباه کرده‌اید‍ بلکه از حسن انتخاب شما تعریف هم خواهد کرد! این سه لپ تاپ در سه رده قیمتی انتخاب شده‌اند و هر کسی با بودجه‌ای در حد 40 میلیون یا بیشتر می‌تواند یکی از آنها را خریداری کند. اما بپردازیم به خود لپ تاپ‌ها.

لپ تاپ اپل MacBook Pro MK183

این همان لپ تاپ دیگر بود که همین الان به آن اشاره کردیم! لپ تاپ مک بوک پرو از هر نوعی که باشد هیچ شکی را باقی نمی‌گذارد؛ چه کاربری شما عمومی باشد و چه قصد اجرای برنامه‌های گرافیکی سنگین را داشته باشید مک بوک پرو شما را ناامید نخواهد کرد. پردازنده اصلی این لپ تاپ نه از نوع M1 بلکه از نوع M1 Pro‌ است که قدرت پردازشی در حد پردازنده‌های Core i7 نسل دوازدهم دارد. صفحه نمایشگر آن هم از نوع Retina XDR است که کیفیتی در حد نمایشگرهای OLED دارد و اتفاقا از فناوری مشابهی هم در آن استفاده شده است.

در نمایشگرهای Retina XDR یا OLED از یک پنل با نور پشت‌زمینه استفاده نمی‌شود بلکه هزاران مینی LED در سرتاسر صفحه نمایشگر پراکنده‌اند که هر کدام می‌تواند به صورت مستقل روشن یا خاموش باشد یا رنگ متفاوتی داشته باشد. چنین ویژگی باعث می‌شود تصاویر واضح‌تر و زنده‌تر به نظر برسند و رنگ‌ها واقعی‌تر جلوه کنند به خصوص رنگ سیاه که در نمایشگرهای دیگر که از این فناوری‌ها (OLED‌ یا Retina XDR) استفاده نمی‌کنند معمولا خاکستری پررنگ متمایل به سیاه است نه دقیقا سیاه. برای یک طراح چه چیزی مهم‌تر از نمایش درست و دقیق رنگ‌ها می‌تواند وجود داشته باشد؟

اتفاقا سوال بسیاری از دوستان طراح هم این است که نمایشگر لپ تاپ مخصوص طراحی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ فکر کنیم جواب این سوال را  در بالا تا حد زیادی داده باشیم. نمایشگرهای OLED و Retina XDR که دومی فقط در لپ تاپ‌های اپل از آن استفاده می‌شود از فناوری متفاوتی برای نمایش رنگ‌ها استفاده می‌کنند که باعث می‌شود عملکردشان در نمایش درست و دقیق رنگ‌ها بسیار بهتر از نمایشگرهای معمولی باشد. شاید برایتان جالب باشد بدانید نمایشگرهای معمولی قادرند 16.7 میلیون رنگ را نشان دهند در حالی که این تعداد در نمایشگرهای OLED و Retina XDR به یک میلیارد رنگ می‌رسد.

یک برتری دیگر!

نمایشگرهای OLED و Retina XDR یک برتری دیگر هم نسبت به نمایشگرهای معمولی دارند و آن هم اینکه میزان روشنایی تصویر در آنها بیشتر از نمایشگرهای معمولی است. میزان روشنایی صفحه نمایشگر در نمایشگرهای معمولی در بهترین حالت 250 nits است در حالی که این میزان در نمایشگرهای OLED به 500 تا 600 nits و در نمایشگرهای Retina XDR‌ آنطور که خود اپل ادعا کرده به 1000 nits می‌رسد. البته شاید میزان روشنایی صفحه تاثیر مستقیمی در کار طراحی نداشته باشد اما فراموش نکنید اگر بخواهید از لپ تاپ‌تان در محیط باز یا کلا محیط‌های پرنور استفاده کنید هر چقدر میزان روشنایی صفحه نمایشگر بیشتر باشد راحت‌تر می‌توانید محتویات صفحه نمایشگر را ببینید و چشمان‌تان کمتر اذیت خواهد شد.

پردازنده گرافیکی

اما به غیر از پردازنده اصلی و نمایشگر، پردازنده گرافیکی هم در لپ تاپی که مخصوص کارهای طراحی باشد مهم است. فکر کنیم دلیل آن واضح است چون هر چه باشد پردازش گرافیکی بخشی از کار طراحی است و اگر لپ تاپی در این زمینه ضعیف باشد به درد کار طراحی و اختصاصا کارهای گرافیکی نخواهد خورد. اما در مورد لپ تاپ MacBook Pro MK183 باید بگوییم پردازنده گرافیکی آن در دل پردازنده اصلی قرار گرفته و به اصطلاح مجتمع است اما فکر نکنید قدرت آن هم به اندازه پردازنده‌های مجتمع اینتل است. برعکس! این پردازنده از هر نظر از پردازنده‌های مجتمع اینتل قوی‌تر است و شاید تعجب کنید اگر بگوییم قدرت آن چیزی در حد پردازنده گرافیکی GeForce RTX 3060 است.

البته هنگام خرید لپ تاپ اپل باید به تعداد هسته‌های پردازنده گرافیکی آن نیز توجه کنید چون عامل مهمی در قدرت آن محسوب می‌شوند و هر چقدر تعدادشان بیشتر باشد بهتر است. لیکن این فقط در پردازنده‌های گرافیکی اپل صدق می‌کند که دلیلش متفاوت بودن معماری آنهاست. به هر حال تعداد این هسته‌ها در پردازنده گرافیکی لپ تاپ MacBook Pro MK183 شانزده عدد است که فعلا فقط از پردازنده‌های M1 Max کمتر است. در جدول زیر، قدرت سخت‌افزاری پردازنده گرافیکی M1 Pro، پردازنده GeForce RTX 3050 Ti و GeForce RTX 3060 را با توجه به معیارهای مختلف با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم.

پردازنده‌ها/مشخصات پردازنده گرافیکی M1 Pro (16 هسته‌ای) پردازنده GeForce RTX 3050 Ti پردازنده GeForce RTX 3060
سرعت پایه پردازنده 450 مگاهرتز 735 مگاهرتز 900 مگاهرتز
سرعت (فرکانس) حافظه 3200 مگاهرتز 1500 مگاهرتز 1750 مگاهرتز
پهنای باند حافظه 512 بیت 128 بیت 192 بیت
تعداد واحدهای خروجی رندر (ROP) 64 48 48
تعداد واحدهای بازنشانی الگوهای گرافیکی (TMU) 128 80 120
تعداد واحدهای سایه‌روشن (Shading Units) 2048 2560 3840
تکنولوژی ساخت 5 نانومتری 8 نانومتری 8 نانومتری

توضیح اینکه نانومتر تکنولوژی ساخت هر چقدر کمتر باشد بهتر است. خب! همانطور که از جدول بالا برمی‌آید اگر نتوانیم بگوییم پردازنده گرافیکی M1 Pro در مقایسه با دو پردازنده دیگر خیلی قوی‌تر است نمی‌توانیم هم بگوییم از آنها ضعیف‌تر است و اینها همه یعنی قدرت این پردازنده گرافیکی با وجود مجتمع بودنش در حد یک پردازنده گرافیکی مجزای RTX است.

در اینجا فکر کنیم به سوال برخی از کاربران طراح که پرسیده بودند “لپ تاپ بدون کارت گرافیک مجزا برای کارهای طراحی مناسب است؟” نیز  پاسخ داده باشیم. اگر لپ تاپ اپل باشد و پردازنده M1 Pro، M1 Max‌ یا M2 داشته باشد جواب بدون شک بله است اما اگر لپ تاپ دیگری از اپل یا هر برند دیگری با پردازنده اینتل باشد جواب به طور قطع خیر است چون پردازنده‌های مجتمع اینتل برای کارهای گرافیکی سنگین مناسب نیستند و اگر لپ تاپ، پردازنده اینتل داشته باشد باید حتما دارای پردازنده گرافیکی مجزا با قدرت بالا باشد تا برای کارهای گرافیکی سنگین مناسب شود.

استفاده از حافظه رم یکپارچه در لپ تاپ‌های اپل

یکی دیگر از سوالاتی که کاربران مطرح کرده‌اند این است که آیا حافظه رم لپ تاپ‌های اپل با لپ تاپ‌های برندهای دیگر فرق دارد و اگر دارد کدام بهتر است؟ در اینجا قصد نداریم زیاد راجع به حافظه رم یکپارچه که در لپ تاپ‌های اپل از آن استفاده می‌شود صحبت کنیم اما بد نیست بدانید این حافظه یک قطعه جداگانه نیست بلکه روی همان مداری قرار گرفته که پردازنده اصلی و پردازنده گرافیکی روی آن قرار دارند بنابراین حداقل از نظر فیزیکی به آنها نزدیکتر است و تبادل اطلاعات بین آنها هرچند خیلی نامحسوس ولی سریعتر صورت می‌گیرد.

از طرفی در رم‌های یکپارچه امکان دسترسی همزمان پردازنده اصلی و گرافیکی به حافظه رم هم فراهم است و نیازی نیست که پردازنده اصلی اطلاعات موردنیاز پردازنده گرافیکی را آنطور که در سیستم‌های کامپیوتری معمولی مرسوم است در بخشی از حافظه رم که مخصوص پردازنده گرافیکی است کپی کند (خود این کار باعث کاهش سرعت کلی سیستم می‌شود) بلکه پردازنده گرافیکی می‌تواند به صورت مستقیم به اطلاعات موجود در حافظه رم دسترسی پیدا کند.

آنچه که در فوق گفته شد به اضافه پهنای باند بیشتر رم‌های یکپارچه باعث شده تا این رم‌ها در پردازش فایل‌های ویدیویی و فایل‌های تصویری به ترتیب چهار و هفت برابر سریعتر از رم‌های معمولی عمل کنند. پس بدون هیچ شکی می‌توان گفت این رم‌ها عملکرد بهتری نسبت به رم‌های معمولی دارند هر چند که معایب خود را هم دارند مثلا اینکه قابل‌دسترسی و ارتقا نیستند. در اینجا باید بگوییم لپ تاپ MacBook Pro MK183 دارای 16 گیگابایت حافظه رم یکپارچه است که برای انجام کارهای طراحی و اختصاصا گرافیکی کافی است (شاید حتی زیاد هم باشد!).

باطری با ظرفیت بالا

آن دسته از لپ تاپ‌های اپل که از پردازنده‌های سری M این شرکت استفاده می‌کنند به شکل قابل‌توجهی کم‌مصرف‌تر از لپ تاپ‌هایی هستند که در آنها از پردازنده‌های اینتل و پردازنده گرافیکی مجزا استفاده شده است. نتیجه اینکه باطری لپ تاپ‌های اپل با اینکه همان باطری‌های یون لیتیوم معمولی است ولی شارژدهی بیشتری دارد. در مورد لپ تاپ MacBook Pro MK183 باید بگوییم ظرفیت باطری بیشترین حد استاندارد ممکن یعنی 100 وات‌ساعت است و می‌تواند تا 14 ساعت لپ تاپ را روشن نگه دارد. این در حالی است که در لپ تاپ‌های دیگر این رقم عموما بین 7 تا 10 ساعت متغیر است. پس اگر از آن طراحانی هستید که مرتب باید لپ تاپ‌تان را جابجا کنید و نیاز به یک باطری قوی دارید که ساعت‌ها لپ تاپ را روشن نگه دارد بدون شک لپ تاپ‌های اپل و به طور خاص لپ تاپ MacBook Pro MK183 گزینه بهتری برای شما خواهند بود.

مزایا و معایب لپ تاپ MacBook Pro MK183

برخی از مزایا و معایب لپ تاپ MacBook Pro MK183:

مزایا:

  • نمایشگر Retina XDR با وضوح تصویری کمی بیش از 4K
  • استفاده از پردازنده M1 Pro با قدرت پردازش بالا (هم پردازش معمولی و هم گرافیکی)
  • استفاده از حافظه رم یکپارچه با سرعت بیشتری نسبت به رم‌های معمولی
  • شارژدهی بیشتر باطری

معایب:

  • قیمت زیاد
  • عدم امکان ارتقای حافظه رم و حافظه ذخیره‌سازی

لپ تاپ Asus ProArt Studiobook H5600QM

ایسوس همانطور که به کاربری‌های دیگر از جمله گیمینگ توجه داشته طراحان و نیازهای آنها را نیز فراموش نکرده و نشانه آن هم این است که سری ProArt StudioBook از لپ تاپ‌هایش را به طور خاص به این گروه از کاربران اختصاص داده است. لپ تاپ حاضر یعنی Asus ProArt Studiobook H5600QM نیز از این قاعده مستثنی نیست و مشخصات سخت‌افزاری دارد که آن را کاملا برای کارهای طراحی مناسب کرده است. اما این مشخصات سخت‌افزاری چه هستند؟

پردازنده اصلی لپ تاپ Asus ProArt Studiobook H5600QM از نوع Ryzen 9 5900HX AMD است که قدرت پردازشی در حد پردازنده Core i9 نسل یازدهم دارد. قدرت این پردازنده تا حدودی از پردازنده Core i7 نسل دوازدهم و البته پردازنده M1 Pro اپل کمتر است اما این اختلاف فاحش نیست طوری که مثلا بتوان گفت این پردازنده به درد اجرای برنامه‌های سنگین گرافیکی نمی‌خورد. مطمئن باشید اگر اینطور بود هیچ وقت از آن در یک لپ تاپ مخصوص طراحی استفاده نمی‌شد! همچنین جالب است بدانید با اینکه این پردازنده از بعضی نظرها از پردازنده Core i7 نسل دوازدهم و پردازنده M1 Pro اپل عقب‌تر است اما سرعت پایه آن 1 گیگاهرتز از پردازنده Core i7 و 1.3 گیگاهرتز از پردازنده M1 Pro بیشتر است و البته 6 هسته مجازی هم بیشتر از پردازنده M1 Pro دارد (جمعا 16 هسته مجازی دارد).

پردازنده گرافیکی لپ تاپ Asus ProArt Studiobook H5600QM از نوع GeForce RTX 3060 است که با مراجعه به جدول مقایسه پردازنده‌های گرافیکی در بالا می‌توانید از قدرت پردازش گرافیکی آن مطلع شوید. اگر دقت کنید سرعت پایه این پردازنده دو برابر سرعت پایه پردازنده گرافیکی M1 Pro است و تعداد واحدهای سایه‌روشن (Shading Units) آن نیز حدود 1800 واحد بیشتر است. این لپ تاپ همچنین 32 گیگابایت حافظه رم DDR4 دارد که تا 64 گیگابایت قابل‌ارتقاست. البته همین میزان حافظه رم هم برای کارهای سنگین گرافیکی کافی است.

نمایشگر این لپ تاپ 16 اینچی است و از فناوری OLED در ساخت آن استفاده شده که باعث شده تصویر آن همچون نمایشگرهای Retina XDR اپل بسیار شفاف و واضح باشد و رنگ‌ها در آن واقعی‌تر و زنده‌تر جلوه کنند. در واقع دو فناوری Retina XDR‌ و OLED بسیار شبیه یکدیگرند و نمایشگرهایی هم که بر اساس آنها ساخته می‌شوند کیفیتی شبیه به هم دارند. این لپ تاپ همچنین 1 ترابایت حافظه ذخیره‌سازی از نوع SSD دارد که تقریبا دو برابر حافظه SSD لپ تاپ اپلی است که در بالا معرفی کردیم.

توان باطری این لپ تاپ 90 وات‌ساعت است که 10 وات‌ساعت از لپ تاپ اپل کمتر است. از طرفی مصرف پردازنده اصلی و پردازنده گرافیکی این لپ تاپ هم در مقایسه با پردازنده M1 Pro بیشتر است. نتیجه اینکه نباید از باطری آن انتظار زیادی داشته باشید هر چند که باطری 90 وات‌ساعتی برای یک لپ تاپ مخصوص طراحی و حتی گیمینگ خوب است و می‌تواند بسته به نوع کاربری بین هفت تا ده ساعت شارژدهی داشته باشد اما عملکرد آن به دلیل ظرفیت کمترش و مصرف بیشتر پردازنده‌های اصلی و گرافیکی این لپ تاپ به طور قطع از باطری لپ تاپ اپل ضعیف‌تر است.

مزایا و معایب لپ تاپ Asus ProArt Studiobook H5600QM

برخی از مزایا و معایب لپ تاپ Asus ProArt Studiobook H5600QM:

مزایا:

  • قیمت کمتر در مقایسه با لپ تاپ اپل (تا 30 درصد)
  • امکان ارتقای حافظه رم و حافظه ذخیره‌سازی
  • نمایشگر OLED با وضوح تصویری 4K

معایب:

  • مصرف زیاد پردازنده اصلی و گرافیکی و شارژدهی کمتر باطری
  • بهتر بود به جای رم DDR4 از رم DDR5‌ استفاده می‌شد که سرعت بیشتری دارد.
  • وزن بیشتر در مقایسه با لپ تاپ اپل (حدود 200 گرم)

همانطور که قبلا هم اشاره شد ایسوس در تولید لپ تاپ‌هایش به کاربری‌های مختلف توجه داشته و برای هر نوع کاربری، سری جداگانه‌ای از لپ تاپ‌ها را تولید کرده است. اگر می‌خواهید بیشتر در مورد سری‌های لپ تاپ ایسوس بدانید توصیه می‌کنیم مقاله “راهنمای خرید لپ تاپ ایسوس” را در سایت تاپ رایان مطالعه بفرمایید. برای دسترسی سریع به این مقاله می‌توانید عبارت “خرید لپ تاپ ایسوس (asus) تاپ رایان” را در اینترنت جستجو کرده و روی اولین نتیجه جستجو کلیک کنید. بعد از باز شدن صفحه جدید کمی به سمت پایین اسکرول کرده و هر جا که تیتر “راهنمای خرید لپ تاپ ایسوس” را دیدید روی گزینه “مشاهده بیشتر” کلیک کنید.

لپ تاپ Lenovo IdeaPad Flex 5

اگر قیمت دو لپ تاپی که در بالا معرفی کردیم برایتان زیاد است و هنوز هم می‌خواهید کمتر هزینه کنید باید بگوییم لپ تاپ Lenovo IdeaPad Flex 5 انتخاب بهتری برای شما خواهد بود هر چند که نمی‌توانید از آن انتظارات حرفه‌ای داشته باشید. قیمت این لپ تاپ تا 30 درصد از لپ تاپ ایسوس و تا 50 درصد از لپ تاپ اپلی که در بالا معرفی کردیم کمتر است و البته دو مزیت هم نسبت به این دو لپ تاپ دارد؛ اول اینکه صفحه نمایشگر آن لمسی است و دوم اینکه وزن آن بین هشتصد گرم تا یک کیلوگرم از دو لپ تاپ دیگر کمتر است.

اگر این دو مزیت برایتان اهمیت دارد باید بگوییم خرید لپ تاپ لنوو انتخاب بهتری برای شما خواهد بود البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که این لپ تاپ تنها 16 گیگابایت حافظه رم DDR4 و 512 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی دارد که قابل‌ارتقاء هم نیستند؛ پردازنده آن Core i7 نسل یازدهم است و نمایشگر آن هم یک نمایشگر معمولی با پنل IPS، اندازه 14 اینچ و حداکثر وضوح تصویری Full HD است که کیفیتش به شکل محسوسی از نمایشگرهای OLED و Retina XDR کمتر است.

همچنین پردازنده گرافیکی آن از نوع GeForce MX450 است که از لحاظ عملکرد از پردازنده گرافیکی RTX 3050 عقب‌تر است هر چند سرعت پایه آن از این پردازنده بیشتر است. به طور کلی باید بگوییم لنوو سری لپ تاپ‌های IdeaPad خود را برای طراحان و کلا کسانی که ایده‌ای برای مطرح کردن دارند ساخته است. این سری حداقل در مقایسه با دیگر سری‌های لپ تاپ لنوو برای طراحان مناسب‌تر است. اگر می‌خواهید بیشتر با لپ تاپ‌های لنوو آشنا شوید توصیه می‌کنیم مقاله “راهنمای خرید لپ تاپ لنوو” را در سایت تاپ رایان مطالعه بفرمایید. برای دسترسی سریعتر به این مقاله کافی است عبارت “خرید لپ تاپ لنوو (Lenovo) تاپ رایان” را در اینترنت جستجو کرده و روی اولین نتیجه جستجو کلیک کنید.

مزایا و معایب لپ تاپ Lenovo IdeaPad Flex 5

برخی از مزایا و معایب لپ تاپ Lenovo IdeaPad Flex 5:

مزایا:

  • صفحه نمایشگر لمسی
  • قیمت کمتر در مقایسه با دو لپ تاپ دیگر
  • وزن کمتر (تا یک کیلوگرم از دو لپ تاپ دیگر سبک‌تر است)

معایب:

  • پردازنده اصلی و گرافیکی ضعیف‌تر در مقایسه با دو لپ تاپ دیگر
  • کیفیت پایین‌تر نمایشگر در مقایسه با دو لپ تاپ دیگر
  • شارژدهی کمتر باطری (باطری این لپ تاپ حدود 53 وات‌ساعت توان دارد)
  • عدم امکان ارتقای حافظه رم و حافظه ذخیره‌سازی

نگاهی به مشخصات سخت‌افزاری سه لپ تاپی که در اینجا معرفی کردیم

لپ تاپ‌ها/مشخصات لپ تاپ اپل MacBook Pro MK183 لپ تاپ Asus ProArt Studiobook H5600QM لپ تاپ Lenovo IdeaPad Flex 5
پردازنده اصلی M1 Pro AMD Ryzen 9 5900HX Intel Core i7 1165G7
پردازنده گرافیکی M1 Pro GPU GeForce RTX 3060 GeForce MX450
حافظه رم 16 گیگابایت (یکپارچه) 32 گیگابایت DDR4 16 گیگابایت DDR4
حافظه ذخیره‌سازی 512 گیگابایت 1 ترابایت 512 گیگابایت
نمایشگر Retina XDR با وضوح تصویری 4K OLED با وضوح تصویری 4K LCD IPS‌ با وضوح تصویری Full HD
باطری 100 وات‌ساعت 90 وات‌ساعت 53 وات‌ساعت

مشخصات لپ تاپ خوب برای کارهای گرافیکی (معرفی 3 مدل عالی)

سخن آخر

اگر بخواهیم یک جمع‌بندی کلی از صحبت‌هایی که تا به حال کردیم داشته باشیم باید بگوییم لپ تاپ اپل و ایسوس برای طراحان حرفه‌ای مناسب‌ترند و لپ تاپ لنوو برای انجام کارهای طراحی معمولی. اگر قیمت کمتر و سبک بودن برایتان اهمیت دارند و با کیفیت معمولی مشکلی ندارید لپ تاپ لنوو انتخاب بهتری برای شماست اما اگر کیفیت و مخصوصا قدرت پردازش گرافیکی برایتان مهم است پیشنهاد ما به شما یکی از لپ تاپ‌های اپل یا ایسوسی است که در بالا معرفی شد. همانطور که می‌بینید مشخصات لپ تاپ خوب برای کارهای گرافیکی تا حد زیادی به نیاز و البته بودجه شما بستگی دارد و در سه لپ تاپی هم که اینجا معرفی شدند به این دو مورد توجه کافی شده بود.

جهت خرید سه مدل لپ تاپ معرفی شده با بهترین قیمت به فروشگاه اینترنتی toprayan.com مراجعه نمایید.

پایان رپورتاژ آگهی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر