;
coinex

اسپیس ایکس ناجی فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌شود؟

ظاهراً فضاپیمای سویوز روسیه دچار مشکل شده است و از این رو فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی نیازمند کمک اسپیس ایکس هستند.

فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی که در فضاپیمای سویوز روسیه قرار داشتند پس از نقص فنی در این فضاپیما، در خطر افتاده‌اند. ناسا نیز برای کمک به این فضانوردان، گفته است که بدین‌منظور احتمالاً از اسپیس‌ایکس کمک خواهیم گرفت. اگر سریعاً برای این مشکل راهکاری ارائه نشود، احتمالاً این فضانوردان دیگر نتوانند به زمین برگردند.

بیشتر بخوانید: افزایش طول عمر تلسکوپ هابل با راه‌اندازی مجدد آن در ارتفاع جدید

کمک اسپیس‌ایکس به فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی

وضعیت بازگشت فضانوردانی که در ایستگاه فضایی بین‌المللی حضور دارند، در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته، چون فضاپیمای سویوز MS-22 روسیه دچار مشکل فنی شده است و شاید نتواند این افراد را به زمین برگرداند. از‌این‌رو، ناسا احتمالاً برای دریافت کمک به‌سراغ اسپیس ایکس خواهد رفت.

ناسا در یک پخش زنده اینترنتی در تاریخ 14 دسامبر (23 آذر) اعلام کرد که کپسول سویوز MS-22 ظاهراً دچار نشتی در سیستم خنک‌کننده خود شده است. این اتفاق یک راهپیمایی فضایی را به تأخیر انداخت و از آن مهم‌تر، احتمالاً باعث می‌شود دو فضانورد روسی و یک فضانورد آمریکایی نتوانند به زمین برگردند.

ایستگاه فضایی بین‌المللی در‌حال‌حاضر از هفت فضانورد میزبانی می‌کند، ولی سه نفر آن‌ها قرار بود در ماه مارس 2023 (اسفند-فروردین) به زمین برگردانده شوند. حالا اگر کپسول سویوز به‌موقع تعمیر نشود، این مأموریت احتمالاً با مشکل مواجه خواهد شد.

کمک اسپیس‌ایکس به فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی 

اگرچه هنوز حدود سه ماه تا زمان اجرای این مأموریت زمان باقی مانده است، ولی ناسا و روسکاسموس، سازمان فضایی روسیه به‌دنبال گزینه‌های جایگزین هستند. روسکاسموس در‌نظر دارد که یک راکت سویوز دیگر را به ایستگاه فضایی بفرستد، اما ناسا از احتمال همکاری با اسپیس ایکس خبر داده است.

سخنگوی این سازمان به رویترز گفته است:

ما از اسپیس ایکس سؤالاتی درباره توانایی آن‌ها در بازگرداندن فضانوردان با کپسول دراگون پرسیدیم، اما فعلاً تمرکز اصلی ما روی این گزینه نیست. اسپیس ایکس هنوز واکنشی به این گزارش نشان نداده است.

کپسول دراگون اسپیس ایکس در‌حال‌حاضر در کنار سویوز، تنها فضاپیمایی است که سابقه وصل‌شدن به ایستگاه فضایی بین‌المللی را دارد. بنابراین طبیعی است که اگر سویوز نتواند فضانوردان را به زمین برگرداند، احتمالاً اسپیس ایکس وارد کار می‌شود تا این مأموریت را انجام دهد.

روسکاسموس چندی پیش گفته بود که: «فعلاً نیازی به تخلیه اضطراری فضانوردان نیست.» این سازمان می‌گوید:

به‌خاطر مشکل نشتی، دمای سویوز در وضعیت ناپایدار قرار گرفته است، اما شرایط قابل اصلاح به‌نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر