;
coinex

تاثیر نوسانات نرخ دلار بر کاهش چشمگیر فروش لوازم خانگی

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه شرکت‌ها نتوانستند مجوز افزایش قیمت لوازم خانگی را دریافت کنند از کاهش چشمگیر فروش لوازم خانگی خبر داد.

اکبر پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی ضمن بیان اینکه فروشندگان در کسب مجوز افزایش قیمت لوازم خانگی از وزارت صمت ناموفق بوده‌اند گفت که در نتیجه شوک بازار به خاطر نوسانات بسیار نرخ ارز، برخی فروشندگان فروش را کاملا متوقف کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی همچنان ادامه دارد

کاهش چشمگیر فروش لوازم خانگی در نتیجه نوسانات ارز

به گزارش ایلنا؛ پازوکی با اشاره به شوک روانی ناشی از نوسانات نرخ دلار گفت: «شرکت‌ها به‌طور رسمی هیچ‌گونه افزایش نرخی را اعمال نکردند و نتوانستند مجوز افزایش قیمت لوازم خانگی را از سازمان حمایت و سازمان صمت دریافت کنند.» او با اعلام اینکه تعداد محدودی از تولیدات بازار لوازم خانگی افزایش قیمت داشته است گفت:

سه شرکت افزایش قیمت را اعمال کرده‌اند، اما هنوز لیست این شرکت‌ها به‌دست اتحادیه نرسیده است. همچنین تعدادی از شرکت‌ها فروش را متوقف کرده‌اند.

تاثیر نوسانات نرخ دلار بر کاهش چشمگیر فروش لوازم خانگی

پازوکی در حالی توضیح داده است تعدادی شرکت های فروش را متوقف کرده‌اند و کالاها را نگهداری می‌کنند که دولت از کاسبان مالیات 15 روزه مطالبه می‌کند. او شرایط بازار را به علت افت قدرت خرید مردم نامناسب توصیف کرده و اذعان به افت فروش 80 درصدی لوازم خانگی کرده که بخشی از آن را حاصل از مشکلات و محدودیت‌های فروش اینترنتی می‌داند.

بنار آنچه پازوکی می‌گوید: «برخی شنیده‌ها حاکی از این است که چند نمایشگاه فروش لوازم خانگی در شیراز و تبریز از تحویل کالا پس از فروش امتناع کرده‌اند.» در همین شرایط که مصرف‌کننده به‌دنبال تأمین و تهیه کالای مورد‌نظر خود، آن هم با وجود نوسانات سریع قیمت است، گزینه فروشگاه‌های اینترنتی با ثبات نسبی قیمت همچنان در مقابل مصرف‌کننده قرار داد. هرچند به‌نظر می‌رسد اتحادیه فروش لوازم خانگی همچنان با ورود تکنولوژی به حوزه فروش کنار نیامده است.

تاثیر فروش اینترنتی لوازم خانگی بر بازار فروشندگان

پازوکی با تاکید بر اینکه فروش اینترنتی لوازم خانگی و عرضه محصولات در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر روند فعالیت کسبه صنف لوازم خانگی موثر بوده است گفت لوازم خانگی عرضه شده در فروشگاه‌های اینترنتی که قیمتی پایین‌تر دارند عمدتا در زمره کالاهای قاچاق هستند.

البته او در شرایطی بخشی از دلیل کاهش فروش لوازم خانگی را حاصل فعالیت فروشگاه‌های اینترنتی دانست که در سه ماه گذشته با اختلال قابل‌توجه اینترنت، کاهش پهنای باند و همچنین فیلترینگ اینستاگرام مواجه شده‌اند.

تجربه این شرایط در بیش از 3 ماه گذشته البته بر فروش اینترنتی هم تأثیر قابل‌توجهی داشته است و به‌نظر نمی‌رسد امکان به‌دست‌آوردن بازار سنتی در اختیار فروشگاه‌های اینترنتی باشد؛ ضمن آنکه سهم بازار اینترنتی کشور در تمامی کالاها حتی به شش درصد هم نمی‌رسد.

بیشتر بخوانید: مانع اصلی واردات خودرو مشخص شد

ضعف تولید داخل یا مونتاژ کالای چینی

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در این خصوص که نوسانات ارز تا چه حد بر قیمت کالاهای تولید داخل موثر است گفت: «مطابق با آمار انجمن لوازم خانگی از 100 درصد کالاهای تولید داخلی، 30 درصد از قطعات آن در داخل کشور تولید می‌شود.» او همچنین با اشاره به ضعف قطعه‌سازی در صنعت لوازم خانگی، گفت:

اقدامات بنیادی برای توسعه صنعت لوازم خانگی انجام نشده است. برخی از تولیدکنندگان به این نتیجه رسیده‌اند که بهتر است اقدام به تولید قطعات پلاستیکی کنند. به عنوان مثال برای تولید یخچال ساید‌بای‌ساید حدود 760 قطعه پلاستیکی نیاز است. متأسفانه تمام تولیدکنندگان توان تولید همه این قطعات را ندارند.

تاثیر نوسانات نرخ دلار بر کاهش چشمگیر فروش لوازم خانگی
تاثیر نوسانات نرخ دلار بر کاهش چشمگیر فروش لوازم خانگی

این فعال صنفی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه تولید برد فعال نشده‌اند، گفت: «برد از چین وارد می‌شود؛ این درحالیست که در گذشته نمونه موتورهای ایتالیایی را در ایران تولید می‌کردیم؛ اما امروز از چین وارد می‌کنیم. پمپ ورودی و خروجی ماشین لباسشویی و ماشین ظرف‌شویی وارداتی است، از‌این‌رو برای تولید این قطعات باید وزارت صمت از تولیدکنندگان داخلی حمایت کند.»

به اعتقاد آقای پازوکی، نباید مجوزهای جدید برای تولید لوازم خانگی صادر شود و باید به آنچه تولید می‌کنیم، بها داده و کیفیت آن افزایش یابد. همچنین در قیمت باید رقابت را حفظ کنیم و فقط به فکر تولید و فروش در داخل کشور نباشیم و بازارهای جدید صادراتی برای خود تعریف کنیم؛ لوازم خانگی می‌تواند ارزآوری قابل‌توجهی برای ایران ایجاد کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی چیست؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر