;
coinex

ضرورت تدوین برنامه امنیت سایبری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی

دبیر کمیته توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی وزارت عتف از وظیفه تدوین برنامه امنیت سایبری دانشگاه‌ها و طرح جامع سه ساله حوزه فناوری برای دانشگاه‌ها خبر داد.

دبیر کمیته توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی وزارت عتف ضمن تاکید بر مسئله تکلیف دانشگاه‌ها و سایر مراکز علمی در تحول دیجیتال و حکمرانی فناوری اطلاعات، اشاره‌ای به وظیفه دانشگاه، موسسات آموزش عالی، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در جهت تهیه برنامه و طرح جامع سه ساله در موضوع فناوری اطلاعات و امنیت سایبری داشت.

در همین راستا، مدیرکل فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم، محمد هادی زاهدی، در طی نشست روسای دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و فناوری اعلام کرد: «در راستای انجام تکلیف قانون بودجه 1401 دانشگاه‌ها مکلف به ایجاد پنجره واحد خدمات خود تا پایان شهریور ماه بودند».

بیشتر بخوانید: جرم‌انگاری فعالیت دانشجویان در فضای مجازی ؛ شبکه‌های اجتماعی هم از کمیته انضباطی دانشگاه در امان نیستند!

ضرورت تدوین برنامه امنیت سایبری دانشگاه‌ها

محمد هادی زاهدی همچنین بیان داشت: «علاوه بر پنجره واحد ستاد وزارت عتف که حوزه‌های ستادی، سازمان‌ها و موسسات تابعه وزارتخانه از این طریق به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت متصل هستند، موضوع طراحی پنجره واحد خدمات دانشگاهی نیز در حال طراحی است که دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی می‌توانند از این طریق هم به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت متصل نمایند».

مدیر کل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت عتف در ادامه اظهارات خود در مورد تکلیف تهیه برنامه امنیت سایبری دانشگاه‌ها گفت:

«در راستای انجام تکلیف قانونی بند «و» تبصره 7 قانون بودجه 1401 تمامی دستگاه‌های موضوع ماده (29) قانون برنامه ششم توسعه کشور و نهادهای عمومی باید پنجره واحد خدمات هوشمند دستگاه را ایجاد کنند».

ضرورت تدوین برنامه امنیت سایبری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی

همچنین زاهدی ضمن تاکید بر مصوبات جلسه آبان ماه کمیته توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی وزارت عتف بیان کرد: «براساس تصویب این کمیته، تمامی پروژه‌های توسعه و پشتیبانی نرم‌افزاری در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی باید به شرکت‌ها و پیمانکارانی واگذار شود که گواهی صلاحیت فنی از کمیته توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی وزارت علوم اخذ نموده باشند».

علاوه بر این او همچنین درخواست ایجاد پست سازمانی مدیر و کارشناس امنیت فناوری اطلاعات در ادارات و مراکز فناوری اطلاعات دانشگاه‌ها را داشت. مدیرکل آمار و فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم کشور نسبت به اهمیت امنیت فناوری اطلاعات در آموزش عالی واکنش نشان داده و گفت:

«ضرورت دارد کمیته راهبری امنیت فناوری اطلاعات به ریاست بالاترین مقام دستگاه در دانشگاه‌ها و موسسات تشکیل شود».

محمد هادی زاهدی در بخش پایانی گفته‌های خود ضمن تاکید بر مصوبه شماره یک جلسه بیست و چهارم شورای اجرایی فناوری اطلاعات و دستورالعمل اجرایی و الزامات فنی موضوع بند «و» تبصره (7) قانون بودجه سال 1401 اعلام کرد: «براساس ماده 35 این دستورالعمل، تمامی مؤسسات آموزشی و پژوهشی زیر نظر هر یک از وزارتخانه‌های علوم تحقیقات و فناوری، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد اسلامی و سایر ارائه دهندگان مدارک تحصیلی موظف‌اند به منظور جلوگیری از جعل مدارک و حذف استعلامات کاغذی، مدرک تحصیلی فارغ التحصیلان خود را به صورت سند الکترونیکی معتبر و انکارناپذیر صادر کنند».

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره وظیفه تدوین برنامه امنیت سایبری دانشگاه‌ها چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر