;
coinex

واردات خودرو دست دوم به ایران ؛ خودروهای وارداتی صفر کیلومتر نیستند؟

واردات خودرو دست دوم به ایران شایعه‌ای است که از مدتی پیش و با گفته‌های برخی از کارشناسان صنعت خودرو مطرح شده است.

یک کارشناس خودرو ادعایی را مطرح کرده که در رسانه‌ها خبرساز شده است. این کارشناس خودرو عنوان کرده است که، خودرهای وارداتی اخیر همگی دست دوم و کارکرده هستند، یعنی خودروهای وارداتی به کشور صفر کیلومتر نیستند.

ظاهراً ماجرای واردات خودرو به ایران مسئله‌ای است که قرار نیست پایان موفقیت آمیزی داشته باشد. از قیمت‌های نجومی بگیر تا حالا که می‌شنویم این خودروها کارکرده هستند. اما ماجرای واردات خودرو دست دوم به ایران حقیقت دارد؟

بیشتر بخوانید: مشکل سایت ایران خودرو طرح فروش آنلاین را حضوری کرد؛ هجوم خریداران به نمایندگی‌ها!

واردات خودرو دست دوم به ایران

واردات خودرو در ایران مانند کلافی سردرگم و درهم‌پیچیده است که معلوم نیست چه زمانی قرار است رویه درست و اصولی‌اش را طی کند. چندی پیش، دولت از تعهد محضری و کتبی واردکنندگان خودرو به‌ منظور ارائه خدمات پس از فروش خبر داد؛ اما مشکل اصلی اینجاست که این شرکت‌ها خودروهای وارداتی را از طریق واسطه خریداری کرده‌اند و هیچکدام‌شان جزو نماینده‌های رسمی این خودروها در کشور نیستند!

پس از حذف قانون ممنوعیت واردات خودرو آن هم بعد از چند سال، بالاخره نخستین خودروهای وارداتی راهی بازار بورس کالا شدند؛ اما آیا روند اعتمادسازی و خدمات پس از فروش درباره این خودروها رعایت شده است؟ در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

خودرو وارداتی دست دوم در بازار ایران
واردات خودرو کارکرده به ایران

پیش از ورود خودروهای خارجی به کشور، برخی فکر می‌کردند که ماجرای ضمانت و خدمات پس از فروش این خودروها قرار است به‌شکلی اصولی و رسمی انجام گیرد.

اما در حال حاضر شرکت‌هایی که مشغول وارد کردن خودروهای خارجی به کشور هستند، خودشان را به‌عنوان نماینده رسمی معرفی کرده‌اند؛ در صورتی که این موضوع صحت ندارد و خودروها از طریق واسطه خریداری شده و راهی بازار ایران شده‌اند؛ بنابراین این ماجرا کماکان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به‌تازگی یکی از کارشناسان صنعت خودرو، ادعای عجیب و جالبی را مطرح کرده که بسیار خبرساز شده است. امیرحسین کاکایی درباره واردات خودرو گفت:

قوانین و ضوابط رسمی هر کشور می‌گوید که اشخاص یا شرکت‌های واردکننده خودرو، باید مدارک فنی کمپانی رسمی خودرو خریداری شده را در اختیار داشته باشند و آن را ارائه دهند. علاوه بر این موضوع، واردکننده وظیفه دارد به‌منظور ارائه خدمات پس از فروش، تعهدی ۱۰ ساله بدهد؛ اما به‌نظر می‌رسد هیچ‌کدام از این الزامات اجرایی نمی‌شوند و واردکنندگان فقط قصد دارند تحت هر شرایطی و به هر قیمتی، یک مشت آشغال را تحت عنوان خودروهای وارداتی تحویل مردم دهند!

کاکایی در ادامه صحبت‌های خود به مبحث ابهام در واردات خودرو اشاره نمود و از نادرست بودن این رویه انتقاد کرد. وی بر این باور است که ابهام شدید در واردات خودرو رفع نشده، زیرا شرکت‌های مطرح و نام‌آشنا نمی‌توانند خودرویی وارد کنند، اما از آن طرف اشخاصی که هیچکس آن‌ها را نمی‌شناسد، به‌راحتی واردات خودروهای مختلف را ادامه می‌دهند.

این کارشناس خودرو درباره صفر کیلومتر نبودن خودروهای وارداتی گفت: «خودروهای وارداتی از بازار عمان و دبی خریداری شده‌اند و تحت هیچ شرایطی نمی‌توان دست اول بودن آن‌ها را تضمین کرد! در فهرست واردکنندگان، اسامی هیچ‌یک از شرکت‌های باسابقه و قدیمی در زمینه واردات خودرو دیده نمی‌شود و نام و روزمه اشخاص نیز هنوز مشخص نیست؛ به‌نظر می‌رسد بخش قابل توجهی از این خودروها صفر کیلومتر نیستند و اگر چنین چیزی حقیقت داشته باشد، برای بازار خودرو کشور بسیار خطرناک است.»

خودرو وارداتی دست دوم در بازار ایران
واردات خودرو دست دوم به ایران

واردات قطعات و لوازم یدکی خودرو هنوز ممنوع است

امیرحسین کاکایی علاوه بر مطرح کردن ادعای صفر کیلومتر نبودن خودروهای وارداتی ، به ادامه‌دار بودن ممنوعیت واردات لوازم یدکی و قطعات خودرو نیز اشاره کرد. به‌گفته این کارشناس خودرو، وادات قطعات و لوازم یدکی خودروها هنوز ممنوع است و با در نظر گرفتن وخامت این بازار، شاهد واردات خودروهایی هستیم که احتمال صفر نبودن‌شان زیاد است؛ اما هنوز واردات قطعات خودرو در ممنوعیت به‌سر می‌برد.

کاکایی در انتهای اظهارات خود به انتقاد از عملکرد خودرو پرداخت و با اشاره به احتمال افزایش بحران بازار خودرو گفت:

«چطور ممکن است شرکتی مانند کوشا خودرو خدمات پس از فروش خودروهای وارد شده را برای خودروهایی که به مردم فروخته شده‌اند اجرا کند؟ پیش از آغاز روند واردات خودرو به کشور، باید شبکه‌ای از خدمات پس از فروش وجود می‌داشت و مبحث آموزش این موضوع را به جریان می‌انداخت؛ آیا تاکنون چنین اتفاقی رخ داده است؟ تا زمانی که این ابهام درباره واردات خودرو وجود داشته باشد و سیاست رانتی از بین نرود، روز به روز اوضاع قیمت‌ها وخیم‌تر خواهد شد.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره واردات خودرو دست دوم به ایران چیست؟ نظراتتان را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر