;
coinex

قیمت پراید 300 میلیون تومان شد؛ افزایش 50 درصدی در تنها یکسال!

قیمت پراید 300 میلیون تومان شد! خارج شدن پراید از خط تولید و عدم معرفی یک جایگزین اقتصادی مناسب، نوسانات زیادی روی قیمت این محصول ارائه شده است.

بعد از نوسانات شددی و افزایش قابل توجه نرخ ارز در هفته‌های گذشته، قیمت پراید به عنوان ارزانترین خودرو تولیدی کشور برای دومین بار از مرز 300 میلیون تومان گذر کرده که حاکی از افزایش 50 درصدی قیمت این خودرو در یکسال اخیر دارد.

بیشتر بخوانید: طرح فروش تیارا مکث موتور دی 1401 [+شرایط و قیمت]

قیمت پراید 300 میلیون تومان شد

این در حالی است که نرخ ارز نیز در همین حدود نوسان داشته و با توجه به اظهارات اخیر وزیر صمت، افزایش نرخ دلار، دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو نیز هست. این در حالی است که خودروسازان نیز عملا بازار خودروهای ارزانقیمت و مورد نیاز جامعه را فراموش کرده‌اند.

نرخ دلار به روش‌های مختلفی روی اقتصاد کشور و قیمت اجناس موثر است که یکی از آن‌ها، افزایش قیمت مواد اولیه است. از آنجا که قطعات خودرو نیز بخشی از مواد اولیه هستند، پس افزایش نرخ دلار را می‌توان به عنوان اساسی‌ترین عامل گران شدن خودرو قلمداد کرد.

با توجه به نوع خودرو، حداقل 10 تا 20 درصد قطعات ممکن است از خارج وارد کشور شوند. با افزایش قیمت قطعاتی که خرید آن‌ها با استفاده از دلار انجام می‌شود، قیمت تمام شده خودرو نیز افزایش می‌یابد. از طرف دیگر، با کاهش نرخ دلار، قیمت خودرو نیز باید کمتر شود.

قیمت پراید 300 میلیون تومان شد؛ افزایش 50 درصدی در تنها یکسال!

با این وجود قیمت نهایی و کارخانه‌ای خودرو اختلاف زیادی دارد و این یعنی عوامل دیگری نیز باعث گرانی خودرو در بازار می‌شود. با اینکه دلار دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو نیز محسوب می‌شود، ولی نیاز بازار و انباشت تقاضا به خصوص در کلاس خودروهای اقتصادی و ارزانقیمت نیز تاثیر قابل توجهی روی گرانی خودروها دارد.

از آنجا که در شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، خودرو نه به عنوان یک کالای مصرفی، بلکه به عنوان یک کالای سرمایه‌ای لحاظ می‌شود، تقاضا برای خرید آن رو به افزایش است.

البته خودروسازان در ماه‌های اخیر توانسته‌اند تیراژ محصولات خود را در حدود 30 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش دهند، اما از آنجا که قالب خودروهای عرضه شده در کلاس های قیمتی بیش از 350 میلیون تومان به دست مشتری نهایی می رسد، عملا بازه قیمت زیر 300 میلیون تومان در اختیار خودروهای پرتقاضای فرسوده و انواع پراید و تیبا قرار گرفته و با توجه به تقاضای زیاد در این بازه قیمتی، رشد افسارگسیخته قیمت ها نیز اتفاق افتاده است.

در حالی که قرار بود واردات گسترده خودروهای اقتصادی، این التهاب را کاهش دهد، حالا شاهد عرضه خودروهایی هستیم که در کلاس‌های قیمتی بسیار بالاتر راهی بازار شده‌اند و در نتیجه نیز، می توان گفت که واردات با شیوه مذکور نمی تواند چندان تاثیری مستقیمی بر کاهش قیمت خودروهایی مانند پراید داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

قیمت پراید 300 میلیون تومان شد! نظر شما در این باره چیست؟ نظراتتان را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر