;
coinex

کشف دورترین ستاره منظومه راه شیری در فاصله بیش از 1 میلیون سال نوری از زمین

کشف دورترین ستاره منظومه راه شیری یک اتفاق بزرگ در زمینه علم نجوم قلمداد می‌شود. با این کشف بزرگ، مرز بیرونی کهکشان ما تغییر یافته است.

اخترشناسان با یک رصد کهکشانی شگفت‌انگیز موفق به کشف دورترین ستاره منظومه راه شیری شدند. این دانشمندان زبده، توانستند بیش‌ از 200 ستاره متغیر را در دورترین فاصله از سیاره ما کشف کنند که یکی از این ستاره‌ها بیش از 1 میلیون سال نوری با زمین فاصله دارد. اکنون با این کشف جدید، مرز بیرونی کهکشان ما تعریفی حدید به خود می‌گیرد و دورترین ستاره در راه شیری، مرز کهکشان ما را مشخص می‌کند.

بیشتر بخوانید: کشف یک سیاره فراخورشیدی جدید توسط جیمز وب

کشف دورترین ستاره منظومه راه شیری

اخترشناسان بیش از 200 ستاره متغیر دوردست موسوم به ستارگان آرآر شلیاق را در هاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری کشف کردند. دورترین ستاره در این میان، بیش از 1 میلیون سال نوری با زمین فاصله دارد. این فاصله تقریباً به‌اندازه نصف فاصله ما با کهکشان آندرومدا است.

پالس و روشنایی ستارگان آرآر شلیاق باعث می‌شود این ستاره‌ها ابزار خوبی برای اندازه‌گیری فواصل کهکشانی باشند. حالا محققان با کشف این گروه جدید از ستارگان توانسته‌اند تعریف جدیدی برای مرزهای بیرونی کهکشان ما ارائه کنند.

«راجا گوهاتاکورتا»، استاد و عضو هیئت‌علمی بخش نجوم و اخترفیزیک دانشگاه کالیفرنیا، سانتا کروز می‌گوید:

هاله ستاره‌ای کهکشان ما بسیار بزرگ‌تر از قرص آن است که اندازه‌اش به 100 هزار سال نوری می‌رسد. منظومه شمسی ما در یکی از بازوهای مارپیچی این قرص قرار گرفته است. در میانه این قرص یک برآمدگی مرکزی وجود دارد و اطراف آن را هاله‌ای احاطه کرده که دربرگیرنده قدیمی‌ترین ستاره‌های کهکشان است و از هر طرف صدها هزار سال نوری درازا دارد.

کشف دورترین ستاره منظومه راه شیری 

گوهاتاکورتا ادامه می‌دهد: «هاله سخت‌ترین بخش برای مطالعه است، چون مرزهای بیرونی آن بسیار دورند. در این بخش ستاره‌ها نسبت به بخش‌های متراکم قرص و برآمدگی آن خیلی پراکنده‌اند، اما این هاله مملو از ماده تاریک است و در‌واقع اکثر جرم کهکشان را دربرمی‌گیرد.»

«یوتینگ فنگ»، دانشجوی مقطع دکترا در همین دانشگاه که با گوهاتاکورتا همکاری داشته است، می‌گوید:

مدل‌سازی‌های قبلی تخمین زده بودند که فاصله مرکز کهکشان با مرزهای بیرونی هاله ستاره‌ای حدود 300 کیلوپارسک یا 1 میلیون سال نوری باشد، حالا این 208 ستاره آرآر شلیاق که اخیراً پیدا شده‌اند، در فاصله‌ای در بازه 20 تا 320 کیلوپارسکی قرار دارند.

ستاره‌های آرآر شلیاق ستاره‌های کهنسالی با مشخصه‌های فیزیکی خاص هستند که چرخه‌های منظمی را تکرار می‌کنند. گوهاتاکورتا می‌گوید: «اگر میانگین روشنایی این ستاره‌ها را اندازه‌گیری کنید، این مقدار بین ستاره‌های مختلف یکسان خواهد بود. درنتیجه، این روش ابزار مناسبی برای مطالعه ساختار کهکشان است.» محققان نتایج یافته‌های خود را در رویداد American Astronomical Society در سیاتل آمریکا ارائه می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره کشف دورترین ستاره منظومه راه شیری چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (5 نظر)

    دست کم تا 100 دیگه یک ستاره به همراه یک سیاره به منظمه شمسی می آیند و یا به مشتری وزحل برخورد میکنند یا به خورشید فعلا نزدیکترین ستاره به زمین و منظومه شمسی آلفا قونطورس هست اگر سرعت این ستاره 12000 کیلومتر در ثانیه باشد نزدیک صد سال دیگر این برخورد صورت میگیرد ما سرعت خورشید را میدانیم اما محاسبه سرعت بازوی بزرگ کهکشان را دقیق نمی دانیم هرکس میداند به من پیام دهد دکتر کثیری پژوهشگر آماتور
    09332197646

    پاسخ

    صدها سیاره وستاره به منظومه شمسی آمده اند بعضی از آنها قمرهای مشتری وزحل و اوانوس شدند

    پاسخ

    صدرصد به سییاره زهره یک سییاره برخورد کرده هرگاه دو سییاره بهم برخوردکنند گردششان برعگس میشود زهره در جهت عقربه های ساعت میگردد یک روز در زهره 243 روز طول میکشد

    پاسخ

    هرچه جسمی سنگینتر باشد کندتر حرکت میکند در فضا چرا سیارات زحل مشتری اورانوس سریعتر از زمین میگردند؟
    بخاطر این سریعتر از زمین میگردند این سیارات بزرگ که ده ها ستاره ای که به آنها برخورد کردند کوچکتر از خورشید بودند باعث شدند این سیارات گازی سریعتر از زمین بگردند به دور خودگردش آنها که شب و روز را بوجود می آورند کمتر از 24 ساعت می باشد گاز هیدروژن این سیارات از برخورد ستاره ها بوده

    پاسخ

    بنام خودا
    سلام بنده مقاله های مختلفی در مورد خورشید وسیارات منظومه شمسی نوشتم که به احتمال زیاد هنوز کسی حداقل در ایران این کشف را در مورد خورشید وزمین وماه وسیارات منظومه شمسی هیچ یک از منجمان ایران وشاید خارجی ها نکرده باشند البته در مورد ستاره گان بازوی کهکشان بنده کشف بزرگی کردم ومقاله سی صفحه ای در سال ۱۳۹۳ نوشتم وموضوع مقاله برخورد ستاره ای بود که به منظومه شمسی از بازوی بزرگ کهکشان به خورشید یا دیگر اجرام منظومه شمسی آن ستاره صدرصد برخورد میکند ومن گفته بودم ۱۰۰۰ سال دیگر اما بعداز یک ماه که من مقاله ام را نوشته بودم سازمان هوا وفضای آمریکا ناسا اعلام کرد یک ستاره از بازوی کهکشان دارد مستقیم به سمت منظومه شمسی می آید وهشتصد سال دیگر برخورد میکند به منظومه شمسی حالا من کجا میتوانم مقاله های دیگرم را منتشر وثبت کنم تا قبل از اینکه کشفی که من کردم کسی دیگر بعداز من نتواند آن کشف را به نام خود به ثبت برساند ؟ لطفا من را برای چاپ ونشر وبه ثبت رساندن برای کشف هایی که کردم در مقاله هایم راهنمایی کنید دکتر اقاکثیری مخترع سازمان پژوهشهای علمی صنعتی ایران وپژوهشگر نجوم در سال ۱۳۶۹ من به عضو رسمی این سازمان در آمدم .@@

    مقدمه

    بنام خداوند جان وخرد @ کزواندیشه برتربرنگزرد @@ شعر از فردوسی شاعر بزرگ عرفانی ایران زمین @@

    درون هر زره چو بشکافتی شگفتی بینی
    رسد آدمی به جایی که جز خودا نبیند
    محمد ذکریا رازی دانشمند بزرگ ایران زمین کاشف الکل ومنجم وطبیب @@

    بنام خداوند جان وتوان @ که روحی دارد بالا سرمان @@
    درجهان خدایی هست بی همتا @ خداشناس خدا را می بیند همه جا @@
    حقیقت در جهان نمی مانده پنهان @ تا هدایت خداست دور جهان @@
    خدا آفرینش آفریدگار پروردگار @ الاهی موجود وجود خداوند @@ این چهار بیت را مهرداد آقاکثیری سروده @@
    لش جسد مرده جننازه لاشه

    کیست خداوند به وجود افزود جان آنی @ همه جا بکند نگاه داری وجود خداوند @@
    قسمتی از سرگذشت نویسنده

    سلام

    من دکتر تجربی دندان بودم ومتولد ۱۰/ ۳ / ۱۳۴۳ هستم وپدرم محمد آقاکثیری متولد ۱۳۱۷ بوده و دندانپزشک تجربی بوده ودر زمان محمد رضا پهلوی شاهنشاه ایران مدرک دندانپزشکی را گرفت از طریقه پدرم خواهر وبرادرانم علاقه به شغول پدرم داشتند وسه تن از آنها به دانشگاه رفتند و دو تن از آنها جراح دندانپزشک هستند وچند سال هست که در این رشته مشغول به کار هستند در تهران منطقه نارمک من در سال ۱۳۶۹ به عضو رسمی سازمان پژوهشهای علمی صنعتی ایران درآمدم وتحقیقاتم را در باره نجوم ادامه دادم وبعنوان مخترع وکاشف اسم من در آن سازمان ثبت شده
    اما هیچ امکاناتی در اختیار بنده گذاشته نشد در زمان رئیس جمهوری محمد خاتمی نامه ای به دفتر خاتمی دادم وگفته شده بود در نامه به بانک مراجعه کنید وقتی به بانک مراجعه کردم گفتند دوماه دیگه مراجعه کنید دوماه بعد رفتم اما فایده ای نداشت برادرم در نماز جمعه تهران نامه ای به احمدی نژاد داد تا یک تاکسی به من بدهند نداند بامن تماس بگیرد تا صحبت کنم که چطور یک سیاره منفجر میشود وخاک برسرمان میریزد

    پاسخ