;
coinex

کشف یک سیاره فراخورشیدی جدید توسط جیمز وب

کشف یک سیاره فراخورشیدی توسط تلسکوپ جیمز‌وب محقق شد. به گفته اخترشناسان، این سیاره فاصله زیادی از زمین دارد و تا چند صد درجه از زمین گرم‌تر است.

کشف یک سیاره فراخورشیدی توسط تلسکوپ فضایی جیمز‌وب یک اتفاق شگفت‌انگیز دیگر در علم نجوم است. به گفته اخترشناسان، این سیاره 41 سال نوری با زمین فاصله دارد و تا چند صد درجه نیز نسبت به زمین گرم‌تر است.

با توجه به دمای بالای این سیاره، محققان می‌گویند، اگر ابرها را در آن شناسایی کنیم، می‌توان گفت که سیاره‌ای شبیه‌ به زهره است و سطح آن از دی‌اکسید کربن تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید: جستجوی خودکار اجرام آسمانی با تلسکوپ هوشمند Equinox 2

کشف یک سیاره فراخورشیدی جدید توسط جیمز وب

محققان با کمک تلسکوپ فضایی جیمز وب، موفق شدند تا برای اولین بار حضور یک سیاره فراخورشیدی، سیاره‌ای که به دور ستاره دیگری می‌چرخد را تأیید کنند. این سیاره که حدود 41 سال نوری با ما فاصله دارد، رسماً به عنوان LHS 475 b طبقه‌بندی شده، تقریباً به اندازه سیاره ما است و 99 درصد قطر زمین را تشکیل می‌دهد.

ابتدا تیمی از اخترشناسان آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز، برای اولین بار شواهدی از یک سیاره فراخورشیدی را در حین حفاری داده‌های تولید شده از ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران (TESS) مشاهده کرده بودند. اکنون، طیف‌نگار فروسرخ نزدیک (NIRSpec) جیمز وب وجود سیاره را با مشاهده دو انتقال از مقابل ستاره مادرش تأیید کرده است.

کشف یک سیاره فراخورشیدی جدید توسط جیمیز وب
این طرح گرافیکی تغییر در روشنایی نسبی سیستم ستاره-سیاره را به مدت سه ساعت نشان می‌دهد

همانطور که آژانس فضایی اشاره می‌کند، در میان تلسکوپ‌های که امروزه در حال کار هستند، فقط JWST دارای قابلیت‌های تفکیک برای توصیف دقیق جو سیارات فراخورشیدی هم اندازه زمین است. تیم تحقیقاتی هنوز در حال کار است تا با تجزیه و تحلیل طیف انتقال آن، مشخص کند که چه جوی در این توده سنگی وجود دارد. هرچند داده‌ها نشان می‌دهد که این سیاره به اندازه زمین است، دانشمندان هنوز نمی‌دانند که آیا جو در آن وجود دارد یا خیر.

«ارین می» از آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جانز هاپکینز گفت:

تلسکوپ به قدری حساس است که به راحتی می‌تواند طیف وسیعی از مولکول‌ها را شناسایی کند، اما هنوز نمی‌توانیم هیچ نتیجه قطعی در مورد جو سیاره بگیریم.

نکته دیگری که داده‌های جیمز وب به آن اشاره کرده‌اند این است که سیاره فراخورشیدی چند صد درچه از زمین گرم‌تر است، بنابراین اگر ابرها در آن شناسایی شوند، ممکن است محققان به این نتیجه برسند که این سیاره بیشتر شبیه زهره باشد که جو آن از دی اکسید کربن تشکیل شده و همیشه توسط ابرهای ضخیم پوشانده شده است.

محققان همچنین تأیید کردند که این سیاره فقط در دو روز می‌تواند یک مدار را کامل کند. هرچند LHS 475 b از هر سیاره دیگری در منظومه شمسی به ستاره خود نزدیک‌تر است، ستاره کوتوله قرمز آن کمتر از نیمی از دمای خورشید است، بنابراین محققان پیش‌بینی می‌کنند که هنوز می‌تواند از یک جو پشتیبانی کند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره کشف یک سیاره فراخورشیدی جدید چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر