;
coinex

افزایش طول عمر موش با دستکاری ژنتیکی ؛ رویای جاودانگی برآورده می‌شود؟

افزایش طول عمر موش با دستکاری ژنتیکی محقق شد. گروهی از دانشمندان توانستند عمر یک موش را تا 7 درصد افزایش دهند.

افزایش طول عمر موش با دستکاری ژنتیکی و با تلاش‌های دانشمندان محقق شد. دانشمندان توانستند با اصلاح و برنامه‌نویسی دوباره ژن‌های موش، عمر آن را تا 7 درصد افزایش دهند که این عدد نیز افزایش پیدا خواهد کرد. هدف دانشمندان از انجام این پروژه‌ها این است که بتوانند راهی برای عمر بیشتر انسان‌ها پیدا کنند و به سمت جاودانه شدن حرکت کنند. شاید در آینده این مهم حاصل شود که البته زمان بسیار زیادی را متحمل خواهد شد.

بیشتر بخوانید: نخستین واکسن زنبور عسل جهان معرفی شد

افزایش طول عمر موش با دستکاری ژنتیکی ممکن شد

دانشمندان شرکت زیست‌فناوری Rejuvenate Bio مدعی‌اند که با برنامه‌نویسی مجدد ژن موش‌ها توانسته‌اند طول عمر آن‌ها را افزایش دهند. محققان باور دارند که این تکنیک می‌تواند سرعت پیرشدن را کندتر کند و احتمالاً روزی برای استفاده روی انسان‌ها آماده خواهد شد.

براساس اعلام تیم Rejuvenate Bio، طول عمر موش‌ها بعد از اجرای این روش درمانی حدود 7 درصد بیشتر شده بود. البته آن‌ها اعتقاد دارند که این درصد با تحقیقات بیشتر قابل افزایش است. «نواه دیویدسون» از این شرکت زیست‌فناوری می‌گوید:

 

هدف او و تیمش از انجام این آزمایش، نشان‌دادن قابلیتی بود که می‌تواند به‌صورت بالقوه طول عمر سالمندان را بیشتر کند.

زمانی که سلول‌های بالغ (پیر) در معرض پروتئین‌ها و ژن‌هایی قرار می‌گیرند که در مراحل اولیه رویانی هستند، رفتاری شبیه به سلول‌های بنیادی جوان پیدا می‌کنند. این فرایند بازبرنامه‌نویسی ژنتیکی نام دارد. محقق ژاپنی، «شینیا یاماناکا» اولین کسی بود که این سازوکار را کشف کرد و در سال 2012 بابت این دستاورد جایزه نوبل گرفت.

افزایش طول عمر موش با دستکاری ژنتیکی ممکن شد

موش‌ها در شرایط آزمایشگاهی می‌توانند حداکثر سه سال زنده بمانند و تمام موش‌هایی که در این آزمایش مورد بررسی قرار گرفتند، حدود 2/5 سال (124 هفته) داشتند. محققان این موش‌ها را به دو گروه تقسیم کردند. گروه اول، گروه کنترل بود که هیچ درمانی دریافت نکرد، اما به گروه دوم سه ژن بازنویسی‌شده تزریق شد.

نتیجه این بود که تمام موش‌های گروه کنترل پس از 9 هفته از بین رفتند، اما موش‌های گروه دوم همچنان زنده ماندند. این موش‌ها در‌واقع 9 هفته اضافه‌تر زنده ماندند.

مزیت برنامه‌ریزی مجدد ژنتیکی این است که در مقایسه با سایر درمان‌های دارویی، فقط یک‌بار انجام می‌شود و اثر بلندمدتی دارد. به همین خاطر، دانشمندان باور دارند که این درمان می‌تواند برای معکوس‌سازی فرایند پیری مؤثر باشد. بااین‌حال، برخی محققان می‌گویند این روش می‌تواند به بروز سرطان منجر شود و قبل از آزمایش روی انسان‌ها باید تحقیقات بسیار بیشتری درباره آن انجام بگیرد.

نتایج این مطالعه هنوز به همتاداوری نرسیده و صرفاً به‌صورت پیش‌چاپ در وب‌سایت bioRxiv منتشر شده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص افزایش طول عمر موش با دستکاری ژنتیکی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر