;
coinex

ساخت بزرگترین تلسکوپ اپتیکال آسیا با ظاهری شبیه به جیمزوب!

بزرگترین تلسکوپ اپتیکال آسیا با ظاهری بسیار شبیه به جیمز وب در آینده‌ای نزدیک ساخته خواهد شد. ظاهراً قرار است این پروژه در فلات تبت ساخته شود.

بزرگترین تلسکوپ اپتیکال آسیا توسط چشم‌بادامی‌ها در آینده‌ای نزدیک ساخته خواهد شد. این تلسکوپ بسیار شبیه به تسلکوپ جیمز‌وب خواهد بود و فلات تبت نیز به عنوان محل قرارگیری آن انتخاب شده است. گفتنی‌ست چینی‌ها برای ساخت این تلسکوپ پیشرفته که هزینه‌ای بالغ‌بر 69 تا 84 میلیون دلار دارد، قطری 8 متری برای آینه‌های آن در نظر گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: جستجوی خودکار اجرام آسمانی با تلسکوپ هوشمند Equinox 2

بزرگترین تلسکوپ اپتیکال آسیا در فلات تبت ساخته می‌شود

دانشگاه پکینگ چین در نظر دارد که در برنامه‌ای جاه‌طلبانه، بزرگ‌ترین تلسکوپ اپتیکال آسیا را بسازد. این تلسکوپ مشابه تلسکوپ فضایی جیمز وب از آینه‌های شش‌ضلعی استفاده می‌کند و پیش‌بینی می‌شود که هزینه ساخت آن بین 69 تا 84 میلیون دلار باشد.

به گزارش Space.com، گشادگی دهانه این تلسکوپ در فاز اول، یعنی تا سال 2024 حدود 6 متر خواهد بود و در ادامه اندازه آینه‌های آن تا سال 2030 به 8 متر افزایش می‌یابد. نام این پروژه در زبان انگلیسی به‌صورت «تلسکوپ چندبخشی با دیافراگم افزایشی» (EAST) اعلام شده و قرار است توانایی‌های چین در رصد اپتیکال را افزایش دهد.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این رصدخانه به اولین تلسکوپ اپتیکال در کلاس جهانی در نیم‌کره شرقی زمین و به رقیبی برای تلسکوپ‌های نیم‌کره غربی، از جمله آتاکاما در شیلی تبدیل می‌شود. EAST قرار است در کوهستان سایشیتنگ در نزدیکی شهر لنگهو در استان چینگهای در فلات تبت ساخته شود.

بزرگترین تلسکوپ اپتیکال آسیا در فلات تبت ساخته می‌شود
طرح مفهومی تلسکوپ اپتیکال چین

در فاز دوم ساخت این تلسکوپ، دانشمندان قرار است 18 تکه آینه شش‌ضلعی دیگر را به این رصدخانه اضافه کنند تا قطر آن تا سال 2030 به 8 متر برسد.

چین در‌حال‌حاضر بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی تک‌دیافراگم دنیا موسوم به FAST را دارد و برنامه‌های جاه‌طلبانه‌ای را برای ساخت یک تلسکوپ فضایی بزرگ با نام «شونتیان» دنبال می‌کند. این پروژه احتمالاً در اواخر سال 2023 آماده می‌شود. شونتیان که برخلاف جیمز وب در فاصله چندان دوری از زمین قرار نخواهد گرفت، احتمالاً فعالیت‌های رصدی خود را از سال 2024 آغاز خواهد کرد.

افزون بر این، اخیراً اعلام شده است که چین آزمایش اولین تلسکوپ فضایی «چشم خرچنگ» جهان را با موفقیت پشت سر گذاشته است. این تلسکوپ به دانشمندان اجازه می‌دهد تا با دقت از جهان تصاویر پرتو ایکس تهیه کنند. وزن این تلسکوپ که با نام LEIA شناخته می‌شود، فقط 53 کیلوگرم است و تاکنون توانسته تصاویر باکیفیتی را از منابع پرتو ایکس در کیهان به ثبت برساند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره بزرگترین تلسکوپ اپتیکال آسیا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر