;
coinex

احتمال کشف حیات در قمر زحل برای اولین بار مطرح شد!

محققان از احتمال کشف حیات در قمر زحل می‌گویند. در واقع محققان می‌گویند برای کشف حیات در انسلادوس باید حدود 100 بار از میان آبفشان‌های این سیاره عبور کرد.

محققان در مطالعه جدید خود به این نتیجه رسیده‌اند که کشف حیات روی انسلادوس، قمر یخی سیاره زیبای زحل بدون نیاز به فرود در سطح سیاره، ممکن است. در حقیقت، به دلیل آبفشان‌های بزرگی که در قمر زحل رخ می‌دهد، می‌توان تنها با چرخیدن در مدار این کره، سلول‌های احتمالی حیات را کشف کرد، اما برای انجام این کار باید صبر داشت!

بیشتر بخوانید: منشا شکل‌گیری حیات در زمین شهاب‌سنگ‌های رادیواکتیوی بوده است!

کشف حیات در قمر زحل

گروهی از محققان متوجه شده‌اند که با بیش از صد بار چرخیدن به دور قمر یخی سیاره زحل و عبور از داخل آبفشان‌هایی که این کره به سمت فضا پرتاب می‌کند، می‌توان سلول‌های نشانگر حیات را یافت. این تحقیق می‌تواند به طراحی ماموریت‌های فضایی متفاوت در آینده کمک کند.

محققان منافذ گرمابی یا هیدروترمال انسلادوس را مدل‌سازی کردند تا جرم این اکوسیستم‌های متان‌زا را تخمین بزنند و دریابند که چه تعداد سلول می‌تواند وارد ستون‌هایی از مواد شود که در‌نهایت از منافذ به بیرون پرتاب می‌شوند.

احتمال کشف حیات در قمر زحل برای اولین بار مطرح شد!

دانشمندان با تخمین زدن تراکم سلولی متوجه شدند که منطقه میزبان حیات یا زیست کرده‌ای که پیرامون این منافذ هیدروترمال قرار گرفته باشد، بسیار کوچک است. با این وجود، سطح مناسبی از سلول‌ها و مواد ارگانیک متان‌زاها وارد این ستون‌ها می‌شوند و این احتمال را که شاید برخی از آن‌ها توسط فضاپیماها دیده شوند افزایش می‌دهند. «آنتونین افهولدر»، محقق ارشد این مطالعه از دانشگاه آریزونا می‌گوید:

«زیست‌کره انسلادوس ممکن است بسیار پراکنده باشد، اما مدل‌های ما نشان می‌دهند این لایه آن‌قدر فعال است که این ستون‌ها را با مقدار کافی از مولکول‌ها یا سلول‌های ارگانیکی پر کند که توسط ابزارهای موجود در فضاپیماهای آتی قابل‌تشخیص باشند.»

البته تحقیقات پیشین هم نشان داده بودند که 93 درصد از مواد این ستون‌ها به سطح انسلادوس برمی‌گردند. بنابراین نمونه‌برداری در حین عبور از این آبفشان‌ها از نظر زمانی چالش برانگیز است. به علاوه؛ 94 درصد از سلول‌هایی که وارد این ستون‌ها می‌شوند، به خاطر افت فشار از بین می‌روند.

افزون بر این سلول‌ها، عناصری موسوم به آمورف‌های غیرزده ارگانیک هم وارد ستون‌ها می‌شوند که ممکن است دانشمندان را در تشخیص حیات به اشتباه بیندازند.

پس برای مقابله با این چالش‌ها، محققان دریافته‌اند که باید حداقل 0.1 میلی‌لیتر از مواد ستون‌ها نمونه‌برداری شود و برای انجام این کار به حدود 100 بار عبور از داخل این آبفشان‌ها نیاز است. نتایج مطالعه حاضر در مجله The Planetary Science منتشر شده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره کشف حیات در قمر زحل چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر