;
coinex

پیش‌بینی طرح ارتقای امنیت شبکه در لایحه بودجه 1402

با توجه به حجم حملات سایبری که کشور در مدت اخیر تجربه کرده است، در لایحه بودجه 1402، هزینه‌ای تحت عنوان طرح ارتقای امنیت شبکه پیش‌بینی شده است.

بنابر لایحه بودجه 1402، تمامی دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌های دولتی و نهادها و سازمان‌هایی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند موظف شده‌اند یک تا دو درصد اعتبارات هزینه‌ای یا تملک دارایی‌های سرمایه‌ای خود را به منظور تضمین و ارتقای سطح امنیت شبکه، امنیت زیرساخت‌های امنیتی و امنیت سامانه‌های خود و پیشگیری از وقوع حوادث امنیتی سایبری اختصاص دهند. به نظر می‌رسد این اقدام در راستای حملات سایبری متعددی که امسال و سال گذشته امنیت نهادهای مختلفی از جمله صداوسیما و سایت‌های دولتی را به خطر انداخت، صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: ارزش بازار جرایم سایبری آن را به سومین اقتصاد بزرگ جهان بدل کرده است!

طرح ارتقای امنیت شبکه در بودجه 1402

در بند ز تبصره 7 لایحه بودجه 1402 آمده که مسئولیت امنیت سایبری شبکه و سامانه‌های دستگاه‌های اجرایی بر عهده بالاترین مقام هر دستگاه اجرایی است. پیش از این و در بهمن 1399 هم چنین موضوعی توسط سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ شده بود.

همچنین رئیس پدافند غیرعامل کشور نیز تاکید کرده بود که بنابر مقررات، بالاترین مقام اجرایی هر سازمان مسئول تامین امنیت سایبری زیرساخت‌های مربوط به خود است. دبیر شورای اجرای فناوری اطلاعات هم تاکید کرده بود که صفر تا صد مسئولیت حملات سایبری به هر نهادی متوجه بالاترین مقام مسئول در نهادها است.

پیش‌بینی طرح ارتقای امنیت شبکه در لایحه بودجه 1402

موضوع جدید که در بودجه سال 1402 پیش‌بینی شده، این است که نظارت و صدور تاییدیه در موضوع واگذاری مسئولیت امنیت سایبری به بالاترین مقام دستگاه اجرایی بر عهده وزارت ارتباطات با همکاری وزارت اطلاعات است. اعلام شده که آیین‌نامه اجرایی مرتبط با این بند باید به پیشنهاد مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت اطلاعات و نیز سازمان برنامه و بودجه کشور، ظرف مدت دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون تهیه شود و به تصویب هیئت وزیران برسد.

با توجه به موضوعی که دولت پیشنهاد داده است، حالا مرکز ماهر به‌عنوان نهاد متولی امنیت در وزارت ارتباطات، نقش پررنگ‌تری در این موضوع خواهد داشت. در سال‌های گذشته میزان حملات سایبری به کشور بسیار زیاد شده، به‌طوری که چندی پیش وزیر ارتباطات یکی از دلایل کندی و اختلال در شبکه اینترنت کشور را همین حملات سایبری اعلام کرده بود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره طرح ارتقای امنیت شبکه در بودجه 1402 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر