;
coinex

طرح فروش ربع سکه در بورس کالا آغاز شد؛ شرایط و نحوه خرید

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران همزمان با افزایش چشمگیر حباب ربع سکه در بازار، از طرح فروش ربع سکه در بورس کالا رونمایی کرد.

فعالان اقتصادی و بازار طلا معتقدند که فروش ربع سکه در بورس کالا می‌تواند منجر به تخلیه حباب ربع سکه در بازار آزاد شود. در همین خصوص طرح فروش ربع سکه 24 دی 1401 از ساعاتی پیش آغاز شده است و تا سه روز هم ادامه دارد. در ادامه برای اطلاع از جزئیات و شرایط خرید سکه در بورس کالا با ما باشید.

بیشتر بخوانید: عرضه اوراق سکه در بورس کالا 17 آبان 1401

طرح فروش ربع سکه در بورس کالا

در طرح فروش ربع سکه 24 دی 1401 قرار بر این است که طی 3 روز، 500 هزار قطعه ربع سکه به بازار عرضه شود. خریداران می‌توانند پنج روز کاری بعد از خرید سکه در بورس، به خزانه بانک‌های عامل مراجعه کنند و با ارائه اسناد مربوط به بورس، به طور فیزیکی معادل سکه‌های خریداری‌شده را تحویل بگیرند.

در خصوص شرایط باید گفت که تمامی اشخاص حقیقی بالای 18 سال دارای کد ملی می‌توانند حداقل 1 و حداکثر 5 قطعه سکه طلای ربع بهار آزادی را خریداری کنند.

همه متقاضیان خرید ربع سکه در مکانیزم حراج ناپیوسته شرکت می‌کنند و قیمت سکه عرضه شده بر این اساس کشف می‌شود. همچنین خریداران باید حتما ربع سکه خریداری شده در بورس را به صورت فیزیکی تحویل بگیرند و نمی‌توانند بعدا آن‌ها را در بورس به فروش برسانند.

سفارشات ارسالی باید مضربی از 100 باشد (هر 100 سفارش معادل یک ربع سکه) و ربع سکه‌های ‌تحویل داده‌شده به مشتریان بدون وکیوم می‌باشند.

طرح فروش ربع سکه در بورس کالا آغاز شد؛ شرایط و نحوه خرید
شرایط فروش ربع سکه 24 دی 1401 / شرایط خرید سکه در بورس کالا / شرایط خرید سکه 24 دی 1401

همچنین جهت خرید ربع سکه از بورس نیازی به کد معاملاتی بورس کالا ندارید و می‌توانید با همان کد بورسی اعم از بورس و فرابورس در سایت tsetmc.com یا در سامانه کارگزاری اقدام کنید.

این سکه دارای هزینه انبارداری و مالیات نیز می‌شود. هزینه انبارداری، مبلغ هزار ریال روزانه به ازاری هر قطعه سکه ربع بهار ازادی است که این هزینه برعهده خریدار است و در زمان تحویل کالا از خزانه باید با انباردار تسویه شود. مالیات بر ارزش افزوده نیز با نرخ 9 درصد محاسبه و به انباردار پرداخت می‌شود.

برای تحویل گرفتن ربع سکه از خزانه، مالک یا نماینده قانونی او باید از تاریخ 1 بهمن 1401 و بعد از هماهنگی با خزانه و بعد از دریافت نوبت دریافت کالا، در زمان نوبت مشخص شده، همراه با مدارک احراز هویت به محلی که هنگام اخذ نوبت توسط بانک اعلام خواهد شد، مراجعه کند.

حداکثر زمان نگهداری کالا در خزانه نیز تا تاریخ 20 اسفند 1401 است و پس از آن معاملات نماد برای فرایند تحویل و تسویه حساب با انباردار متوقف می‌شود. گفتی است که شرایط و فرایند عرضه بعدی سکه‌های طلا تمام، نیم و ربع به طور پیوسته توسط بانک مرکزی اعلام خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص طرح فروش ربع سکه در بورس کالا چیست؟‌ آیا این طرح به ثبات بازار سکه کمک می‌کند؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر