;
coinex

نگرانی سامسونگ و اپل از بازگشت هواوی به بازار موبایل ؛ هوآوی جت‌وار به اوج برمی‌گردد

بازگشت هواوی به بازار موبایل بیش از هرچیزی موجب نگرانی اپل و سامسونگ به عنوان دو رقیب دیرینه این برند دوست‌داشتنی می‌شود.

بازگشت هواوی به بازار موبایل قطع‌ یقین موجی از نگرانی را در دل دو رقیب همیشگی خود یعنی اپل و سامسونگ بوجود خواهد آورد. هواوی چند سالی به دلیل تحریم‌های آمریکا از کورس تولید گوشی‌های هوشمند عقب ماند به‌طوری‌که دیگر نامی از هواوی در صدر فروش گوشی موبایل دیده نمی‌شد.

اما اکنون هواوی در حال ورود دوباره به بازار گوشی‌های هوشمند است و قطعاً هدف اصلی این غول مخابراتی چینی، بازپس گرفتن سهم خود از بازار است و درصدد رقابت مستقیم با تولیدکنندگان به‌‎نام این عرصه یعنی، شیائومی، اپل، سامسونگ و… خواهد بود.

بیشتر بخوانید: گوشی ویکو 5G رسما معرفی شد؛ حضور قاچاقی هواوی در بازار گوشی‌های فایوجی!

بازگشت هواوی به بازار موبایل رقابت را حساس‌تر خواهد کرد

همانطور که احتمالا شما هم می‌دانید، در سال ۲۰۱۸، هواوی در حال کار بر روی یک سیستم عامل برای جایگزینی آن با اندروید در صورت از دست دادن دسترسی به نسخه Google Mobile Services این نرم افزار بود. چیزی که هواوی را در آن زمان نگران کرد این بود که شرکت چینی گوشی‌های هوشمند و تجهیزات شبکه ZTE به دلیل رعایت نکردن قوانین تعیین شده توسط ایالات متحده پس از فروش تجهیزات به کره شمالی و ایران، در فهرست نهادهای ایالات متحده قرار گرفته بود. فروش این قطعات تحریم‌های ایالات متحده را نقض می‌کرد.

در حالی که رئیس جمهور وقت آمریکا، یعنی دونالد ترامپ، ZTE را از لیست تحریم‌ها حذف کرد، اما دولت وی یک سال بعد هواوی را به این لیست تحریمی اضافه کرد و تا به امروز در آن باقی مانده است. در آگوست ۲۰۱۹، هواوی سیستم عامل هارمونی را معرفی کرد. ریچارد یو، رئیس بخش مصرف‌ کنندگان این شرکت، طی اعلامیه‌ای گفت:

این سیستم عامل برای کار بر روی انواع دستگاه‌ها مانند تلفن‌های هوشمند، بلندگوهای هوشمند، خودروها، رایانه‌ها، ساعت‌های هوشمند و تبلت‌ها طراحی شده است.

بازگشت هواوی به بازار موبایل رقابت را حساس‌تر خواهد کرد

نکته جالب ماجرا این است که HarmonyOS 3.0 امسال روی سری میت ۵۰ به صورت پیشفرض قرار داشت. طبق گزارش GizChina، سیستم عامل هارمونی روی بیش از ۳۲۰ میلیون گوشی در حال اجرا است. این سیستم عامل سومین سیستم عامل بزرگ موبایل در جهان پس از اندروید و iOS با نرخ رشد سالانه ۱۱۳ درصد است. این آمار برای شرکتی که مجبور به رقابت با دستانی از پشت بسته شده است، کار کمی نیست.

نصب برنامه‌های شخص ثالث در پلتفرم هارمونی نیز با بیش از ۲۵۰ میلیون واحد از محصولات مانند لامپ، تلویزیون، مایکروویو و یخچال که از این سیستم عامل استفاده می‌کنند، در حال افزایش است. این پلتفرم با نرخ رشد ۲۱۲ درصد به صورت سالانه همچنان توسعه می‌یابد. فروشگاه اپلیکیشن AppGallery خود هواوی نیز به سرعت در حال رشد است و اکنون سومین فروشگاه بزرگ جهان پس از فروشگاه گوگل پلی و اپ استور است. اما این فروشگاه حداقل فعلا کمی کم فروغ است، زیرا فقط ۲۲۰.۰۰۰ برنامه (در مقایسه با تقریبا ۲.۵ میلیون برنامه موجود در Play Store) دارد اما همچنان می‌تواند به بیش از ۵۸۰ میلیون کاربر ماهانه خدمات خود را ارائه دهد.

بازگشت هواوی به بازار موبایل رقابت را حساس‌تر خواهد کرد

به گفته خبرگزاری PhoneArena، یک سال پس از قرار گرفتن هواوی در لیست نهادهای تحریمی، این شرکت از دریافت تراشه‌های ساخته شده توسط تراشه سازی‌هایی که از فناوری‌های آمریکایی استفاده می‌کنند، منع شد. هواوی برای دو سری پرچمدار آخر خود (یعنی سری P50 سال ۲۰۲۱ و سری میت ۵۰ امسال)، مجوز استفاده از نسخه‌های 4G تراشه‌های اسنپدراگون کوالکام را دریافت کرد. به عنوان مثال، Mate 50 Pro امسال از تراشه اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ بهره می‌برد که فقط با سیگنال‌های 4G کار می‌کند.

بزرگ‌ترین کارخانه تولید تراشه در چین، یعنی SMIC، به خاطر تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند به دستگاه‌های لیتوگرافی پیشرفته مورد استفاده برای حکاکی مدار روی ویفرهایی که نازک‌تر از عرض یک موی انسان هستند، دسترسی داشته باشد. در واقع ایالات متحده با اعمال این تحریم‌ها، اطمینان حاصل می‌کند که این دستگاه‌های لیتوگرافی فرابنفش شدید (EUV)، امکان واردات توسط چین را نداشته باشند. اما MyDrivers می‌گوید: «هواوی اخیرا درخواستی برای ثبت اختراع ارائه کرده است که برخی از اجزای EUV و فرآیند لیتوگرافی EUV را پوشش می‌دهد.» شماره درخواست این حق اختراع نیز 202110524685X است.

اینطور که پیداست، اگر هواوی فرآیند EUV خود را توسعه دهد، این شرکت می‌تواند به تراشه‌های پیشرفته 5G نیز دسترسی پیدا کند. DigiTimes Asia خاطرنشان کرده است این پتنت هنوز توسط اداره ملی مالکیت معنوی چین به هواوی اعطا نشده است و مشخص نیست که آیا این شرکت توانایی تولید یک دستگاه EUV کامل که به اندازه یک اتوبوس مدرسه است را دارد یا خیر. هر دستگاه EUV بیش از ۱۰۰.۰۰۰ جزء کوچک و بزرگ دارد. طبق گزارش‌ها، پتنت هواوی برخی از مشکلات ذاتی فرآیند EUV را با ارائه یک منبع نور یکنواخت‌تر بهبود می‌بخشد.

بازگشت هواوی به بازار موبایل رقابت را حساس‌تر خواهد کرد
بازگشت هواوی به بازار موبایل

تنها سازنده کنونی دستگاه‌های EUV در جهان، شرکت هلندی ASML، پتنت مشابهی را در سال ۲۰۱۶ به ثبت رساند. اما هر دو پتنت در نحوه استفاده از نور در فرآیند EUV متفاوت هستند. علاوه بر این، اعتقاد کارشناسان بر این است که هواوی با استفاده از ویفرهای الکترونیکی نوری و سایر نوآوری‌ها، روی راهی برای دور زدن لیتوگرافی کار می‌کند. کار هواوی در زمینه لیتوگرافی برای این شرکت و چین بسیار مهم است. اگر هواوی بتواند فناوری EUV خود را ثبت اختراع کند، می‌تواند به کارخانه‌های تولید تراشه چینی در ساخت تراشه‌های پیشرفته کمک کند.

این امر به کشور چین کمک می‌کند تا به هدف خود یعنی خودکفایی در زمینه نیمه رساناها نزدیک شود. مهم‌تر از همه برای طرفداران گوشی‌های هواوی، این امکان را به این شرکت می‌دهد تا شبکه 5G را به عنوان یک ویژگی ذاتی در دستگاه‌های خود ارائه دهد و در عین حال آن‌ها را به قدرتمندترین و کم مصرف‌ترین تراشه‌های موجود نیز مجهز کند. در حالی که هواوی می‌گوید که به بازی برگشته است، هنوز هم زمان زیادی می‌برد تا پتنت یک دستگاه EUV ساخته شده توسط هواوی صادر شود. اگر این شرکت بتواند راهی برای دور زدن فرآیند لیتوگرافی بیابد، گویا سامسونگ و اپل نگران این موضوع خواهند شد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره بازگشت هواوی به بازار موبایل چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر