;
coinex

رکورد پرتاب‌های فضایی در سال 2022 شکسته شد؛ اسپیس ایکس موفق‌ترین شرکت!

رکورد پرتاب‌های فضایی در سال 2022 شکسته شد که در این میان، نام شرکت متعلق به ایلان ماسک (اسپیس‌ایکس) بیش‌از دیگر شرکت‌ها به چشم می‌خورد.

طبق آخرین آمارها، رکورد پرتاب‌های فضایی در سال 2022 شکسته شده است. در بین تمامی شرکت‌های فعال در این زمینه، شرکت اسپیس‌ایکس که متعلق به ایلان ماسک است، سهم بیشتری نسبت به بقیه دارد. براساس این آمار، در سال 2022 مجموعاً 180 موشک با موفقیت کامل به فضا پرتاب شده‌اند که بیش‌از یک سوم آنها متعلق به شرکت اسپیس‌ایکس است.

بیشتر بخوانید: پرتاب بزرگترین موشک تاریخ به فضا توسط اسپیس ایکس

رکورد پرتاب‌های فضایی در سال 2022 شکسته شد

به نقل از نیچر، در سالی که گذشت ۱۸۰ پرتاب موفقیت‌آمیز فضایی به مدار انجام گرفت که در نوع خود یک رکوردشکنی بوده است. در این سال ۴۴ پرتاب بیشتر از سال ۲۰۲۱ انجام گرفت و این پرتاب‌ها متعلق به شرکت آمریکایی اسپیس‌ایکس، دولت چین و سایر شرکت‌های تجاری بوده‌اند.

جاناتان مک داول (Jonathan McDowell)، اخترفیزیکدان در مرکز اخترفیزیک هاروارد و اسمیتسونیان در کمبریج که پایگاه‌های اطلاعاتی پروازهای فضایی است و تجزیه و تحلیلی از پرتاب‌ها در سال ۲۰۲۲ منتشر کرده است، می‌گوید: «ترافیک فضایی در حال افزایش است.»

رکورد پرتاب‌های فضایی در سال 2022 شکسته شد

اسپیس ایکس که مقر آن در کالیفرنیا است، به طور متوسط هر شش روز یک بار در طول سال یکی از موشک‌های فالکون خود را به مدار زمین فرستاده است. مجموع ۶۱ پرتاب موفقیت آمیز آن با رکورد موشک‌های R-۷ شوروی در سال ۱۹۸۰ برابری می‌کند.

بیشتر پرتاب‌های اسپیس‌ایکس محموله‌های تجاری، از جمله شبکه ماهواره‌های ارتباطی استارلینک این شرکت را حمل می‌کردند. اکنون بیش از ۳۳۰۰ استارلینک عملیاتی وجود دارد که تاکنون بزرگترین صورت فلکی ماهواره‌ای را تشکیل داده‌اند. ازدحام فزاینده در فضا به این معنی است که از اواخر سال ۲۰۲۰ تا اواخر سال ۲۰۲۲، اسپیس ایکس مجبور شده که مسیر استارلینک‌های خود را بیش از ۲۶ هزار بار برای جلوگیری از برخورد با سایر اجرام فضایی تغییر دهد.

بر اساس تجزیه و تحلیل مک داول، علاوه بر اسپیس‌ایکس، سایر موشک‌های آمریکایی در سال میلادی گذشته ۱۷ پرتاب انجام داده‌اند که شامل پرتاب موشک سنگین و جدید ناسا به نام سامانه پرتاب فضایی در ماه نوامبر می‌شود. این موشک قرار است فضانوردان را طی سال‌های آینده به ماه ببرد.

رکورد پرتاب‌های فضایی در سال 2022 شکسته شد

میزان حضور در فضا به سرعت در حال رشد است

چین ۶۲ پرتاب موفقیت‌آمیز انجام داده که ۹ مورد بیشتر از پرتاب‌های این کشور در سال ۲۰۲۱ است. بسیاری از آنها پرتاب‌های دولتی بودند، اما بخشی از آن‌ها نیز متعلق به شرکت‌های تجاری بوده است. به طور کلی، نرخ پرتاب چین در سال ۲۰۲۲ تقریبا سه برابر روسیه بود. مک داول می‌گوید: چین جایگزین روسیه به عنوان قدرت فضایی دوم، می‌شود.

چین در ماه اکتبر، رصدخانه خورشیدی خود را با نام «Kuafu-۱» راه‌اندازی کرد. همچنین سومین و آخرین ماژول اصلی ایستگاه فضایی در حال گردش خود به نام تیانگونگ را ارسال کرد. این ایستگاه فضایی اکنون کامل شده است.

از دیگر پرتاب‌های علمی سال گذشته می‌توان به ماهواره نقشه‌برداری آب سطحی و توپوگرافی اقیانوسی ناسا، یک فرودگر خصوصی ماه از شرکت ژاپنی «ispace» و اولین ماموریت کره جنوبی در ماه اشاره کرد.

مجموعه پرتاب‌های اروپا از ۱۵ پرتاب موفق در سال ۲۰۲۱ به تنها پنج مورد در سال ۲۰۲۲ کاهش یافت. آژانس فضایی اروپا پرتاب موشک‌های سایوز ساخت روسیه را پس از حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه ۲۰۲۲ متوقف کرد.

در مقابل، نیوزیلند با ۹ پرتاب رکورددار سال ۲۰۲۲ بود. شرکت آمریکایی راکت‌لب(Rocket Lab) محموله‌های تجاری را از نیوزیلند به مدار فرستاد.

سال آینده می‌تواند به شکستن رکوردهای بیشتری منجر شود. اسپیس‌ایکس اعلام کرده که امیدوار است در سال ۲۰۲۳ صد پرتاب انجام دهد که شامل اولین پرتاب مداری موشک عظیم استارشیپ می‌شود که قرار است در نهایت انسان‌ها را به ماه و مریخ برساند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره رکورد پرتاب‌های فضایی در سال 2022 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر