;
coinex

درمان سرطان استخوان با مینی استخوان‌های انسانی

اخیراً محققان دانشگاه لوند سوئد مینی استخوان‌هایی انسانی را در آزمایشگاه ساخته‌اند که با ترکیب مشابه استخوان انسان به درمان سرطان استخوان کمک می‌کند.

هم‌اکنون، مطالعه فرآیندهای تشکیل استخوان و سلول‌های خونی در بدن انسان و سرطان‌های گوناگون و شایع مرتبط با استخوان تبدیل به یک چالش واقعی شده است. به هر حال مطالعات حاضر عمدتا بر روی موش‌ها آزمایش شده و از همین روی منعکس‌کننده وضعیت انسان به صورت کامل نخواهند بود.

با توجه به وجود بالغ بر 206 استخوان به صورت متوسط در بدن انسان، که در هر کدام نیز مغز استخوان قرار دارد، این ماده حیاتی اسفنجی محل تولید سلول‌های بنیادی و سایر مواد مورد نیاز برای تولید انواع سلول‌های خونی خواهد بود. بنابراین این محیط نقش اصلی را در تامین خون در طول زندگی ما برعهده دارد.

با اینکه مغز استخوان محل مناسبی جهت رشد و بلوغ سلول‌های خونی بوده، این مکان خود توانایی تبدیل به مرکزی برای اختلالات خونی نظیر لوسمی و سایر سرطان‌ها مانند سرطان پروستات یا سینه و متاستاز یا گسترش تومور در مراحل بعدی را نیز دارد.

درحال‌حاضر با وجود چندین گزینه درمانی به‌منظور کمک به بیماران برای مبارزه با این شرایط اما شاهد رویکرد و روش متفاوتی از واکنش هر بیمار به درمان هستیم. لذا، محققان به سراغ درمان‌های نوآورانه خاص و جدیدی رفته که هر کدام برای هر فرد طراحی شده است و باید در موعد و مهلت مقرر بر روی آن فرد صورت پذیرد.

بیشتر بخوانید: درمان سرطان ریه با سموم باکتریایی ؛ عجیب و واقعی!

درمان سرطان استخوان با مینی استخوان

در این مطالعه، تیمی از دانشمندان، از جمله نویسنده اول این مطالعه به نام «آنی گریگوریان» سلول‌های بنیادی مزانشیمی (سلول‌های بنیادی بالغ جدا شده از منابع مختلف از جمله مغز استخوان، که توانایی تبدیل به انواع دیگر سلول‌ها را دارند) را از لحاظ ژنتیکی بازطراحی کرده و آن‌ها را در یک برنامه رشد، تحت بررسی خود قرار دادند.

این روش مانند فرآیند جنینی بوده که به وسیله آن استخوان‌های ما کاملاً طبیعی شکل خواهند گرفت. سپس این سلول‌ها هم در مدل‌های موش قرار گرفته که باعث تشکیل مینی استخوان‌های بالغ و بافت‌های مغز استخوان خواهد شد. در گام بعد، پیدا کردن همین سلول‌های بنیادی در مینی‌استخوان‌های تولید شده یک امر طبیعی و منطقی است.

در همین راستا، «پال بورگین»، استادیار مرکز پزشکی مولکولی والنبرگ دانشگاه لوند درباره ساخت این ماده گفت: «این موضوع به آنچه که می‌توانیم درباره این بیماری‌ها بیاموزیم آسیب می‌رساند و توسعه درمان‌های کارآمد را محدود می‌کند».

در واقع به همین خاطر، او و تیم تحقیقاتی‌اش در آزمایشگاه مدلسازی و بازسازی اندام‌های استخوانی شروع به ابداع ابزاری پیش بالینی جهت مدل‌سازی تومورهای در حال رشد استخوان با استفاده از سلول‌های بیمار کرده‌اند.

درمان سرطان استخوان

بورگین در ادامه افزود: «ما یک ابزار جدید و قوی ارائه می‌کنیم که می‌تواند برای مطالعه استخوان و تشکیل مغز استخوان و همچنین بررسی توسعه سرطان‌های در حال رشد استخوان، مانند لوسمی یا حتی تومورهای جامد که در نهایت به استخوان‌ها متاستاز می‌کنند، مورد استفاده قرار گیرد».

لذا با استفاده از نتایج این مطالعه توانایی درک تعاملات بین سلول‌های سرطانی انسان و ریزمحیط آن‌ها و حتی چگونگی بقا و پیشرفت سلول‌های سرطانی در این محیط به وجود می‌آید، لذا این مطالعه بسیار ارزشمند خواهد بود. در واقع پاسخ به این پرسش‌ها کلید توسعه و آزمایش درمان‌های نوین قلمداد خواهد شد.

محققان در پایان گفتند: «در نهایت، ما اعتماد داریم که فناوری مینی استخوان انسان می‌تواند در آینده به عنوان یک پلتفرم پیشرفته غربالگری مورد استفاده قرار گیرد».

از طرفی تحقیقات جدیدی در حال بررسی است تا بورگین و تیمش از این فناوری به منظور توسعه یک روش شخصی جهت مطالعه و درمان تومورهای در حال رشد استخوان یا تولید این استخوان‌های کوچک از سلول‌های خود بیمار بهره ببرند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره درمان سرطان استخوان با مینی استخوان انسان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر