;
coinex

دخالت‌های وزارت صمت در امور اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی صدای هیئت مدیره انتصابی را هم درآورد!

دخالت‌های وزارت صمت در امور اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی اعتراض هیئت مدیره انتصابی این اتحادیه را به همراه داشته است.

در پی دخالت‌های وزارت صمت در امور اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در موضوع انتصاب پی‌درپی و تعویض و جایگزین کردن رئیس این اتحادیه، بالاخره صدای اعتراض اعضای اتحادیه بلند شد.

اعضای اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی براین باوردند که وزارت صمت نباید در این امور دخالتی داشته باشد وگرنه با این اوضاع شاهد بی‌نظمی و نابه‌سامانی بیشتری نسبت به قبل در این اتحادیه خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: مینا مهرنوش به عنوان رئیس جدید اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی معرفی شد

علت دخالت‌های وزارت صمت در امور اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی چیست؟

نابه‌سامانی در اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی تمامی ندارد. اتحادیه‌ای که قرار بود سنگری برای کسب‌وکارهای این حوزه باشد، حالا نه تنها خودش مدتی طولانی است که در سردرگمی فرو رفته و با چالش‌های بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کند، بلکه چندین هزار استارت‌آپ نیز با ماندن پشت درهای این اتحادیه برای اخذ مجوز دچار سردرگمی شده‌اند.

حال در چنین شرایطی به جای برگزاری انتخابات که برای این اتحادیه حیاتی به نظر می‌رسد، انتصاب رئیس اتحادیه از سوی وزارت صمت موجب انتقاد اندک اعضای باقی مانده از این نهاد صنفی شده است.

هفته گذشته پس از استعفای آرمان صفایی، رئیس قبلی که توسط اتاق اصناف ایران و با هماهنگی هیات عالی نظارت به صندلی ریاست این اتحادیه نشانده شده بود، ناگهان اعلام شد که مینا مهرنوش، داور مسابقه میدان و مدیرعامل کسبینو با حکم هیات عالی نظارت برای ریاست این اتحادیه انتخاب شده است.

علت دخالت‌های وزارت صمت در امور اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی چیست؟

نکته قابل توجه این بود که هرچند قرار بود که اعتبارنامه‌های اعضای جدید در مدت ۱۰ روز ابلاغ شود، اما به نظر می‌رسد که اعتراض به دیوان عدالت اداری منجر به عدم صدور این اعتبارنامه‌ها شده بود و در طول مدت حدود دو ماه ریاست آرمان صفایی، هیچ‌گونه اعتبارنامه‌ای برای او و سایر اعضای انتصابی هیات مدیره صادر نشد و در نهایت آرمان صفایی از سمت خود استعفا داد.

با این‌حال هرچند که مینا مهرنوش رئیس انتصابی و جدید اتحادیه با پیوست گفت‌وگو نکرد اما شنیده‌ها نشان می‌دهد که همزمان با انتصاب مینا مهرنوش برای او اعتبارنامه صادر شده است.

حال رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره این اتحادیه در گفت‌‌وگو با پیوست ضمن انتقاد از این رویه آن را دخالت بی‌سابقه وزارت صمت در کار یک اتحادیه صنفی می‌داند. الفت‌نسب در این‌باره توضیح می‌دهد:

این انتصابات به جلسه ۱۲۷هیات عالی نظارت بسط داده شده است که به یک باره بدون اینکه به ما تفهیم اتهام شود، مارا عزل کرده‌اند. پیرو این اتفاق من شکایت کردم که اصلا چیزی به ما تفهیم اتهام نشده است و دیوان هم رای و دو دستور داد. دستور اول این بود که عزل من لغو شد و دوم اینکه در جلسه ۱۲۷ مصوبه‌ای داشتند برای اینکه بتوانند افراد جدید را براساس مواردی که تصویب کرده بودند، منتصب کنند و در این رابطه نیز دستور موقت و توقف انتصاب افراد زده شد.

به گفته او: «بیش از یک ماه است که این حکم صادر شده است و قاعدتا باید اجرا شده و من به عنوان عضو هیات مدیره که با رای انتخاب شده است، به عنوان سرپرست اتحادیه اعتبارنامه دریافت کنم.»

علت دخالت‌های وزارت صمت در امور اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی چیست؟
دخالت‌های وزارت صمت در امور اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی

الفت‌نسب در ادامه می‌گوید:

متاسفانه وزارت صمت در حال انتصاب افراد مورد پذیرش خود در اتحادیه است و به طور مستقیم در امور یک اتحادیه که یک تشکل صنفی است، دخالت می‌کند و این موضوع تا به حال بی‌سابقه بوده‌ است. عجیب است که نهادهای صنفی تابه‌حال نسبت به این موضوع واکنشی نشان نداده‌اند.

او با تاکید براینکه قانون باید رعایت شود، ادامه داد: «اعضای هیات مدیره اتحادیه توسط رای افراد انتخاب شده‌اند و نمی‌توان به جای آنها افرادی را انتصاب کرد.

اما موضوع اساسی در اتحادیه، تنها جنجال برسر صندلی ریاست نیست. موضوع اصلی چندهزار کسب‌وکاری هستند که پشت در مجوز مانده‌اند و به دلیل این کشمکش‌های چند ماه گذشته اتحادیه قادر به دریافت مجوز نبوده‌اند. مسئله دریافت مجوز نکته‌ای بود که آرمان صفایی در زمان انتصاب خود به ریاست اتحادیه به آن اشاره کرده بود. صفایی در گفت‌وگو با دیجیاتو در توصیف شرایط نامساعد اتحادیه گفته بود:

از ۵ ماه قبل تا به امروز، بیش از ۳ هزار پروانه در صف صدور هستند. چندین ماه است که چندین هزار شکایت رسیدگی و حل‌وفصل نشده. کارمندان چند ماه حقوق نگرفته‌ و برای احقاق حق خود شکایت کرده‌اند. مالک دفتر اتحادیه گویا حکم تخلیه گرفته و از این دست بدهی‌‌های معوق به وفور وجود دارد.

علت دخالت‌های وزارت صمت در امور اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی چیست؟

او در ادامه اشاره کرده بود که تمرکزش بر بهبود اوضاع و برگزاری سریع‌تر انتخابات است. با این‌همه، یک ماه بعد در صفحه اینستاگرام خود نوشت که از قبول رسمی ریاست اتحادیه استعفا داده است و اثرگذاری جدی مقدور نبوده است. او در ادامه ابزار امیدواری کرده بود که مسئولان آینده اتحادیه بتوانند کاری انجام دهند تا این اتحادیه بتواند مسئولیت اصلی خود یعنی ایجاد و حفظ منافع کسب‌وکارهای آنلاین را به درسای ایفا کند و از حاشیه‌های گذشته فاصله بگیرد و زیاده‌خواهی‌های دستگاه‌ها و سازمان‌ها را کنترل کند.

حال صفایی با استعفای خود تبدیل به چهارمین رئیسی شد که اتحادیه‌ای را که تنها شاهد یک دوره انتخاب بوده، ترک کرده است؛ آن هم در شرایطی که نابه‌سامانی این نهاد صنفی همچنان به قوت خود باقی است و ورود رئیس جدید یعنی مینا مهرنوش نیز انتقادات زیادی را از سوی فعالان صنف به همراه داشته است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره دخالت‌های وزارت صمت در امور اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر