;
coinex

افت 40 درصدی فروش اینترنت ثابت در نتیجه محدودیت‌های اخیر

فعالان حوزه اینترنت و مخابرات در نشست بررسی مشکلات و چالش‌های اپراتورهای ثابت در ماه‌های اخیر از افت 40 درصدی فروش اینترنت ثابت خبر دادند.

نشست بررسی مشکلات و چالش‌های اپراتورهای ثابت در ماه‌های اخیر امروز و با حضور نمایندگان سندیکای صنعت مخابرات ایران، شرکت مخابرات ایران، مجمع تشکل های دانش‌بنیان اتاق ایران، اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران و کمیسیون اینترنت و انتقال داده سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: وزیر ارتباطات: دیگر شاهد قطع اینترنت در روز کنکور نخواهیم بود / مسئولین چاره دیگری بیندیشند

افت 40 درصدی فروش اینترنت ثابت در نتیجه فیلترینگ

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، در این نشست ضمن بررسی مشکلات این حوزه، درباره چگونگی جبران این خسارت‌‎ها همفکری و چاره‌اندیشی شد. در این نشست حسین اسلامی، رئیس هیئت مدیره این سازمان با اشاره به شرایط فعلی اینترنت در کشور گفت:

«سطح درخواست و مطالبه اعضای صنف و پاسخگویی وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت فاوا دچار یک گسل وحشتناک شده است. بنابراین یکی از کارهای ما تلاش برای گفت‌وگو و تسهیل ارتباط میان بدنه فعالان و مجموعه دولت و حاکمیت است.»

افت 40 درصدی فروش اینترنت ثابت در نتیجه محدودیت‌های اخیر

او به تبعات ایجاد این فاصله زیاد نیز پرداخته و گفت: «وقتی این فاصله زیاد باشد، کار صنف هم سخت‌تر است و از سوی هر دو گروه در معرض انتقاد است. بنابراین گفت‌وگو و همفکری در این زمینه بسیار مهم است.»

رئیس هیئت مدیره سازمان نصر تهران ضمن انتقاد از عملکرد برخی مدیران عامل گفت: «گاهی در جلسات سخنانی از سوی دوستان مطرح می‌شود، اما در عمل به دلیل محدودیت‌های موجود شاهد رفتار دیگری از سوی آن‌ها هستیم. به هر حال نمی‌شود تند سخن گفت و آرام راه رفت. بنابراین اگر مسئولیتی را پذیرفتیم، باید مبتنی بر همین محدودیت‌ها سخن بگوییم تا تعارضی در گفتار و رفتار ما شکل نگیرد.»

اسلامی به مذاکرات انجام‌شده با حاکمیت در سه ماه گذشته نیز اشاره کرد و توضیح داد:

«نمی‌توانیم از اینترنت و VPN طبقاتی دفاع کنیم. باید درخواست‌های موجود را شفاف و دقیق اعلام کنیم و معتقدم حرف‌های کلی نتیجه‌بخش نیست. موضوع اصلی ضرر و زیان وارد شده به شرکت‌‎های این حوزه و چگونگی جبران ضرر و زیان آن‌ها است و همچنین راه‌حل‌هایی برای کاهش ضررهای پیش‌بینی می‌شود ارائه کرد.»

در بخش دیگری از این نشست، حاضران به میزان خسارات وارد شده به اپراتورها در جریان فیلترینگ پرداخته و اشاره کردند که اپراتورها در این مدت با 35 تا 40 درصد کاهش فروش مواجه شده‌اند و در صورت تداوم این وضعیت، مشکلاتی جدی‌تر خواهند داشت.

یکی از حاضران در جلسه هم از کاهش 20 تا 30 درصدی پهنای باند اپراتورهای ثابت گفت که البته بخشی از آن ماه گذشته برگشته است. همچنین در صورتی که انتهای شهریور ماه با 40 درصد افت پهنای باند مواجه بودیم، اکنون به 20 درصد رسیده است، به دلیل ترافیک داخلی است که درآمدی برای اپراتورها دنبال نمی‌کند. در نتیجه پیشنهاد شده که درصد متناسبی از درآمد پهنای باند هر اپراتور که مشخص هم هست توسط شرکت ارتباطات زیرساخت در سال 1401 تخفیف داده شود.

موضوع دیگری که در این نشست مطرح شد مربوط به حمایت‌های دولت از مردم بود. حاضران این نشست معتقد بودند که دولت در صورتی که واقعا قصد حمایت از مردم را دارد باید با تکیه بر منابع خود این کار را بکند و نه از جیب اپراتورها. به زعم ایشان، پیش از اینکه شبکه‌های اجتماعی فیلتر شوند برای تشویق مردم به استفاده از پلتفرم‌های داخلی، باید ترافیک داخلی با هزینه نیم‌بها محاسبه می‌شد.

افت 40 درصدی فروش اینترنت ثابت در نتیجه محدودیت‌های اخیر
افت 40 درصدی فروش اینترنت ثابت در نتیجه محدودیت‌های اخیر

آن‌ها همچنین معتقد بودند که حالا که مدت‌ها است این محدودیت‌ها اعمال شده انجام چنین اقداماتی بی‌معنا است. به نظر افراد حاضر در این جلسه، دولت در راستای حمایت از مردم نباید از بخش خصوصی استفاده کند. راهکار آن‌ها برای جبران خسارات از سوی دولت این است که این نهاد مدتی بخشی از فروش پهنای باند خود را رایگان کند و تخفیف به مردم را از جیب دولت بپردازد.

یکی دیگر از راه‌های جبران خسارت اپراتورها، آزادسازی تعرفه‌ها عنوان شد. این در حالی است که نمایندگان اپراتورها خود نیز هم نظر بودند که در شرایط فعلی سرویس‌های موجود نه برای مردم و نه بهره‌بردار کیفیت لازم را ندارند.

فعالان حوزه اینترنت و مخابران کشور به سایر مشکلاتی که در این عرصه وجود دارد نیز اشاره کردند: نبود ادبیات واحد برای گفت‌وگو میان صنف فناوری اطلاعات و وزارت ارتباطات، مهاجرت گسترده نیروهای متخصص، مشکلات شرکت‌ها در بیمه و گمرک و تورم از جمله مسائلی بود که در این نشست مطرح شد.

همراهی دولت با شرکت‌ها در بخش گمرک، معافیت‌های مالیاتی و بیمه، توقف مصوباتی که در کمیسیون تنظیم مقررات مصوب شده‌اند نیز از جمله پیشنهاداتی بود که علاوه بر درخواست تخفیف متناسب ترافیک پهنای باند، برای جبران خسارت شرکت‌ها توسط دولت مطرح شد. در این جلسه انتقاداتی هم به عملکرد وزیر ارتباطات و وزارتخانه متبوع او عنوان شد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص افت 40 درصدی فروش اینترنت ثابت چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر