;
coinex

افزایش 6 برابری تعداد کاربران فعال ایتا در نتیجه فیلترینگ واتساپ!

افزایش 6 برابری تعداد کاربران فعال ایتا از زمان شروع فیلترینگ اینترنت و شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و واتساپ توسط وزیر ارتباطات رسما اعلام شد.

وزیر ارتباطات از افزایش 6 برابری تعداد کاربران فعال ایتا از زمان فیلترینگ اینترنت و شبکه‌های اجتماعی خارجی خبر داد. عیسی زارع‌پور عنوان کرد که تعداد کاربران فعال در پیام‌رسان ایتا از 4 ماه پیش و همزمان با آغاز محدودیت‌های اینترنتی تا امروز، از 3 میلیون نفر به 19 میلیون نفر افزایش یافته است. وزیر ارتباطات این دستاورد را نتیجه حمایت وزارت ارتباطات می‌داند. البته که نباید از زحمات بی‌دریغ فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی خارجی هم غافل شد!

بیشتر بخوانید: درخواست نماینده مجلس برای رفع فیلترینگ دانشجویان و کسب‌وکارها

افزایش 6 برابری تعداد کاربران فعال ایتا از زمان فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی

وزیر ارتباطات اعلام کرد پیام‌رسان ایتا طی سه ماه اخیر از سه میلیون کاربر فعال، به 19 میلیون کاربر فعال رسیده است؛ دستاوردی که به اعتقاد زارع‌پور، نتیجه حمایت‌های وزارت ارتباطات بوده است. البته جنس این قبیل حمایت‌ها هنوز به‌طور دقیق مشخص نشده است و به‌نظر می‌رسد فیلترینگ واتس‌اپ و اینستاگرام نیز در این افزایش کاربر بی‌تأثیر نبوده است تا منجر به رشد تعداد کاربران فعال ماهانه پیام‌رسان‌های بومی در این مدت کم شود.

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در گفت‌وگو با فارس، در مورد افزایش پهنای باند پیام‌رسان ایتا گفت:

اینکه پیام‌رسان ایتا توانست از سه میلیون کاربر فعال در طی سه ماه اخیر به 19 میلیون کاربر فعال برسد، نتیجه حمایت‌های ما بوده است و ان‌شاءالله این حمایت‌ها ادامه خواهند داشت. هر چقدر که پیام‌رسان‌های داخلی که به مردم خدمت می‌کنند و مردم میلیونی به آن‌ها اقبال کرده‌اند، به زیرساخت اعم از تجهیزات، پهنای باند و حمایت‌های مادی و معنوی نیاز داشته باشند، ما در خدمتشان هستیم و این مسیری است که آن را دنبال می‌کنیم.

افزایش 6 برابری تعداد کاربران فعال ایتا از زمان فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی
آماری که وزیر ارتباطات دوماه پیش منتشر کرد. کمتر از دو ماه پیش، زارع‌پور تعداد کاربر فعال ماهانه ایتا را ۱۵.۲ میلیون نفر اعلام کرده بود.

در این بین، توجه به این نکته نیز ضروری است که زارع‌پور 19 آذر اعلام کرد: «ایتا به 15.2 میلیون کاربر فعال ماهانه دست یافته است» و حال در عرض یک ماه و نیم، این رقم – آن‌طور که وزیر ارتباطات می‌گوید – نزدیک به 25 درصد رشد داشته و به 19 میلیون رسیده است.

درواقع به‌نظر می‌رسد ایتا در طول یک سال گذشته سه میلیون کاربر فعال ماهانه داشته و حالا در عرض سه ماه، این رقم 6 برابر شده است؛ آن هم درست در زمانی که واتس‌اپ و اینستاگرام فیلتر شده‌اند و اختلال سراسری در اینترنت مشاهده می‌شود. ناگفته نماند که بدون‌شک کمک‌های وزارتخانه تحت امر زارع‌پور به پلتفرم‌های بومی نیز موجب تجربه بهتر کاربری در این پیام‌رسان‌های داخلی شده است. از سوی دیگر، این پرسش اولیه همچنان روی میز است که اساساً پیام‌رسان ایتا متعلق به کیست؟

بیشتر بخوانید: آزادی بیان به سبک ایتا ؛ با چه امیدی به پلتفرم داخلی کوچ کنیم؟

4 پیام‌رسان ایرانی در حمایت وزارت ارتباطات

وزیر ارتباطات در بخش دیگری از سخنان خود به سازوکار و شرایط حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی اشاره کرد و گفت:

ما یک‌سری شرایط و ضوابطی داریم که تعداد کاربران پیام‌رسان‌ها از یک حدی که بیشتر شود، از آن‌ها حمایت و تمام زیرساخت‌های موردنیازشان را تأمین می‌کنیم.

افزایش 6 برابری تعداد کاربران فعال ایتا از زمان فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی
وزیر ارتباطات از افزایش 6 برابری تعداد کاربران فعال ایتا خبر داد

به گفته وی: «اکنون وزارت ارتباطات تمام توان خودش را به‌کار می‌گیرد تا از چهار پیام‌رسان ایتا، بله، سروش‌پلاس و روبیکا که به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند و تعداد کاربر بالای سه الی چهار میلیون نفر در روز دارند، حمایت کند» وی ادامه داد:

هر چقدر هم لازم باشد ما حمایت‌های خودمان را در این مسیر ارتقا می‌دهیم.

شایان ذکر است که احتمالاً طی روزهای آینده، وزارت ارتباطات از پروژه‌ای رونمایی خواهد کرد که در آن بتوان از هر یک از این پیام‌رسان‌ها، به پیام‌رسان دیگری پیام فرستاد و یا حتی تماس برقرار کرد. این پروژه که «یکپارچه‌سازی تبادل پیام بین پیام‌رسان‌ها» نام دارد، ظاهراً با کمک تیم «گپ» پیش می‌رود که اخیراً یک نسخه شبیه‌سازی‌شده از توییتر بومی با نام «ویراستی» را نیز عرضه کرده‌اند.

این پروژه قرار بود در دهه فجر رونمایی شود و هنوز تاریخ دقیق رونمایی از آن اعلام نشده است. ناگفته نماند برخی پیام‌رسان‌ها مانند آی‌گپ از این موضوع حمایت نکردند و به‌نظر می‌رسد دلیل اینکه نامشان در بین پیام‌رسان‌های تحت حمایت وزارت ارتباطات نیست، به همین موضوع برگردد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره افزایش 6 برابری تعداد کاربران فعال ایتا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر