;
coinex

بلوکه‌سازی پول مشتریان ایرانخودرو در حساب شرکت ؛ شرط جدید خرید خودرو!

با توجه به تعداد بسیار زیاد متقاضیان قرعه‌کشی ایران‌خودرو به نظر برخی تقاضاها کاذب بودند. لذا بلوکه‌سازی پول مشتریان ایرانخودرو در دستور کار قرار گرفته است.

ضابطه جدیدی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور به منظور جلوگیری از ثبت تقاضای کاذب حدوداً 95 درصدی در قرعه‌کشی خودرو مطرح شده است بلوکه‌سازی پول مشتری در حساب خودروساز پیش از شرکت در قرعه‌کشی است. البته مزایای بسیاری در این طرح قابل تصور است ولی شاید مهم‌ترین آن کاهش چشمگیر تقاضاهای کاذب باشد.

این تصمیم وزارت صمت در حالی است که تعداد فراوان متقاضیان در قرعه‌کشی ایران‌خودرو، نشانه‌ای از مشارکت کاذب حدود 95 درصد از افراد بوده است. لذا وزارت صمت در همین راستا تصمیم به بلوکه‌سازی پول مشتریان ایرانخودرو در حساب خودروساز پیش از شرکت در قرعه‌کشی به عنوان یک الزام اصلی برای ثبت‌نام‌کنندگان گرفت.

بیشتر بخوانید: مخالفت شورای رقابت با عرضه سه خودرو در بورس کالا [+واکنش وزیر اقتصاد]

جزئیاتی از طرح بلوکه‌سازی پول مشتریان ایرانخودرو

در قرعه‌کشی اخیر ایران‌خودرو جنجال‌های بسیاری شکل گرفت. در این مرحله شاهد ثبت‌نام حدود 11 میلیون متقاضی در این قرعه‌کشی بودیم که البته تعداد بسیاری از آن‌ها به علت فیلترهای مختلف، مانند شرط عدم داشتن پلاک فعال و… به‌طور خودکار از سیستم حذف شدند. ولی به هر حال ثبت رقمی در حدود 11 میلیون متقاضی در برابر تنها 20 هزار خودرو، بسیار کاذب و دور از تصور به‌نظر می‌رسد؛ زیرا نیاز بازار خودرو در هر سال، حداکثر 1.6 الی 1.7 میلیون دستگاه ثبت شده است.

بلوکه‌سازی پول مشتریان ایرانخودرو

الزام بلوکه‌سازی پول مشتری در حساب خودروساز در دوره قبلی توسط شرکت سایپا مورد اجرا قرار گرفت. در نتیجه این کار میزان شرکت‌کنندگان در قرعه‌کشی محصولات این شرکت به‌طور قابل توجهی کاهش پیدا کرد؛ به‌طوری که صرفاً 8500 نفر در پیش‌فروش 70 هزار دستگاه خودرو ثبت‌نام کردند. لذا با توجه به میزان قابل توجه موجودی خودروها در مقایسه با تعداد متقاضیان، دیگر مکانیزم قرعه‌کشی انجام نگرفت و تمامی 8500 نفر در خرید خودروهای خود موفق شدند.

لازم به ذکر است که با طرح تسهیم موجودی خودروها بین مادران دارای حداقل دو فرزند، مالکین خودروهای اسقاطی و افراد عادی، الزام به بلوکه‌سازی پول مشتری در حساب خودروساز خود قادر به اثربخشی بالایی در افزایش شانس مشتریان خواهد بود.

این شرط به عنوان یک عامل کنترل‌کننده جهت جلوگیری از سوداگری‌های دلالان و افراد سودجو موثر است؛ زیرا مبلغ نسبتاً عظیمی باید برای یک معامله مبتنی بر شانس و اقبال سرمایه‌گذاری شود.

البته درصورت عدم توفیق افراد در قرعه‌کشی، پول مشتریان از حالت بلوکه خارج خواهد شد اما به هر حال عامل تاثیرگذاری در چنین اقتصاد تورمی است، خصوصا که افراد تمایل آنچنانی به مسدودیت پول خود در حساب خودروساز، آن هم به علت یک معامله ریسکی ندارند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره اجرای طرح بلوکه‌سازی پول مشتریان ایرانخودرو چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر