;
coinex

معاون علمی رئیس جمهور از تغییر سازوکار شناسایی سرباز نخبه خبر داد

سازوکار شناسایی سرباز نخبه تغییر کرد. برطبق این خبر تدارک ویژه‌ای برای سربازان نخبه اتخاذ شده است تا بتوانند در شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول خدمت شوند.

معاون علمی رئیس جمهور در گفتگویی عنوان کرد که به‌دنبال تغییر سازوکار شناسایی سربازان نخبه هستیم تا بتوانیم ضمن گذراندن دوران خدمت، از آنها در شرکت‌های دانش‌بنیان بهره ببریم. این مهم در نتیجه همکاری سازمان نظام‌وظیفه و بنیاد ملی نخبگان اجرا می‌شود و در آن از سربازان نخبه جهت انجام پروژه‌های علمی و پژوهشی استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: معاون علمی و فناوری رئیس جمهور: برای بازگشت نخبگان به ایران برنامه‌های خاصی داریم

سازوکار شناسایی سرباز نخبه تغییر یافت

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور درباره تسهیل و کاهش دوره سربازی برای نخبگان اعلام کرد: «همکاری خوبی بین سازمان نظام وظیفه و بنیاد ملی نخبگان برقرار است تا جوانان و نخبگان توانمند با استفاده از طرح‌های علمی و پژوهشی بتواند دوران خدمت سربازی را در شرکت های دانش بنیان بگذرانند.»

«روح الله دهقانی فیروزآبادی» از اعمال تغییرات در سازو کارهای شناسایی نخبگان برای خدمت سرباز نخبه در آینده نزدیک خبر داد. به گفته دهقانی اکنون شرایط برای کسانی که دوران سربازی را مفید بگذراند، فراهم است «به شرطی که ظرفیت های لازم را داشته باشند.» معاونت علمی ریاست جمهوری درباره نحوه استفاده از این ظرفیت گفت:

افراد نخبه با مراجعه به بنیاد و قواعد و پذیرش آن و با توجه به امتیازاتی که در بنیاد می‌گیرند، از این ظرفیت استفاده کنند. البته به زودی تغییراتی در این زمینه ایجاد خواهد شد. اما اکنون با همین ساز و کار اگر فردی شامل امتیازات بنیاد باشد، می‌تواند از طرح متناسب سرباز نخبه استفاده کند.

سازوکار شناسایی سرباز نخبه تغییر یافت

دهقانی در گفتگو با ایرنا تاکید کرد: «سرباز نخبه یکی از شرایط و قوانینی است که برای برخی از مشمولان خدمت وظیفه در نظر گرفته می‌شود.» این نوع سربازی در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از جوانان تحصیلکرده در کشور قرار گرفته است. باید گفت سربازی نخبگی یکی از مزایایی است که سازمان نظام وظیفه با همکاری بنیاد ملی نخبگان برای جوانان ذکور مشمول خدمت وظیفه در نظر گرفته است.

دارندگان رتبه های برتر المپیادهای دانش آموزی در سطح جهانی و کشوری، دارندگان ثبت اختراعات برگزیده، فعالان عرصه های فرهنگی و ادبی، برگزیدگان مسابقات قرآنی، برگزیدگان و دارندگان رتبه های برتر کنکور سراسری، دارندگان رتبه های ممتاز دانشگاه های سراسر کشور، دارندگان رتبه های برتر کنکور سراسری برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی، دارندگان عنوان دانشجویان نمونه کشوری، برگزیدگان مسابقات ملی و جهانی، برگزیدگان در جشنواره های علمی و پژوهشی از جمله اقشاری هستند که می توانند از مزایای «سرباز نخبه» استفاده کنند.

آن دسته از مشمولانی که جزو استعدادهای درخشان هستند، در صورت داشتن شرایط لازم می توانند به سایت بنیاد ملی نخبگان مراجعه و پس از ثبت نام و ارائه پروپوزال خود اقدام به دریافت معافیت سرباز نخبگی کنند. ناگفته نماند شخصی که نخبه است حتما باید خدمت سربازی را بگذراند و نخبه بودن به این معنی نیست که کلا از خدمت سربازی معاف می شود؛ اما با توجه به پروژه های جایگزینی که برای افراد نخبه تعریف می شود میزان و کیفیت سربازی متفاوت خواهد بود.

سازوکار شناسایی سرباز نخبه تغییر یافت
سازوکار شناسایی سرباز نخبه تغییر یافت

برای مثال زمانی که فردی پروژه جایگزینی با اهمیت بالا از یکی از ارگان های نظامی و دانشگاهی دریافت می کند بدلیل اینکه ممکن است تا پایان انجام پروژه زمان زیادی لازم باشد احتمالا تنها محیط پادگانی که در آن قرار می گیرد پادگان آموزشی خواهد بود.

سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا بر اساس این شرایط و بسیاری شرایط دیگر، نخبگان کشوری را دسته‌بندی کرده و مزایای بسیاری را در اختیار آنان قرار می دهد. این افراد به جای رفتن به خدمت سربازی به انجام پژوهش و تحقیقات برای سازمان ملی نخبگان مشغول خواهند شد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره تغییر سازوکار شناسایی سرباز نخبه چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر