;
coinex

شکست یکی از مهمترین پروژه‌های واکسن HIV

یکی از مهمترین پروژه‌های ساخت واکسن HIV با شکست مواجه شد. موفقیت این واکسن در مراحل اولیه و آزمایش‌های نخستین امید زیادی ایجاد کرده بود.

یکی از مهم‌ترین پروژه‌های واکسن HIV با شکست مواجه شد. این پروژه در فاز سوم خود قرار داشت ولی نتوانست بر روی داوطلبین اثربخشی داشته باشد. لازم به ذکر است، این واکسن با همکاری شرکت جانسن و بر روی هزاران نفر در کشورهای مختلف آزمایش شده بود.

بیشتر بخوانید: استفاده از فناوری واکسن کرونا برای بازسازی عضلات قلب

پروژه واکسن HIV شکست خورد

در اتفاقی ناگوار برای تمامی پژوهشگران دنیا، تنها واکسن HIV که در فاز سوم کارآزمایی‌های بالینی به‌سر می‌برد، با شکست مواجه و ادامه کار آن متوقف شد. این واکسن با همکاری شرکت جانسن روی هزاران نفر در اروپا، آمریکا و آفریقا آزمایش شد، ولی نتوانست نتایج مناسبی به‌دست بیاورد.

مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا، فرماندهی تحقیق و توسعه پزشکی ارتش آمریکا و شبکه آزمایش‌های واکسن HIV با همکاری شرکت جانسن که به جانسون اند جانسون تعلق دارد، در سال 2019 فاز سوم آزمایش‌های بالینی واکسن اچ‌آی‌وی را روی 3900 داوطلب در آرژانتین، برزیل، ایتالیا، مکزیک، پرو، لهستان، اسپانیا و ایالات متحده آمریکا آغاز کردند.

آن‌ها حالا خبر داده‌اند که اگرچه این واکسن برای انسان‌ها ایمن است، اما نسبت به گروهی که دارونما دریافت کرده بودند، اثربخشی بالاتری از خود نشان نداده است.

پروژه واکسن HIV شکست خورد

در این بیانیه گفته شده که این پژوهش متوقف شده است. «سوزان بوچبیندر»، از محققان اصلی این مطالعه می‌گوید:

برای همکاران محقق ما و دیگر کسانی که دهه‌ها سعی در تولید واکسن داشتند تا به همه‌گیری HIV/AIDS پایان دهند، این نتایج ناامیدکننده است. هرچند HIV ثابت کرده که همچنان یک ویروس چالش‌برانگیز برای توسعه واکسن خواهد بود، اما جامعه محققان HIV به ادامه فعالیت‌های خود متعهد می‌ماند و هر پژوهش ما را یک قدم به موفقیت نزدیک‌تر می‌کند.

«پنی هیتون»، از تیم تحقیقات جانسون اند جانسون می‌گوید: «این شکست از بابت سال‌ها تلاش و سرمایه‌گذاری ناامیدکننده است، اما به‌معنای پایان راه برای سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در زمینه درمان‌های اچ‌آی‌وی نخواهد بود.»

اهمیت این واکسن که در فاز مطالعاتی با نام واکسن «موزاییک» شناخته می‌شد، به‌خاطر عبور از فازهای کارآزمایی مقدماتی بود که معمولاً نیازمند زمان زیادی است. درحال‌حاضر حدود 38 میلیون مبتلا به ایدز در دنیا وجود دارند و شرکت‌های زیادی ازجمله مدرنا با فناوری mRNA سعی دارند واکسن HIV تولید کنند، اما هنوز برای نتیجه‌گیری درباره اثربخشی این واکسن‌ها خیلی زود است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره شکست واکسن HIV چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر