;
coinex

اپیدمی پشه آئدس جدیدترین بحران ایران می‌شود؟

حمله پشه خطرناک آئدس به کشور و بویژه استان هرمزگان نگرانی‌های بابت اپیدمی پشه آئدس ایجاد کرده است. اما آیا ایران وارد بحرانی تازه می‌شود؟

اپیدمی پشه آئدس ممکن است به‌زودی شروع شود. این پشه مهاجم مدتی است که وارد کشور و بویژه استان هرمزگان شده و وجود آن می‌تواند آغازی بر شروع یک پاندمی جدید باشد. غلامعلی جاودان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این‌باره هشدار داده است که درصورت حمله این پشه، بیماری‌هایی مانند “تب دنگی” ایجاد خواهد شد که ممکن است سراسر ایران را درگیر خود کند.

بیشتر بخوانید: کشف یک میکروب ویروس خور ؛ راهی برای مقابله با بیماری‌های ویروسی؟

هشدار اپیدمی پشه آئدس صادر شد

غلامعلی جاودان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با تاکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به عنوان یک دستگاه نظارتی و هشدار دهنده در موضوع اپیدمی پشه مهاجم آئدس است؛ اظهارداشت: «دانشگاه موظف است موضوع آئدس را به عنوان یک زنگ خطر برای استان و کشور اطلاع رسانی کند.» وی افزود:

در صورت کم توجهی سایر دستگاه‌های متولی و بروز بیماری‌های منتقله از پشه مهاجم آئدس از جمله (تب دنگی)، موج عظیمی از همه گیری در کشور ایجاد خواهد شد که عواقب آن مشکلات زیادی را در همه ابعاد برای کشور به وجود خواهد آورد.

هشدار اپیدمی پشه آئدس صادر شد

جاودان بیان کرد: «ضرورت بهسازی محیط با نقش تعیین کننده فرمانداران، بخشداران و دهیاران و حمایت همه جانبه دستگاهها، توجه به بخش آموزش سلامت با استفاده از ظرفیت سفیران سلامت مدارس، صداوسیما و سازمان تبلیغات اسلامی و برآورد هزینه‌ها و تشکیل کمیته بودجه جهت تامین اعتبارات لازم، نظارت پایش و ارزشیابی و درنهایت درمان از مواردحائز اهمیت است که باید به آنها توجه جدی داشت.»

عبدالجبار ذاکری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز در گزارش خود به موضوع بهسازی محیط و آموزش سلامت در راستای پیشگیری از بیماری‌های منتقله از پشه مهاجم آئدس اشاره کرد و گفت:

یکی از مباحث بسیار مهم مشارکت بین بخشی و جلب مشارکت مردمی در پیشگیری از بیماری های منتقله از آئدس با استفاده از ظرفیت های موجود است.

وی افزود: «دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در موضوعات مختلف به ویژه بهسازی محیط از برخی ادارات و سازمانها گلایه مند است؛ چرا که با توجه به مصوبات جلسات قبلی هنوز شاهد کم توجهی در این امور هستیم منظور از بهسازی محیط یعنی بهسازی ۱۰۰ درصدی؛ چرا که حتی ۱۰ درصد از عوامل و شرایط مناسب برای تخم ریزی یا لارو پشه می تواند خطر ساز باشد.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره اپیدمی پشه آئدس چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر