;
coinex

هواپیمای انقلابی دارپا بدون هیچگونه قطعات متحرک به زودی رونمایی می‌شود

هواپیمای انقلابی دارپا با نام X-Plane قرار است بدون قطعات متحرک ساخته شود. این طراحی مزایایی همچون بهره‌وری بالاتر و همچنین ظرفیت سوخت بالاتر را دارد.

سازمان پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی یا دارپا، همکاری با شرکت Aurora Flight Sciences را برای اجرای فاز دوم طراحی یک هواپیمای انقلابی به نام X-Plane در برنامه «کنترل هواپیمای انقلابی با عوامل جدید» یا CRANE، ترجیح داده است.

در فاز اول طراحی ابتدایی این هواپیما با موفقیت یک هواپیمای نوآورانه و خلاقانه در بستر آزمایشی شکل گرفت که توانایی استفاده از کنترل فعال جریان (AFC) برای تولید نیروهای کنترلی در تونل باد را خواهد داشت. در همین راستا دارپا قصد اجرای فاز دوم طراحی هواپیمای انقلابی خود را داشته و به همین منظور شرکت Aurora Flight Sciences را انتخاب کرده است.

بنابراین در حال حاضر این پروژه در فاز دوم خود قرار دارد که در این فاز شاهد تمرکز بر روی طراحی، نرم‌افزار پرواز و کنترل‌ها هستیم. البته در این مرحله نگاه منحصربفردی هم به طراحی یک نمونه نمایشی این هواپیما خواهد شد؛ نمونه‌ای که توانایی پرواز بدون قطعات کنترلی متحرک مرسوم روی قسمت‌های بیرونی بال‌ها و دم را دارد.

بیشتر بخوانید: رکوردشکنی بزرگترین هواپیمای جهان با پروازی شش ساعته [+ویدیو]

جزئیاتی از هواپیمای انقلابی دارپا

مسلماً پس از اجرای موفقیت‌آمیز فاز دوم، این پروژه وارد فاز سوم نیز خواهد شد که هدف آن، پرواز یک هواپیمای 3.175 کیلوگرمی است. البته این هواپیما به دنبال رفع دو مانع فنی اصلی نیز خواهد بود که در عامل AFC درون یک هواپیمای تمام‌مقیاس و همچنین اتکای هواپیما به قطعات برای پرواز کنترل‌شده را شامل می‌شود.

طبق اعلام «ریچارد ولزین»، مدیر برنامه CRANE، در دهه‌های پیشین پیشرفت‌های بسیاری در حوزه AFC صورت پذیرفته است. او در این رابطه اضافه می‌کند:

«در چندین دهه گذشته، جامعه AFC پیشرفت‌های چشمگیری داشته که ادغام فناوری‌های کنترل فعال جریان درون هواپیماهای پیشرفته را ممکن می‌کند. ما درباره تکمیل طراحی و انجام پرواز آزمایشی یک نمونه نمایشی با مدنظر قراردادن AFC به‌عنوان تمرکز اصلی در طراحی، مطمئن هستیم. با بال و عوامل AFC ماژولار، CRANE X-Plane پتانسیل آن را دارد که مدت‌ها پس از به نتیجه رسیدن برنامه CRANE به‌عنوان یک دارایی ملی آزمایشی به حیاتش ادامه دهد».

هواپیمای انقلابی دارپا

در این نمونه نمایشی هواپیمای دارپا شاهد ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی خواهیم بود که پیکربندی‌های بال ماژولار را نیز شامل خواهد شد. چنین قابلیتی ادغام فناوری‌های پیشرفته در آینده را نیز ارائه خواهد کرد. این قابلیت به دارپا یا شرکای آن این امکان را خواهد داد که در آینده آزمایش‌های فناوری پرواز جدیدی را به انجام برساند.

دارپا در این پروژه توانایی بهبود عملکرد هواپیماها را به میزان چشمگیری خواهد داشت. این سبک طراحی باعث حذف قطعات متحرک کنترلی، کاهش درگ، افزایش ضخامت بال‌ها جهت افزایش کارآیی ساختاری، ظرفیت مخزن سوخت و همچنین ساده‌سازی سیستم‌های برخاست از روی زمین خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره هواپیمای انقلابی دارپا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر