;
coinex

تشکیل دبیرخانه مشترک نهادهای صنفی برای پیگیری حقوقی بحران اینترنت!

به جهت حل مشکلات اینترنت نهادهای همسو، دبیرخانه مشترک نهادهای صنفی شکل خواهد گرفت. این اتحاد نهادهای صنفی و تشکل‌ها برای پیگیری‌های حقوقی مسئله اینترنت تشکیل شده است.

با گذشت بیش از چهار ماه از اعمال محدودیت‌ها و فیلترینگ اینترنت که صدای انتقاد نهادهای مختلف صنفی را در پی داشت؛ حالا نمایندگان نصر و اتاق تهران با تشکیل نشستی مشترک تصمیم به تشکیل دبیرخانه مشترک نهادهای صنفی با حضور تمامی تشکل‌های هم‌راستا جهت حل بحران اینترنت گرفته‌اند.

به نظر با شکل‌گیری اتحاد نهادهای صنفی و تشکل‌ها، مشکل اینترنت خیلی جدی‌تر از گذشته با ارائه مطالبات به مسئولان امر مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

طبق اعلام روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، این جلسه مشترک بین سازمان نصر و کمیسیون اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی تهران برگزار شده است. در طی این گردهمایی با حضور رؤسای تشکل‌های همسو و نمایندگان کسب‌وکارها در خصوص اقدامات قابل پیگیری جهت رفع محدودیت‌های اینترنتی گفت‌وگو شد. در پایان نیز تصمیم به تشکیل دبیرخانه مشترک با حضور کلیه تشکل‌های همسو گرفته شد.

رئیس نصر تهران در این نشست ضمن تأکید بر لزوم دستیابی به اینترنت آزاد برای همه افراد جامعه نسبت به مسئله اینترنت طبقاتی واکنش نشان داده و این نوع از دسترسی را مورد قبول ندارد، ولی به هر حال اگر کسب‌وکاری خواستار چنین سطحی از دسترسی باشد پیگیری‌های مورد نیاز جهت اجرای آن را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

به هر حال هم‌اکنون با تشکیل دبیرخانه مشترک نهادهای صنفی به نظر اهدافی همچون تداوم پیگیری‌ها و مکاتبات با نهادهای دولتی در راستای رفع بحران اینترنت دنبال خواهد شد. علاوه بر این اقدامات رسانه‌ای و حقوقی در این زمینه با نظارت این دبیرخانه و همراهی نمایندگان همسو با بخش خصوصی در مجلس، پیگیری خواهد شد.

بیشتر بخوانید:‌ بهره‌برداری از فاز نخست طرح توسعه اینترنت نسل پنجم ایرانسل در دهه فجر

اظهارات رئیس نصر تهران در جلسه تشکیل دبیرخانه مشترک نهادهای صنفی

«حسین اسلامی»، رئیس هیئت مدیره نصر تهران ضمن اشاره به درخواست مقاومت و پافشاری برای دستیابی به اینترنت آزاد اعلام کرد: «منظور از اینترنت آزاد، بازگشت به شهریور ماه سال جاری است و تاکنون این دو موضوع مورد اجماع اهالی صنف فناوری اطلاعات بوده است».

دبیرخانه مشترک نهادهای صنفی

وی همچنین بر سخنان پیشین خود مبنی بر عدم پذیرش اینترنت طبقاتی به این شکل تاکید داشت: «در این مدت هر کمکی که از دست ما برمی‌آمده برای کسب و کارها انجام داده‌ایم. مثلا اگر کسب و کاری نامه درخواست داده تا IP مرتبط با فعالیت‌های شرکتش باز شود، پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم، اما به این معنی نیست که اینترنت یا وی‌پی‌ان طبقاتی را قبول داشته باشیم».

اسلامی در بخشی از صحبت‌های خود به خبر جنجالی احتمال اجرای حکم حبس مدیرعامل پلتفرم دیوار اشاره داشت:

«در هر مجموعه‌ اگر تخلفی صورت بگیرد مدیرانش باید پاسخگو باشند، اما رفتن به زندان خط قرمز ماست. اگر یک بار برای کسی این اتفاق بیفتد تکرارپذیر خواهد شد. بنابراین چنین احکامی برای ما قابل پذیرش نیست».

رئیس هیئت مدیره نصر تهران در پایان نسبت به مکاتبات و پیگیری‌های متعدد این نهاد با وزرا و مقامات مختلف در جهت رفع وضعیت موجود اینترنت به این شرح واکنش نشان داد: «به نظر می‌رسد اکنون هیچ کس حتی خود مسئولان دولتی از وضع موجود اینترنت دفاع نمی‌کنند. در عین حال کسی هم مسئولیت این موضوع را عهده‌دار نمی‌شود و خود را تصمیم‌گیر نمی‌داند».

بیشتر بخوانید: فعالسازی اینترنت طبقاتی برای اساتید دانشگاه [+متن نامه وزارت علوم]

سایر اظهارات جلسه تشکیل دبیرخانه مشترک نهادهای صنفی

«حسین ریاضی»، رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران، ضمن قلمداد کردن قطع ارتباطات بین‌الملل به عنوان ضربه‌ای مهلک بر بدنه حیثیت بین‌المللی ایران، بیان داشت:

«هدف از ایجاد شبکه‌های اجتماعی تسهیل ارتباطات بین‌المللی بوده است و این ارتباطات جهانی است که به توسعه کسب‌وکارها کمک می‌کند. اثر فیلترینگ اینستاگرام و اتس‌اپ بر کسب‌وکارهای کوچک و خانگی در نقاط دورافتاده بسیار قابل توجه است. ما اینترنت بدون فیلتر برای برخی از اشخاص را نمی‌پذیریم و خواستار توسعه کسب‌وکارهای دیجیتال برای عموم مردم هستیم».

از سوی دیگر «شهاب جوانمردی»، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران، به مسئله عدم ارتباط بخش خصوصی با مکانیسم‌های تصمیم‌گیرنده در مورد اینترنت پرداخت: «ما با نهادهایی که آمادگی گفت‌وگو داشته باشند روبه‌رو نیستیم و چون به اینترنت با نگاه امنیتی مواجه‌ایم، ارگان‌های دولتی تمایلی برای ورود به این موضوع ندارند. در حالیکه ما معتقدیم حوزه آی‌سی‌تی به قدری بالغ است که می‌تواند خودتنظیم‌گر باشد».

دبیرخانه مشترک نهادهای صنفی

وی درپایان راهکارهای موجود جهت خروج موفقیت‌آمیز از این بحران را شرح داد: «باید در این زمینه به صورت ممتد اطلاع‌رسانی کنیم و یادآور شویم که خروج سرمایه انسانی و از بین رفتن اشتغال، علاوه بر آفت‌های اقتصادی آسیب‌های امنیتی برای کشور خواهد داشت. همچنین با محدودیت‌های اینترنتی حقوقی از تمامی شهروندان و کسب‌وکارها ضایع می‌شود. بنابراین باید از نظر حقوقی این موضوع را پیگیری کنیم و این مسئله وظیفه ما به عنوان نمایندگان صنف است».

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره تشکیل دبیرخانه مشترک نهادهای صنفی برای حل مشکل اینترنت چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر