;
coinex

طرح سالم سازی محتوا در پیامرسان‌های بومی در دستور کار قرار گرفت

طراحی فرایند سالم سازی محتوا در پیامرسان‌های بومی به عنوان یکی از اولویت‌های مرکز ملی فضای مجازی بوده از هم‌اکنون مورد بررسی و تبیین قرار گرفته است.

از شواهد مشخص است که همواره بحث سالم‌سازی محتوای فضای مجازی به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی مسئولان تصمیم‌گیرنده در کشور مورد توجه بوده است. با برگزاری جلسه کارگروه فرهنگی و اجتماعی پیام‌رسان‌های اجتماعی با موضوع سالم ‌سازی محتوا در پیامرسان‌های بومی این موضوع مورد تاکید بیشتر قرار گرفت. در این جلسه طراحی فرایند سالم‌سازی محتوا نیز مورد تبیین قرار گرفت. در حال حاضر به نظر این کمیسیون قصد قراردادن این موضوع در اولویت پیام‌رسان‌های داخلی را دارد.

لازم به ذکر است که موضوع سالم‌سازی فضای مجازی در ابتدا مربوط به مصوبه شورای عالی فضای مجازی کشور با موضوع «توسعه فضای مجازی سالم، مفید و ایمن» بوده است. لذا طبق آن باید از نشر محتوا و خدمات مضر و ناسالم و ناایمن از سوی پلتفرم‌های داخلی جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: نماینده مجلس: پیامرسان‌های خارجی مالیات و بدهی خود را بپردازند، رفع فیلتر شوند!

طراحی فرایند سالم سازی محتوا در پیامرسان‌های بومی

در روز 5 بهمن ماه، جلسه کارگروه فرهنگی و اجتماعی پیام‌رسان‌های اجتماعی با محوریت سالم‌سازی محتوا در پلتفرم‌های داخلی در مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد. در این گردهمایی تخصصی با حضور نمایندگان پیام‌رسان‌ها و سازمان‌های مرتبط، چالش‌ها و مشکلات مقابل پیام‌رسان‌های داخلی در بحث سالم سازی محتوا مورد توجه و گفت‌وگو قرار گرفت.

همچنین در سخنانی، مهم‌ترین قوانین، اسناد بالادستی، شاخص‌های نظارت و نیز طراحی فرایند سالم‌سازی محتوا در شبکه‌های اجتماعی بومی بیان شد. در ادامه این نشست، نمایندگان سازمان‌ها و پیام‌رسان‌ها به ارائه راهکارها و نقطه نظرهای خود درباره سالم سازی محتوای شبکه‌های اجتماعی داخلی و ارتقاء سطح آن پرداختند.

سالم سازی محتوا در پیامرسان‌های بومی

در این جلسه همچنین رئیس ساترا در سخنان خود طرح سالم‌سازی فضای مجازی را به عنوان خواست مسئولان و مردم از نهادهای اجرایی قلمداد کرد. البته در تاریخ 28 تیر امسال نیز «سعید مقیسه»، رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در مورد این موضوع اظهار داشت:

«با توجه به مأموریت ساترا در حوزه تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر، ساترا به دنبال نظارت بر سلامت محتوایی صوت‌و تصویر فراگیر است. بسیاری از علاقه‌مندان و دلسوزان نظام جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر انتقادات جدی نسبت به وضعیت رها شده فضای مجازی داشته‌اند و این مطالبه را از ساترا دارند که برای سالم‌سازی محتوایی صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی اقدام کند».

البته به این دلیل که سالم‌سازی فضای مجازی هنوز مصداق مشخصی ندارد، شاید در پایان منجر به اعمال نظرهای سلیقه‌ای از طرف پلتفرم‌های داخلی شود. نمونه آن بستن کانال «مهدی نصیری» در پیام‌رسان ایتا بوده است. به هر حال با وجود طرح چنین مسائلی برای مسئولان از طرف رسانه‌ها اما پاسخی در این‌باره اعلام نشده است.

بیشتر بخوانید: 

نظر شما درباره طرح سالم سازی محتوا در پیامرسان‌های بومی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر