;
coinex

هوش مصنوعی در 20 درصد مشاغل جایگزین انسان می‌شود

طبق ادعای یک متخصص هوش مصنوعی تا 5 سال آتی هوش مصنوعی در 20 درصد مشاغل جایگزین انسان می‌شود. به نظر پیشرفت ChatGPT بسیار سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

با ظهور چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مانند ChatGPT عصر نوینی از فناوری رقم خورد. این محصولات حالا با توانایی سرودن شعر، شرکت در امتحانات و وکالت در پرونده‌های قضایی دادگاه بسیار سروصدا به پا کرده‌اند. همین موضوع حتی منجر به ایجاد نگرانی‌هایی در خصوص حذف بسیاری از مشاغل در آینده شده است. یکی از متخصصان این حوزه باور دارد که هوش مصنوعی در 20 درصد مشاغل تا سال 5 آینده جایگزین انسان خواهد شد.

طبق گزارشی از دیلی‌میل، با عرضه ChatGPT در سال 2022 بار دیگری تمامی توجه‌ها به سوی فناوری هوش مصنوعی معطوف شد. این فناوری با قابلیت‌های متعدد خود توانایی جایگزینی با نیروی کار انسانی در بسیاری از مشاغل را فراهم کرده که همین امر نگرانی‌های بسیاری از افراد را به دنبال داشته است.

در حال حاضر هم حتی برخی شرکت‌ها با خدمات هوش مصنوعی خود به‌جای خدمات انسانی وظایف خود را ایفا می‌کنند. به عنوان نمونه، Jounce AI سرویسی بوده که به‌صورت نامحدود از هوش مصنوعی جهت انجام عملیات کپی‌رایتینگ استفاده می‌کند. شرکت DoNotPay هم قصد بهره‌مندی از چت‌باتی مشابه با ChatGPT به‌عنوان وکیل جهت دفاع از یک پرونده در دادگاه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: استفاده از هوش مصنوعی برای تولید محتوا ؛ وقتی ChatGPT خبرنگار می‌شود!

هوش مصنوعی در 20 درصد مشاغل جایگزین انسان می‌شود

«ریچارد دِور»، متخصص هوش مصنوعی و رئیس واحد مهندسی اجتماعی شرکت Ultima در این رابطه اعلام کرده است: «فکر می‌کنم ChatGPT می‌تواند جایگزین 20 درصد از نیروی کار شود. ChatGPT یک مُد زودگذر نیست، بلکه یک انقلاب فناورانه جدید است. لزوماً خود ربات‌ها قرار نیست شغل شما را تصاحب کنند، اما انسان‌هایی که از این ربات‌ها استفاده می‌کنند، این کار را خواهند کرد».

همچنین به عقیده وی هنوز در ابتدای راه استفاده از این ابزارهای هوش مصنوعی قرار گرفته‌ایم: «موارد استفاده ChatGPT بی‌پایان است. تاکنون نمونه‌های استفاده از این پلتفرم را در امور مختلف، از آموزش تعمیر خودرو گرفته تا نوشتن کدهای برنامه‌نویسی، دیده‌ایم». لذا به عقیده این کارشناس هنوز درباره پدیده جایگزینی ربات‌ها در مشاغل خلاق حداقل خطری متوجه انسان‌ها نیست.

هوش مصنوعی در 20 درصد مشاغل

دِور درباره مقایسه هوش مصنوعی با ترندی همچون به بیت کوین، ان‌اف‌تی یا لنزهای تماسی هوشمند اعلام کرد که چنین قیاسی اصلا درست نیست. او در مورد تصاحب مشاغل توسط هوش مصنوعی همچنین افزود: «این فرایند یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد و انسان‌ها به‌طور خودکار جای خود را به ربات‌ها نمی‌دهند. موج اول این تحول برای افراد کم‌تجربه‌تری رقم خواهد خورد که از ابزارهای هوش مصنوعی برای کمک به امور روزمره خود استفاده می‌کنند».

به عقیده دِور این شغل‌ها باید هوش مصنوعی را مورد پذیرش قرار دهند و از آن جهت تکمیل مهارت‌های خود بهره گیرند. شرکت فین‌تک Twig یکی از همین شرکت‌هایی بوده که چنین نگرشی را در دستور کار خود قرار داده است که از هوش مصنوعی در بخش بازاریابی و دیگر بخش‌های فعالیت خود بهره می‌برد.

از طرفی بنابر باور مدیرعامل Twig هوش مصنوعی جانشین مشاغل نخواهد شد، بلکه به‌عنوان یک ابزار موجب توانمندسازی افراد شده تا سریع‌تر و مؤثرتر به فعالیت بپردازند و خود را درگیر فعالیت‌های تکراری و خسته‌کننده نکنند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره جایگزینی هوش مصنوعی در 20 درصد مشاغل به جای انسان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر