;
coinex

مایکروسافت بینگ با ChatGPT به جنگ گوگل می‌رود

مایکروسافت بینگ با ChatGPT می‌خواهد برنده رقابت بین خود و گوگل شود. به‌زودی خون هوش مصنوعی در رگ‌های موتور جست‌وجوی Bing جریان پیدا می‌کند.

مایکروسافت بینگ با ChatGPT می‌خواهد رقیبش را به زمین بزند. چند روز پیش به اطلاع رساندیم که مایکروسافت قصد دارد پشتیبانی از هوش مصنوعی ChatGPT را به موتوری جستجوی Bing اضافه کند. با اضافه شدن این چت‌بات پیشرفته به بینگ، بی‌شک گوگل ضربه بزرگی خواهد خورد. البته باید بگوییم که گوگل نیز در اندیشه توسعه نسخه‌ پیشرفته‌ای بات‌های هوش مصنوعی برای موتور جستجوی خود است.

بیشتر بخونید: گوگل اسپارو به عنوان رقیب مستقیم ChatGPT عرضه خواهد شد

مایکروسافت بینگ با ChatGPT با گوگل وارد جنگ شد

چت بات هوش مصنوعی ChatGPT توسعه‌یافته توسط کمپانی OpenAI، از نوامبر ۲۰۲۲ برای آزمایش در اختیار عموم قرار گرفت. این چت بات به‌قدری جذاب بوده که در عرض چند روز،‌ بیش از یک میلیون نفر از آن استفاده کنند و باعث بروز اختلال در سرورهایش شوند.

به‌تازگی هم مایکروسافت با همکاری OpenAI می‌خواهد این هوش مصنوعی را در برخی از سرویس‌هایش بگنجاند. یکی از قابل توجه‌ترین این سرویس‌ها، موتور جستجوی Bing است که شایعات فراوانی در موردش شنیده می‌شود. اما در صورت ادغام ChatGPT با جستجوگر بینگ مایکروسافت، آیا شانس این را پیدا می‌کند تا رقیب دیرینه خود، گوگل را شکست دهد؟

چت‌جی‌پی‌تی یک ربات چت مبتنی بر هوش مصنوعی است که با تکیه بر اطلاعات داخل اینترنت درست مثل یک انسان، به سوال‌های کاربران پاسخ می‌دهد. با این حال اطلاعات این ربات همگی برای پیش از سال ۲۰۲۱ است. در طول آموزش دادن به این ربات چت، دیگر هیچ اطلاعات جدیدی به آن اضافه نشده و اینکه خودش هم نمی‌تواند در اینترنت جستجو کند.

مایکروسافت بینگ با ChatGPT با گوگل وارد جنگ شد

وب‌سایت The Information می‌گوید: «مایکروسافت ممکن است چت بات ChatGPT را تا پیش از پایان ماه مارس همین امسال (بهار پیش رو) به موتور جستجوی خودش اضافه کند. این می‌تواند جستجوگر بینگ را قادر بسازد تا علاوه بر نمایش لیست‌ پیوندها و تبلیغات، به‌صورت مختصر، به سوالات کاربران پاسخ دهد.»

مایکروسافت امیدوار است که حاصل این همکاری، شکست گوگل باشد. به‌گزارش Statista، حدود ۸۴ درصد از کل جستجوهای جهان در دسامبر ۲۰۲۲ متعلق به گوگل است، در حالی که بینگ سهم ناچیز ۹ درصدی دارد. این یعنی فاصله زیادی بین این دو موتور سرچ وجود دارد.

آیا Bing با کمک ChatGPT می‌تواند گوگل را شکست دهد؟

ما همین سوال را از چت بات ChatGPT پرسیدیم. او در پاسخ گفت:

این امکان وجود دارد که موتور جستجوی Bing با کمک هوش مصنوعی بتواند گوگل را در برخی جهان شکست دهد، اما برتری‌های گوگل همچنان در دیگر نقاط پابرجا است.

در ادامه به‌بررسی دلایلی می‌پردازیم که نشان می‌دهند کار مایکروسافت در این رقابت بسیار دشوار است:

۱. هوش مصنوعی یک الگوریتم است، نه یک موتور جستجو

ربات چت ChatGPT مثل یک موتور جستجو برای گردش بی‌پایان در اینترنت طراحی نشده است؛ بنابراین بینگ باید همچنان خودش به نمایش نتایج جستجو ادامه دهد. اما مایکروسافت می‌تواند در کنار کادر جستجوی این موتور، کادر دیگری را نیز اضافه کند که در آن پاسخ‌های ایجاد شده توسط هوش مصنوعی به‌نمایش درمی‌آید.

مایکروسافت بینگ با ChatGPT با گوگل وارد جنگ شد

در چنین صورتی پتانسیل نمایش نتایج جستجوی بهتر وجود دارد و می‌تواند بخش عمده‌ای از سهم گوگل در جستجوی جهانی را به‌خودش اختصاص دهد. اما در این شرایط که مایکروسافت برای بازاریابی تلاش می‌کند، گوگل هم بی‌کار نخواهد نشست. گوگل نیز می‌خواهد در پاسخ به ChatGPT، حالت «کد قرمز» را اجرا کند. نیویورک تایمز می‌گوید، کد قرمز همان ربات چت گوگل برای جستجوهای مربوط به کسب‌و‌کارها است.

۲. گوگل هم هوش مصنوعی خودش را دارد

ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل اشاره کرده که گوگل در حال کار روی برنامه‌های هوش مصنوعی خودش است که به‌خوبی ChatGPT کار می‌کنند. آن‌ها سه بات به نام‌های BERT و MUM و همینطور LaMDA هستند که در حال حاضر به‌شکل ماهرانه‌ای در جستجوگر گوگل ادغام شده‌اند تا نتایج بسیار دقیقی را به‌نمایش بگذارند. همه این‌ها یعنی گوگل هم ابزار خودش را برای خنثی کردن خطر برتری ChatGPT دارد.

چت‌بات ChatGPT هنوز به بلوغ کامل نرسیده است

ایلان ماسک می‌گوید «ChatGPT به‌طرز وحشتناکی خوب است». این چیزی است که اکثر کاربرانی که موفق به آزمایش این ربات چت شده‌اند هم آن را تأیید می‌کنند. به‌طور مثال با استفاده از این بات می‌توان حتی کدنویسی کرد. یا اینکه گفتگو با آن بسیار راحت و لذت‌بخش است. با این حال هنوز هم مشکلاتی در آن وجود دارد. اما در این بین برخی از مجرمان سایبری از چت‌جی‌پی‌تی برای نوشتن بدافزارها هم استفاده کرده‌اند.

به‌همین دلیل هم هست که گوگل می‌خواهد پیش از راه‌اندازی کامل هوش مصنوعی خودش، از مضرات آن مطلع شود تا با هیچ مشکلی مواجه نشود. با توجه به برتری مطلق گوگل در جستجو، با راه‌اندازی ربات چت خودش می‌تواند پروژه ادغام ChatGPT با جستجوگر بینگ را تحت تأثیر خودش قرار دهد. به‌نظر می‌رسد که فقط زمان می‌تواند همه چیز را روشن کند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره صندلی گیمینگ پورشه چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    اقا این چجوری کار میکنه یاد منم بدین

    پاسخ