;
coinex

لاک زدن ناخن‌ها می‌تواند منجر به جهش DNA فرد شود!

تحقیقات جدید دانشمندان از سرطان زا بودن و جهش DNA افراد به دلیل استفاده از خشککن لاک ناخن UV خبر می‌دهند. به نظر می‌رسد تشعشعات این دستگاه می‌تواند باعث جهش‌های سرطانزا در سلول‌های انسان شود.

در چند سال اخیر شاهد افزایش محبوبیت مانیکور ژله‌ای که برای براق‌شدن و شکل‌دادن به ناخن‌ها استفاده می‌شود، بوده‌ایم. بااین‌حال، مطالعات جدید نشان می‌دهند که تشعشعات خشک‌کن ناخن UV می‌تواند به DNA آسیب رسانده و احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: پژوهش جدید از تاثیر باغبانی بر سلامت روان و کاهش خطر ابتلا به سرطان پرده برداشت!

لاک زدن ناخن‌ها می‌تواند منجر به جهش DNA فرد شود!

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو در تحقیقات جدید خود توضیح داده‌اند که تشعشعات ایجادشده از خشک‌کن‌های ناخن فرابنفش (UV) که برای سفت‌کردن ژل استفاده می‌شود، می‌تواند به مواد سلولی و ژنتیکی انسان آسیب برساند؛ به ویژه با ایجاد جهش دائمی در سلول‌های انسانی مرتبط با سرطان.

درحالی‌که آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان، UVA (پرتو فرابنفش A) باند پهن (315-400 نانومتر) را به عنوان سرطان‌زا گروه 1 طبقه‌بندی کرده است، UVA هنوز در بسیاری از محصولات تجاری مانند تخت‌های برنزه‌کننده و خشک‌کن‌های ناخن UV استفاده می‌شود.

محققان در مطالعه خود، برای ارزیابی آسیب DNA و جهش سلول‌ها، فرایند تابش آزمایشگاهی نور UV خشک‌کن ناخن را برای سلول‌های گرفته‌شده از انسان و موش انجام دادند. در طول آزمایش، سلول‌ها یک، دو یا سه‌بار تحت تأثیر تابش قرار گرفتند که مدت زمان هر مواجهه بین 0 تا 20 دقیقه بود.

لاک زدن ناخن‌ها می‌تواند منجر به جهش DNA فرد شود!

در تمام آزمایش‌ها، یک تابش 20 دقیقه‌ای منجر به مرگ 20 تا 30 درصد سلول‌ها شد، درحالی‌که سه‌بار قرارگرفتن متوالی در معرض این تابش 20 دقیقه‌ای، بین 65 تا 70 درصد باعث مرگ سلولی شد.

دانشمندان می‌گویند نتایج مطالعه آن‌ها وضعیت جامعی از آسیب DNA و جهش سلولی که پس از استفاده خشک‌کن‌های لاک ناخن رخ می‌دهد، ارائه می‌کند. بااین‌حال قبل از اینکه بتوان نتیجه‌گیری قطعی در مورد خطرات مربوط به سرطان داشت، باید تحقیقات بیشتری روی انسان‌ها انجام شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی جهش DNA به علت تشعشعات ایجادشده از خشک‌کن‌های ناخن فرابنفش (UV) چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر