;
coinex

سامانه آنلاین برپا با هدف جبران افت تحصیلی دانش‌آموزان راه‌اندازی شد

وزیر آموزش و پرورش از راه‌اندازی سامانه آنلاین برپا با منظور جبران افت کیفیت تحصیلی و حل مشکل دانش‌آموزان فاقد دسترسی لازم به تحصیل خبر داده است.

براساس گزارش ایرنا، در روز یکشنبه 9 بهمن ماه، آیین افتتاحیه سامانه «برپا» در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد. در طی مراسم «یوسف نوری»، وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم درباره افتتاح سامانه آنلاین برپا به عنوان برنامه پشتیبان آموزشی گفت: «بر اساس دانش روز طراحی شده و در آن از آخرین فناوری‌های در حوزه فنی و مدل کسب‌وکار استفاده شده است».

بیشتر بخوانید: آموزش و پرورش: آموزش مجازی باعث افت تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود

اهداف سامانه آنلاین برپا

بنابراین حالا پس از شبکه اجتماعی دانش‌آموزان یا همان سامانه «شاد» این دومین پلتفرم آنلاینی بوده که با طراحی آموزش و پرورش در حوزه آموزش و تحصیل ارائه می‌شود. این موضوع با توجه به موضوع بازماندگی از تحصیل به عنوان یکی از بحران‌های جدی عرصه آموزش و تحصیل این روزهای کشور در دستور کار قرار گرفته است. افزون‌ بر این، با کاهش کیفیت تحصیلی دانش‌آموزان در سال‌های اخیر این سامانه ایجاد خواهد شد تا توانایی جبران کمبودها در این حوزه را داشته باشد.

همچنین نوری در ادامه افزود: «سامانه برپا برای جبران افت کیفیت تحصیلی و حل مشکل دانش‌آموزانی که به هر علتی دسترسی به تحصیل ندارند، راه‌اندازی شده است. در سامانه برپا تلاش شده است تا از ظرفیت جوانان، اولیا، دانشگاه‌ها، حوزه‌ها و پژوهشگاه‌های علوم پایه استفاده مناسب شود و این کار خیر را نشر و افزایش دهند».

وزیر آموزش و پرورش در ادامه ضمن اشاره بر ساخت یک کلاس درس از هر دو کلاس درس توسط خیرین، نسبت به ظرفیت ایجادشده در سامانه برخط برپا به منظور جبران افت کیفیت تحصیلی و حل مشکل دانش‌آموزانی که به هر علتی دسترسی به تحصیل ندارند، تاکید داشت. او نسبت به لزوم ارائه دوره‌های مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان به این شرح تاکید کرد: «دانش‌آموزان، آموزنده دانش هستند و باید مسیر خود را پیدا کنند و هر دانش‌آموز باید یک مهارت را بیاموزد و این موضوع به یک فرهنگ در جامعه تبدیل شود».

در همین راستا، «حمیدرضا خان‌محمدی»، رئیس سازمان نوسازی، تجهیز و بازسازی مدارس نیز در مورد سامانه برپا اعلام کرد: «در این سامانه، ظرفیت‌ها به یکدیگر متصل می‌شود تا دانش‌آموزانی که به هر دلیل مشکلات آموزشی دارند از آن بهره‌مند شوند و امیدواریم که زیرساخت‌های آن هم ایجاد شود».

در ادامه رئیس سازمان نوسازی، تجهیز و بازسازی مدارس هم با ابراز امیدواری نسبت به آمادگی سریع‌تر سامانه برپا با دقت نظر کافی، بیان داشت:

«این یک کار مشترک است و همه ظرفیت‌ها مشخص شده است و امیدواریم شروعی برای به حداقل رسیدن افت آموزشی باشد».

طبق اظهارات او، یکی از اتفاقات مهم جهت توسعه ظرفیت کار جهادی، سامانه برپا بوده که بسیاری از معلمان نیز در آن حضور خواهند داشت.

«علی آقامحمدی»، معاون وزیر کشور و رئیس ستاد توانمندسازی و تحول اجتماعی محور 2020 محله، از جمله سخنران این نشست بود که ضمن ارائه آماری درباره بازماندگان از تحصیل شناسایی‌شده بیان کرد: «874 هزار نفر بازماندگان از تحصیل شناسایی شدند یعنی افرادی که بین 6 تا 17 سال هستند و از تحصیل جا مانده‌اند که با تلاش‌های آموزش و پرورش 150 هزار نفر از این آمار کم شده است و اکنون افراد بسیاری در این وزارتخانه برای بازگرداندن به تحصیل دانش آموزان تلاش می‌کنند».

سامانه آنلاین برپا
راه اندازی سامانه آنلاین برپا

در حال حاضر با توجه به عدم استفاده از سامانه آنلاین برپا، امکان اظهار نظر درباره تاثیرات آن وجود ندارد، اما اگر نگاهی به تجربه راه‌اندازی و استفاده از سامانه «شاد» داشته باشیم؛ متوجه وجود ضعف‌هایی در حوزه طراحی سامانه آموزشی که جوابگوی نیازهای تحصیلی و آموزشی همه دانش‌آموزان کشور باشد و خدمات مطلوبی جهت برگزاری کلاس‌های آنلاین و سایر ظرفیت‌های آموزشی ارائه کند، خواهیم شد.

در روزهای استفاده از سامانه شاد، که در دوران آموزش آنلاین به دلیل شیوع کرونا و همچنین، در تعطیلی‌های چند ماه اخیر به‌ویژه با وجود محدودیت‌های اینترنت شدت گرفت متوجه مشکلات آموزش آنلاین و برگزاری سخت و گاهی ناممکن کلاس‌های غیر حضوری شدیم. همین دو هفته پیش شاد همزمان با غیر حضوری شدن مدارس و اعلام دورکاری شاغلان با اختلال‌های فراوانی در زیرساخت‌های فنی روبرو و دسترسی به آن با مشکلاتی همراه بود. لذا، به نظر در سامانه برپا باید با زیرساختی کامل‌تر از نظر طراحی مواجه شویم، تا واقعا در راستای هدف جبران افت کیفیت تحصیلی دانش‌آموزان گام بردارد.

آقا محمدی در بخش پایانی گفته‌های خود از تلاش‌هایی در زمینه بهبود و تقویت وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان در محلات کم برخوردار خبر داد. او در این مورد بیان کرد:

«دو هزار و 20 محله کم‌برخوردار با 19 میلیون و 700 هزار جمعیت داریم که مشکلاتی دارند. کارهای بسیاری از سوی کمیته امداد، بسیج و دیگر نهادها تاکنون برای مدارس این مناطق انجام شده بسیار کمک کرده اما راه نجات نیست».

همچنین معاون وزیر کشور خبر برگزاری کلاس‌های تقویتی کنکور برای این افراد را اعلام کرده و حتی از در نظر گرفتن برخی دوره‌های کسب‌وکار برای افراد کم برخوردار در بازه‌های سنی 13 تا 17 سال و 18 تا 30 سال خبر داد که همگی به صورت رایگان برگزار خواهند شد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره راه‌اندازی سامانه آنلاین برپا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر