;
coinex

افزایش 30 درصدی بودجه پارک‌های علم و فناوری در سال 1402

افزایش 30 درصدی بودجه پارک‌های علم و فناوری در لایحه بودجه سال 1402 درج شده است. درمجموع پارک‌های علم و فناوری چه مبلغ بودجه دریافت می‌کنند؟

طبق لایحه بودجه سال آینده، افزایش 30 درصدی بودجه پارک‌های علم و فناوری مشهود است. پارک‌های علم و فناوری در مجموع برای سال 1402 مبلغ هزار و ۶۳۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بودجه دریافت خواهند کرد که در مقایسه با سال گذشته، ۳۰.۴ درصد افزایش داشته است. گفتنی‌ست که از 49 پارک فناوری، نام 34 پارک فناوری در لایجه بودجه 1402 آمده است.

بیشتر بخوانید: اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی: اوضاع دانش‌بنیان‌ها خوب نیست

افزایش 30 درصدی بودجه پارک‌های علم و فناوری در سال 1402

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره بودجه پارک‌های علم‌وفناوری، مصارف عمومی اختصاص‌یافته به پارک‌های علم و فناوری نیز در حدود هزار و ۱۵۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده که نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با رقم ۹۵۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان حدود ۲۱.۸ درصد رشد یافته است.

در حال حاضر ۴۹ پارک علم و فناوری در کشور وجود دارد که از این تعداد اسم ۳۴ پارک علم و فناوری به صورت مستقیم در لایحه بودجه آمده است و مابقی وابسته به نهادهای دیگر هستند. هر کدام از این پارک‌ها محل استقرار ده‌ها شرکت دانش‌بنیان هستند. رشد بودجه این پارک‌ها در حال رخ می‌دهد که چندی پیش معاون علمی رئیس‌جمهور گفته بود، به حمایت از دانش‌بنیان‌ها اعتقادی ندارم، بلکه آنها باید ما را یاری کنند.

مصارف عمومی شامل اعتبارات هزینه‌ای اختصاص‌یافته به پارک‌های علم و فناوری ۸۹۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان می‌شود که نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با رقم ۷۳۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در حدود ۲۱.۹ درصد رشد کرده است.

افزایش 30 درصدی بودجه پارک‌های علم و فناوری در سال 1402

از طرفی مصارف عمومی شامل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای اختصاص‌یافته به پارک‌های علم و فناوری در حدود ۲۵۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برآورد شده که نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با رقم ۲۱۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در حدود ۲۱.۲ درصد افزایش یافته است. به علاوه، مصارف عمومی از محل درآمدهای اختصاصی پارک‌های علم و فناوری در حدود ۴۷۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان است که نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با رقم ۳۰۱ میلیارد تومان حدود ۵۷.۸ درصد رشد یافته است.

نویسندگان این گزارش می‌گویند:

بر اساس اطلاعات رسیده از پارک‌های علم و فناوری، اعتبارات تبصره ۷ ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۴۰۱ به آنها تخصیص پیدا نکرده و پارک‌های علم و فناوری همچنان با مشکلات بودجه‌ای مواجه هستند و اگر در سال ۱۴۰۲ نیز اعتبارات تبصره هفت ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده به آنها اختصاص نیابد، مشکلات بیشتری خواهند داشت به ویژه پارک‌هایی که در مناطق کمتربرخوردار هستند.

بر اساس این تبصره، سهم عوارض ارزش افزوده دریافتی از شرکت‌های فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری پس از واریز به خزانه‌داری کل کشور، به صورت صد درصد به همان پارک بابت ایجاد، توسعه و نگهداری زیرساخت‌ها و فضاهای عمومی، آموزشی، پژوهشی و فناوری و ارائه خدمات شهری اختصاص می‌یابد.

در لایحه بودجه ۱۴۰۲، به ترتیب پارک فناوری پردیس با ۱۱۸ میلیارد تومان در رتبه اول، شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان ۱۰۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در رتبه دوم و پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی با ۵۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در رتبه سوم، بالاترین حجم بودجه عمومی دولتی در میان پارک‌های علم و فناوری را دارند.

بودجه عمومی پارک‌های علم و فناوری در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ در جدول زیر نشان داده شده است.

به لحاظ رشد میزان اعتبارات عمومی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نسبت به مصوب سال ۱۴۰۱، پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی با ۱۰۳.۸ درصد در رتبه اول، پارک علم و فناوری سمنان با ۹۶.۶ درصد رشد در رتبه دوم و پارک علم و فناوری گلستان با ۷۱.۸ درصد رشد در رتبه سوم قرار دارد.

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به ترتیب پارک علم و فناوری پردیس با ۱۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در رتبه اول، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با ۸۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در رتبه دوم و پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی با ۴۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در رتبه سوم بالاترین حجم اعتبارات هزینه‌ای در میان پارک‌های علم و فناوری را به خود اختصاص داده‌اند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره افزایش 30 درصدی بودجه پارک‌های علم و فناوری چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر