;
coinex

ماه نورد اماراتی رشید به عنوان نخستین ماشین مجهز به هوش مصنوعی به ماه می‌رود!

ماه نورد اماراتی رشید به‌ زودی سفر خود به ماه را آغاز می‌کند. این ماه‌نورد از اولین ماشین مجهز‌به هوش مصنوعی در کلاس خود است.

ماه نورد اماراتی رشید به‌عنوان اولین دستگاه مجهز به هوش مصنوعی به‌زودی در ماه مستقر خواهد شد. در این ماه‌نورد یک سیستم یادگیری ماشینی از کانادا تعبیه شده که دسامبر سال گذشته توسط شرکت تحت مالکیت ایلان ماسک (اسپیس‌ایکس) به فضا پرتاب شد. ماه‌نورد رشید با یک کاوشکر ژاپنی راهی سفر به ماه شده و به زودی فعالیت خود را آغاز می‌کند.

بیشتر بخوانید: ساخت موشکی برای اعزام فضانورد به ماه توسط چین

ماه نورد اماراتی رشید راهی سفر به ماه می‌شود

ماه‌نورد رشید امارات با کاوشگر ژاپنی به ماه می‌رود. این کاوشگر بهار سال آینده به سطح ماه می‌رسد و هدفش جست‌وجو و بررسی مواد معدنی و اقلام جالب سطح ماه است. سیستمی که شرکت کانادایی روی ماه‌نورد امارات مستقر کرده با استفاده از هوش مصنوعی روند تصمیم‌گیری این دستگاه را کنترل می‌کند. به گفته مقامات شرکت، این اولین باری است که هوش مصنوعی (AI) از مدار پایینی زمین فراتر می‌رود.

ایوان رید، مدیرعامل شرکت کانادایی Mission Control Space Services (MCSS)، می‌گوید موفقیت این ماموریت اهمیت بالایی برای حرکت ناسا به سمت ماه دارد. او می‌گوید:

هوش مصنوعی ابزار مهمی برای تصمیم‌گیری‌های فضانورد خواهد بود.

این کار نه تنها جست‌وجوی آب روی سطح ماه را که بخشی از برنامه‌های ناساست سرعت می‌بخشد بلکه بازده مشاهدات زمینی را نیز افزایش می‌دهد.

کانادا بیشتر شهرت خود در حوزه تکنولوژی فضایی را مدیون پروژه‌هایی همچون کانادارم (Canadarm) می‌داند: «بازوی روباتی که با شاتل و ایستگاه فضایی همکاری داشته و به زودی در ایستگاه ناسا برای کره ماه نیز ایفای نقش می‌کند.»

ماه نورد اماراتی رشید راهی سفر به ماه می‌شود

شرکت MCSS اما فعالان کوچک فضایی در کانادا را نمایندگی می‌کند. این شرکت‌ها معمولا نرم‌افزار و اجزای پس زمینه پرواز را در اختیار شرکت‌های بزرگ جهان قرار می‌دهند. MCSS تبلیغاتی در حوزه کاری خود ندارد و رید می‌گوید رسانه بیشتر روی ماموریت اصلی مشتریان آنها متمرکز است. رید می‌گوید:

به همین دلیل جلوه‌‌نمایی [این هوش مصنوعی] با آژانس فضایی کانادا اهمیت زیادی دارد و از آنجا که در عرصه عمومی است امکان صحبت درباره آن را داریم.

ماه‌نورد رشید که در مرکز فضایی محمد بن رشید (MBRSC) دوبی ساخته شده روز ۱۱ دسامبر ۲۰۲۲ با موشک فالکون ۹ به فضا پرتاب شد. این ماه‌نورد قرار است در ماه آوریل به سطح ماه برسد و آغازی بر ماموریت‌های آینده امارات در حوزه فضایی محسوب می‌شود. پروژه ساخت ماه‌نورد رشید بیش از پنج سال پیش در سال ۲۰۱۷ با یک تیم اصلی ۱۱نفره آغاز به کار کرده است. امارات در حال حاضر پروژه رشید ۲ را نیز در دست اجرا دارد و این ماه‌نورد قرار است با کمک چین در سال ۲۰۲۶ پرتاب شود.

این ربات ۱۰ کیلویی به یک دوربین با کیفیت در جلو و پشت خود مجهز شده و از دوربین میکروسکوپی و تصویربرداری حرارتی نیز برخوردار است. هوش مصنوعی شرکت‌ کانادایی به تصمیم‌گیری بهتر و در نتیجه بازدهی بیشتر جست‌وجو در سطح ماه کمک می‌کند.

اگر همه چیز طبق برنامه‌ پیش برود، رشید حدود یک روز ماه (۲۹ روز زمینی) روی سطح این کره قرار می‌گیرد. شرکت MCSS تصاویر را از طریق کاوشگر ژاپنی که میانجی ماه‌نورد و زمین است دریافت می‌کند. رید می‌گوید: «با استفاده از الگوریتم این شرکت «تمامی پیکسل‌های تصویر به عنوان یک بخش خاص دسته‌بندی می‌شوند.» خروجی این الگوریتم به زمین ارسال می‌شود و دانشمندان و مهندسان دفتر این شرکت در اوتا و دیگر دانشگاه‌ها در مورد مسیر ماه‌نورد تصمیم‌گیری می‌کنند».

ماه نورد اماراتی رشید راهی سفر به ماه می‌شود
تصویری که ماه‌نورد اماراتی با استفاده از هوش مصنوعی از سطح ماه ارائه می‌کند.

اگر مهندسان در آینده از عملکرد هوش مصنوعی مطمئن شوند، دیگر به تایید و حضور انسان در این روند نیازی نیست و هوش مصنوعی می‌تواند مواد معدنی و اقلام مختلف را تفکیک کند.

از آنجا که ارتباط و تبادل داده از ماه به زمین به شدت دشوار است، هوش مصنوعی با کاهش ارتباطات به عملکرد بهتر پهن‌باند محدود و استفاده از ویدئوها و تصاویر مهم‌تر کمک می‌کند. به گفته رید:

از این تکنولوژی می‌توان در همه جا از جمله کشتی‌های «تاریک» زمین که بدون ثبت به دریانوردی می‌پردازند یا حذف ابر از تصاویر زمین استفاده کرد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره ماه نورد اماراتی رشید چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر