;
coinex

هماهنگی ساترا و نهادهای قضایی:‌ هیچ اثری بدون مجوز ساترا نباید منتشر شود

طی توافق ساترا و دادستانی قرار است دیگر هیچ اثری بدون مجوز ساترا از پلتفرم‌ها منتشر نشود و از این پس مشاور دادستان کل کشور در جلسات ساترا حضور می‌یابد.

معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا خبر از برگزاری جلسه با دادستانی کل کشور به منظور انتظام‌بخشی در اکوسیستم شبکه نمایش خانگی داده است. طبق اعلام افراسیابی، کلیه اعضای این جلسه به اتفاق یکدیگر قائل بر این عقیده بودند که هیچ‌ اثری نباید بدون مجوز از ساترا توسط پلتفرم‌ها انتشار یابد.

روزنامه جام جم در گزارشی خبر از توافق جدید میان ساترا با دادستانی کل کشور داده است که براساس آن اعلام شد که از این پس هیچ اثری نباید بدون مجوز ساترا توسط پلتفرم‌ها پخش شود. علاوه‌براین مشاور دادستان کل کشور هم در جلسات صدور مجوز مشارکت خواهد داشت.

به‌نظر اتخاذ چنین تصمیمی ناشی از انتشار بدون مجوز سریال «سقوط» بوده است. این سریال امنیتی به علت مهاجرت یکی از بازیگران اصلی آن، جنجال‌های بسیاری را آفریده است؛ تا جایی که رئیس صداوسیما ضمن ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور درخواست فیلتر پلتفرم پخش‌کننده سقوط را به‌طور صریح داده است.

از طرفی درخواست فیلترینگ یک بار دیگر باعث زیر سوال رفتن صلاحیت ساترا جهت نظارت بر صوت و تصویر فراگیر شده است. به عقیده بسیاری از کارشناسان در قانون هیچ جایگاه مشخصی برای ساترا تعیین نشده است.

بیشتر بخوانید: درخواست ساترا برای فیلترینگ فیلیمو ؛ محبوب‌ترین پلتفرم نمایش خانگی ایران مسدود می‌شود؟

لزوم اعطای مجوز ساترا برای نمایش آثار سینمایی

«محمدصادق افراسیابی»، معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا، ضمن اشاره به برگزاری جلسه و مذاکره با دادستانی کل کشور جهت انتظام‌بخشی به اکوسیستم شبکه نمایش خانگی بیان داشت:

«طبق جلسه‌ای که چهارشنبه 28 دی‌ماه امسال با حضور مدیران سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، معاون حقوق عامه و پیشگیری از جرم دادستانی کل کشور، نماینده معاونت فضای مجازی دادستانی و مشاور دادستان کل کشور برگزار شد، قرار شد مشاور دادستان کل کشور ضمن شرکت در جلسات شورای صدور مجوز انتشار ساترا، از نزدیک در روند تصمیم‌گیری راجع به صدور مجوزها قرار گیرد و نکات مدنظر را اعلام کند».

مجوز ساترا

افراسیابی در ادامه، شیوه بررسی اعتراض‌های پلتفرم‌های آثار نمایش خانگی را مناسب دانسته و در جلسه مذکور از تلاش این نهاد جهت انجام مناسب‌تر روند بررسی اعتراضات احتمالی پلتفرم‌ها خبر داده است.

افراسیابی در مورد جایگاه قانونی ساترا نظر متفاوتی از کارشناسان دارد: «شاید در گذشته به‌خاطر عدم تبیین مناسب، برخی ابهامات درخصوص پشتوانه حقوقی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی برای برخی اشخاص وجود داشت، اما امسال مجموع قوانین و مقرراتی که به‌موجب آن ساترا صلاحیت لازم را برای صدور مجوز سکوها و تولید و انتشار سریال‌های نمایش خانگی دارد، توسط معاونت حقوقی ریاست جمهوری اعلام شد که اقدام خوب و به‌جایی بود».

طبق اعلام او، همچنین در ساختار نهادی سند معماری کلان شبکه ملی اطلاعات که به تصویب کمیسیون عالی ارتقای محتوای شورای عالی فضای مجازی رسیده و توسط مرکز ملی فضای مجازی ابلاغ شده است، وظایف پراهمیتی برای سازمان صداوسیما لحاظ شده که برای مثال می‌توان به موارد مربوط به نمایش خانگی و سامانه‌های نمایش ویدئوی درخواستی اشاره داشت.

معاونت ساترا در پایان خبر از اعطای مجوز به 337 سکو از ساترا داده که 147 سکو دارای مجوز انتشار محتوای نمایشی هستند. همچنین صرفاً در شش ماه اخیر مشروط به انجام مراحل استعلام عوامل مجوز تولید 40 سریال صادر شده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره عدم پخش هیچ اثری بدون مجوز ساترا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر