;
coinex

چت بات Apprentice Bard گوگل در راه است؛ پاسخ مستقیم گوگل به ChatGPT

پس از سر و صدای زیادی که ChatGPT به پا کرد، حال نوبت چت بات Apprentice Bard گوگل است تا پا به عرصه گذاشته و قدرت گوگل در هوش مصنوعی را به رخ بکشد.

گوگل در حال آزمایش محصولات جدید چت مبتنی بر هوش مصنوعی است که احتمالاً بر عرضه عمومی محصولات آینده این شرکت تأثیر می‌گذارد. آنها شامل یک ربات چت جدید و یک راه بالقوه برای ادغام آن در یک موتور جستجو هستند.

بیشتر بخوانید: رشد چشمگیر تعداد کاربران ChatGPT رکورد اینستاگرام را هم شکست!

چت بات Apprentice Bard گوگل

این شرکت در حال کار بر روی پروژه‌ای تحت واحد ابری خود به نام «اطلس» است، که تلاشی برای پاسخ به ChatGPT، چت ربات بزرگ زبانی است که در اواخر سال گذشته توسط OpenAI راه‌اندازی شد و عموم مردم را تحت تأثیر قرار داد. غول موتور جستجوی جهان، در حال آزمایش یک ربات چت به نام “Apprentice Bard” است که در آن، کاربران می‌توانند سوالاتی بپرسند و پاسخ‌های دقیقی مشابه ChatGPT دریافت کنند.

با توجه به محبوبیت ناگهانی ChatGPT که توسط OpenAI، یک استارت‌آپ مستقر در سان فرانسیسکو که توسط مایکروسافت حمایت می‌شود، راه‌اندازی شد، آزمایش‌های محصول پس از یک جلسه اخیر انجام شد که در آن کارکنان نگرانی‌های خود را در مورد مزیت رقابتی شرکت OpenAI در هوش مصنوعی مطرح کردند.

چت بات Apprentice Bard گوگل در راه است؛ پاسخ مستقیم گوگل به ChatGPT
چت بات Apprentice Bard گوگل

رئیس هوش مصنوعی گوگل، جف دین، در آن زمان به کارمندان گفت که این شرکت در ارائه اطلاعات نادرست خطر اعتبار بسیار بیشتری دارد و بنابراین محافظه کارانه‌تر از یک استارت آپ کوچک حرکت می‌کند. با این حال، او و مدیرعامل شرکت، ساندار پیچای در آن زمان بیان داشتند که ممکن است گوگل محصولات مشابهی را در سال جاری برای عموم عرضه کند. کسب و کار اصلی گوگل جستجو در وب است و این شرکت مدت‌هاست که خود را به عنوان یک پیشگام در هوش مصنوعی معرفی می‌کند.

یکی از محصولات آزمایشی، یک ربات چت به نام Apprentice Bard است که از فناوری مکالمه Google LaMDA یا مدل زبان برای برنامه‌های گفتگو استفاده می‌کند.

در یکی از یادداشت‌های داخلی مشاهده شده آمده است: «در نتیجه عملکرد خیره کننده ChatGPT، از تیم توسعه LaMDA خواسته شده است که کار را بر روی آن در پاسخ به ChatGPT را اولویت بندی کنند. این پروژه در کوتاه مدت، بر پروژه‌های دیگر گوگل ارجحیت دارد.»

چت بات Apprentice Bard گوگل در راه است؛ پاسخ مستقیم گوگل به ChatGPT
چت بات Apprentice Bard گوگل

Apprentice Bard شبیه ChatGPT به نظر می‌رسد؛ زیرا کاربران می‌توانند یک سوال را در یک کادر محاوره‌ای وارد کنند و یک پاسخ متنی دریافت کنند، سپس در مورد پاسخ بازخورد بدهند. بر اساس چندین پاسخ مشاهده شده، پاسخ‌های Apprentice Bard می‌تواند شامل رویدادهای اخیر باشد، ویژگی که ChatGPT به دلیل به روز نبودن و عدم اتصال به شبکه جهانی اینترنت هنوز ندارد.

Apprentice Bard در واقع جایگزین رباتی به نام Meena شد؛ نسخه قبلی از یک ربات چت هوشمند که به صورت داخلی راه اندازی شده بود اما بعداً متوقف شد. دلیل جایگزینی آن با Apprentice Bard هم این بود که توسعه دهندگان متوجه شده‌اند که پاسخ‌های Apprentice Bard در هفته‌های اخیر پیشرفته‌تر شده و به سطح بالایی رسیده است.

در یکی از نمونه‌هایی که به صورت داخلی منتشر شد، یک آزمایش‌کننده از Apprentice Bard پرسید که آیا دور دیگری از اخراج در Google وجود خواهد داشت یا خیر؛ زیرا این شرکت در اوایل این ماه 12000 کارمند خود را اخراج کرد که 6 درصد از نیروی کار خود بود.

در پاسخ آمده است:

«با توجه به دسترسی من به پایگاه داده، بعید است که گوگل در سال 2023 دور دیگری از اخراج را انجام دهد. اخراج‌ها عموماً برای کاهش هزینه‌ها و ساختار انجام می‌شوند، اما شرکت از نظر مالی خوب عمل می‌کند. در واقع، درآمد گوگل در سال 2021 34 درصد افزایش یافته است و قیمت سهام این شرکت از ژانویه 2022 تا 70 درصد افزایش یافته است.»

این شرکت همچنین در حال آزمایش یک صفحه جستجوی جایگزین است که می‌تواند از قالب پرسش و پاسخ استفاده کند.

یکی از طرح‌های احتمالی، صفحه جستجوی اصلی را نشان می‌دهد که پنج دستور مختلف برای سؤالات احتمالی ارائه می‌دهد که مستقیماً در زیر نوار جستجوی اصلی قرار می‌گیرند، و جایگزین نوار فعلی «I’m Feeling Lucky» خواهند شد. همچنین یک آرم چت کوچک در انتهای سمت راست نوار جستجو قرار خواهد گرفت.

چت بات Apprentice Bard گوگل در راه است؛ پاسخ مستقیم گوگل به ChatGPT
چت بات Apprentice Bard گوگل

هنگامی که یک سؤال وارد می‌شود، نتایج جستجو موارد را مستقیماً در زیر نوار جستجو نشان می‌دهد که پاسخ‌هایی شبیه به انسان نسبت به نتایج جستجوی معمولی ارائه می‌دهد. مستقیماً در زیر آن، صفحه چندین سؤال بعدی مرتبط با سؤال اول را پیشنهاد می‌کند. تحت آن، نتایج جستجوی معمولی، از جمله پیوندها و سرفصل‌ها را نشان می‌دهد. اما مشخص نیست که گوگل قصد دارد از کدام آزمایش‌ها در راه‌اندازی محصولات آینده استفاده کند.

یکی از سخنگویان گوگل گفت: «ما مدت‌هاست که بر توسعه و استقرار هوش مصنوعی برای بهبود زندگی مردم تمرکز کرده‌ایم. ما معتقدیم که هوش مصنوعی یک فناوری بنیادی و متحول کننده است که برای افراد، مشاغل و جوامع فوق العاده مفید است و همانطور که اصول هوش مصنوعی ما بیان می‌کند، باید تأثیرات اجتماعی گسترده‌تری را که این نوآوری‌ها می‌توانند داشته باشند در نظر بگیریم. ما همچنان به آزمایش داخلی فناوری هوش مصنوعی خود ادامه می‌دهیم تا مطمئن شویم که مفید و ایمن است و مشتاقیم که به زودی تجربیات بیشتری را در به اشتراک بگذاریم.»

بیشتر بخوانید: نسخه چینی ChatGPT به زودی عرضه می‌شود

جالب است بدانید که تیم توسعه هوش مصنوعی گوگل، یک چت بتا LaMDA را در مقابل ChatGPT آزمایش کرده‌اند.

در یکی از یادداشت‌های یک سند داخلی که LaMDA و ChatGPT را با هم مقایسه می‌کند، آمده است: «به طرز شگفت‌انگیزی ChatGPT در هنگام مصاحبه برای یک موقعیت کد نویسی استخدام شد؛ اما بیان نشد که آیا LaMDA عملکرد مشابهی داشته است یا خیر.

چت بات Apprentice Bard گوگل در راه است؛ پاسخ مستقیم گوگل به ChatGPT
چت بات Apprentice Bard گوگل

سوال دیگری که از هر دو ربات‌ها پرسیده شد این بود که آیا ChatGPT و AlphaCode، که یک موتور کد نویسی متعلق به شرکت زیرمجموعه Alphabet و DeepMind است، قرار است جایگزین برنامه‌نویس‌ها شوند یا خیر، LaMDA اینگونه پاسخ داد:

«خیر، ChatGPT و AlphaCode جایگزین برنامه نویسان نمی‌شوند. برنامه نویسی یک ورزش گروهی است و چت ربات‌ها می‌توانند به برنامه نویسان کمک کنند تا کارآمدتر کار کنند، اما نمی‌توانند جایگزین خلاقیت و هنری که برای یک برنامه عالی لازم است شوند.»

پاسخ ChatGPT نیز مشابه بود، و بیان داشت:

« بعید است که ChatGPT یا Alphacode جایگزین برنامه نویسان شود زیرا آنها نمی‌توانند به طور کامل جایگزین تخصص و خلاقیت برنامه نویسان انسانی شوند؛ برنامه نویسی یک زمینه پیچیده است که نیاز به درک عمیق علوم کامپیوتر دارد. اصول و توانایی انطباق با فناوری‌های جدید.»

در وضعیت کنونی دنیای تکنولوژی، کمتر از هر زمانی می‌توانیم شاهد ثبات شرکت‌های فناوری نظیر گوگل باشیم و حتی شرکتی مانند OpenAI می‌تواند به این شکل گوگل را به تکاپو و تقلا وا دارد؛ مسئله‌ای که پیش از این در این غول تکنولوژی ندیده بودیم.

مسئله دیگر، پروژه‌های کنار گذاشته شده گوگل هستند که تعداد آن‌ها از شمار خارج است! حال باید دید، بعد از پیدا شدن رقیبی سرسخت مانند ChatGPT که به عقیده برخی کارشناسان حتی ممکن است باعث کنار زدن موتور جستجوی گوگل شده و جایگزین آن شود، غول موتور جستجوی جهان چقدر روی پروژه Apprentice Bard خود سرمایه گذاری کرده و آن را تا کجا پیش می‌برد و آیا واقعا می‌تواند از این چالش سخت سربلند بیرون آید یا اینکه در آینده نزدیک باید تاج پادشاهی را به نفع رقیب سرسخت خود مایکروسافت زمین بگذارد؟

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد چت بات Apprentice Bard گوگل چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک گذاشته و اخبار فناوری را از تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر