;
coinex

درآمد چشمگیر فیلترشکن‌ها از جاسوسی اطلاعات کاربران ایرانی ؛ فیلترینگ چه بلایی بر سر امنیت کاربران آورده است؟

خبرگزاری فارس در گزارشی مفصل به درآمد چشمگیر فیلترشکن‌ها از جاسوسی اطلاعات کاربران ایرانی پرداخته است.

بنابر بررسی فارس و با تکیه بر گزارش‌های شرکت‌های خدمات امنیت سایبری، برخی فیلترشکن‌ها علاوه بر کسب درآمد میلیاردی از ارائه برنامه‌ها، به وسیله بدافزارها و دسترسی‌های خاص اقدام به جمع‌آوری گسترده اطلاعات کاربران می‌کنند.

بیشتر بخوانید: تلاش نماینده مجلس برای اتصال به فیلترشکن در صحن علنی [+عکس]

درآمد چشمگیر فیلترشکن‌ها از جاسوسی اطلاعات کاربران ایرانی

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات دولت سیزدهم و برخی دیگر از مسئولین بارها و در موقعیت‌های مختلف به خطرات استفاده از فیلترشکن‌ها برای امنیت اطلاعات کاربران اشاره کرده‌اند و حتی مجلس با ارائه طرحی، قوه قضاییه را موظف به برخورد قضایی با تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان فیلترشکن‌ها کرده است.

درآمد چشمگیر فیلترشکن‌ها از جاسوسی اطلاعات کاربران ایرانی ؛ فیلترینگ چه بلایی بر سر امنیت کاربران آورده است؟
درآمد چشمگیر فیلترشکن‌ها از جاسوسی اطلاعات کاربران ایرانی

آنطور که فارس نوشته، استفاده از فیلترشکن‌ها که این روزها جنبه عام یافته سبب شده تا فیلترشکن‌های خارجی از فروش خدمات خود به ایرانی‌ها میلیاردها تومان عایدی کسب کنند. همچنین دسترسی‌های خطرناک و وجود برخی بدافزارها در تعدادی از وی‌پی‌ان‌ها حاکی از دریافت اطلاعات مهمی از کاربران ایرانی است که در اختیار سازمان‌ها و نهادهایی ناشناس در سراسر جهان قرار می‌گیرند.

درآمد میلیاردی فیلترشکن‌ها از کاربران ایرانی

طبق اطلاعیه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پایان خرداد امسال، حدود ۹۷ میلیون و ۸۳۹ هزار مشترک از اینترنت پهن‌باند سیار استفاده کردند، که اگر تنها ۳۰ درصد آن‌ها به وی‌پی‌ان وصل شوند و فقط ۱۰ درصد این جمعیت با اکانت پولی فیلترشکن‌ها کار کنند، با احتساب هزینه حداقل ماهانه ۲۵ هزارتومان بیش از هزار میلیارد تومان طی یک سال از بودجه کاربران ایرانی به جیب فیلترشکن‌های خارجی واریز می‌شود.

بسیاری از سایت‌های معروف بین‌المللی مانند«ESET» ،«heimdalsecurity» ،«bitdefender» که خدمات امنیت سایبری مثل آنتی‌ویروس عرضه می‌کنند، به جاسوسی بسیاری از فیلترشکن‌ها از کاربران ایرانی تاکید کرده‌اند که وی‌پی‌ان 20speed یکی از آن‌هاست که طبق داده‌های شرکت آمریکایی «Similarweb»، سایت اصلی «۲۰speed» طی سه ماه منتهی به دسامبر ۲۰۲۲، حدود یک میلیون بازدید داشته که اغلب این بازدیدها از منطقه جغرافیایی ایران بوده‌ است.

اطلاعات ما چگونه دریافت شده و به کجا می‌رود؟

بدافزارها«Trojans» در فیلترشکن‌ها با استفاده از برخی ربات‌های هوش‌مصنوعی مانند «SecondEye» و «keylogginer» اقدام به دریافت اطلاعات شخصی از جمله نام کاربری، رمز عبور و سایر دیتاهای نرم‌افزار شما می‌کنند، به عنوان مثال محققان موسسه امنیتی کسپرسکی توانسته‌اند که بدافزارهای کمپین جاسوسی «OnionPoison» را کشف کنند که به شناسایی ویژگی‌های شخصیتی کاربران فیلترشکن‌ها و رمزهای کیف‌پول مجازی آن‌ها«wallet» می‌پردازد.

گروه«باهاموت ای‌پی‌تی» نیز مزدوران سایبری هستند که می‌توانند برای انجام حملات فیشینگ«حمله سایبری» استخدام شوند، به‌نحوی که طبق گزارش شرکت امنیت سایبری «ESET»، این گروه اشخاصی را در غرب و جنوب آسیا هدف گرفته و با حداقل هشت نسخه جاسوس‌افزار، نسخه‌های اندرویدی فیلترشکن‌های محبوب مانند «SoftVPN» و «OpenVPN» را آلوده کرده است، همچنین پائولوس ییبلو یکی از محققان امنیتی و هکرهای سفید فعال در شرکت «VPN Mentor» معتقد است که سه وی‌پی‌ان «PureVPN» ،«ZenMate» و «HotSpot Shield» آن‌چنان که به کاربران‌شان قول می‌دادند، امن نبوده و در مواقعی نیز با پلیس فدرال آمریکا«FBI‌» همکاری‌هایی داشته‌اند.

چطور جاسوسی اپلیکیشن‌ها را تشخیص دهیم؟

موسسه غیرانتفاعی«exodus_privacy» به معرفی دسترسی‌ها و انتقال اطلاعات حاصل از آن‌ها به سایر برنامه‌ها می‌پردازد، به عنوان مثال«lantern» و «Vpn melon» دارای دسترسی‌های خطرناکی مانند دوربین، داده‌‌های شخصی، بلوتوث و غیره هستند که همکاری این فیلترشکن‌ها از طریق تراکر‌ها«trackers» با برنامه‌های تحلیل اطلاعات مانند گوگل آنالیز«google analytics» و فیسبوک آنالیز«facebook analytics»، در واقع امنیت سایبری کاربران این وی‌پی‌ان‌ها را به خطر می‌اندازد.

فارس در بخشی از گراش خود در اشاره به تبلیغات جذب نیروی موساد در فضای مجازی نوشته:

رژیم صهیونیستی به صورت علنی«vpn israel» و پنهانی«hola vpn» در راستای دور زدن فیلترها به کاربران ایرانی نیز ارائه خدمات می‌کند، همچنین در تبلیغات وی‌پی‌ان‌های مختلف به‌طور آشکار همکاری با سرویس اطلاعاتی خود«موساد» را تبلیغ کرده است.

با توجه به آنچه مطرح شد، مردم شریف ایران باید با افزایش آگاهی نسبت به برنامه‌های نرم‌افزاری در راستای حفظ اطلاعات شخصی خود تلاش کنند، همچنین مسئولان مربوطه در حوزه فناوری و امنیت اطلاعات لازم است برای ارتقای امنیت سایبری کشور مساله فیلترینگ را تعیین تکلیف کرده و در صورت استمرار وضعیت موجود، زیرساخت‌های ضروری را برای حفاظت از اطلاعات طبقه‌بندی و مهم شهروندان درنظر گیرند.

تکمله تکراتو بر گزارش فارس ؛ حواستان از سوال اصلی پرت نشود!

درآمد چشمگیر فیلترشکن‌ها از جاسوسی اطلاعات کاربران ایرانی
درآمد چشمگیر فیلترشکن‌ها از جاسوسی اطلاعات کاربران ایرانی

نکته مغفول در گزارش فارس و اظهارات وزیر ارتباطات و دیگر مسئولین که همواره مردم را با استدلالاتی از این دست از استفاده از فیلترشکن‌ها بر حذر می‌دارند، بی‌توجهی به این پرسش مهم است که اساسا چرا مردم از فیلترشکن در این سطح گسترده استفاده می‌کنند؟ بانی شرایطی که مردم را ناگزیر به استفاده گسترده از ابزارهای دور زدن محدودیت‌های اینترنتی کرده کیست؟ آیا در شرایط عادی و پیش از فیلترینگ اینستاگرام، واتساپ، دیگر شبکه‌های اجتماعی خارجی و بخش قابل توجهی از سایت‌های کاربردی برای کاربران ایرانی، باز هم استفاده از فیلترشکن تا این حد بود؟

در واقع شاید قیاس کردن آمارهای گزارش فارس در خصوص جاسوسی اطلاعاتی فیلترشکن‌ها با دوران پیش از اعمال محدودیت‌های گسترده اینترنتی در شهریور ماه 1401 به خوبی نشان دهد که در صورت آزاد بودن دسترسی به سرویس‌های کاربردی، که دیگر این روزها بعید است نقشی در ناآرامی‌ها به آن معنا ایفا کنند، مردم اساسا دلیلی برای استفاده از وی‌پی‌ان و سرویس‌های مخرب اطلاعاتی نداشته باشند. پس بهتر است به جای توصیه به مردم برای استفاده نکردن از فیلترشکن‌ها، سیاست‌های کلی در زمینه فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی جهت درستی به خود بگیرد نه موعظه‌های بیهوده!

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره درآمد چشمگیر فیلترشکن‌ها از جاسوسی اطلاعات کاربران ایرانی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر