;
coinex

ممنوعیت استفاده از ChatGPT به عنوان نویسنده در مجلات معتبر جهان

بسیاری از مجلات علمی معتبر جهان در سیاستی ممنوعیت استفاده از ChatGPT به عنوان یک پلتفرم محبوب در زمینه نویسندگی را اعلام کرده‌اند.

اخیراً تعدادی از بزرگ‌ترین ناشران مجلات دانشگاهی جهانی مانند «اسپرینگر نیچر» (Springer Nature)، ممنوعیت استفاده از ChatGPT توسط نویسندگان را اعلام کرده‌اند. با توجه به کاربرد این چت‌بات به‌منظور تولید پاسخ‌هایی به سؤالات کاربران از طریق اطلاعات موجود در اینترنت، ناشران نگران ورود آثار نادرست یا سرقت ادبی به صفحات ادبیات دانشگاهی هستند.

تابه‌حال چندین محقق ChatGPT را به‌عنوان یکی از نویسندگان مطالعات آکادمیک خود عنوان کرده‌اند و برخی ناشران نیز این عمل را نادرست قلمداد کرده‌اند. بااین‌حال سردبیر نشریه Science، یکی از برترین مجلات علمی جهان، پا را یک گام فراتر گذاشته و بهره‌گیری از متن این برنامه در مقالات ارسالی را ممنوع اعلام کرده است.

اسپرینگر نیچر هم در پست وبلاگ خود خبر از عدم امکان استفاده از نام نرم‌افزاری مانند ChatGPT به‌عنوان یک نویسنده در مقالات منتشرشده داده است. اما این شرکت در توضیحاتی اعلام کرده تا زمانی که این مشارکت به‌درستی توسط نویسندگان فاش شود، مشکلی با استفاده از هوش مصنوعی جهت کمک به تدوین یا خلق یک ایده به‌منظور تحقیق وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: تجهیز موتور جستجو بینگ به نسخه سریعتر ChatGPT ؛ مایکروسافت با GPT-4 گوگل را به خاک و خون می‌کشد!

ممنوعیت استفاده از ChatGPT در تدوین مقالات

از هنگام راه‌اندازی ChatGPT در نوامبر سال گذشته، این چت‌بات موفق شده تا به میلیون‌ها کاربر در حوزه‌های مختلف، ازجمله تعاریف پیچیده یا نوشتن یک مقاله به سبک یک شخصیت ادبی و موارد دیگر کمک کند. افزون‌براین، محققان هم جهت نوشتن مقالات دانشگاهی خود گاهی به این چت‌بات مراجعه داشته‌اند.

ممنوعیت استفاده از ChatGPT

«ماگدالنا اسکایپ»، سردبیر Nature که نشریه اصلی Springer Nature است، اعلام کرده است:

«احساس کردیم که باید موضع خود را روشن کنیم؛ برای نویسندگان، برای ویراستاران و برای خودمان. نسل جدید ابزارهای LLM – ازجمله ChatGPT – واقعاً در جامعه محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند که این موضوع درحقیقت هیجان‌انگیز است، اما [همچنین] از آن‌ها به روش‌هایی استفاده می‌شود که فراتر از نحوه استفاده واقعی از آن‌هاست».

«الزویر» (Elsevier) از دیگر ناشران مقالات علمی جهان، به گاردین اعلام کرد که دستورالعمل‌های این نشریه به محققان مجوز استفاده از هوش مصنوعی جهت بهبود خوانایی و زبان مقاله تحقیقاتی را داده، اما اجازه استفاده از آن به‌منظور تفسیر داده‌ها و نتیجه‌گیری علمی را نخواهد داد.

در حالی شاهد انتشار این گزارش بوده‌ایم که اخیراً رسانه BuzzFeed از قصد خود جهت تولید محتوا با کمک OpenAI، سازنده ChatGPT، پرده برداشت. همچنین این مدل هوش مصنوعی موفق به کسب نمره قبولی در یکی از امتحانات MBA شده و اعلام شد که تعداد کاربران روزانه آن از 10 میلیون نفر عبور کرده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره ممنوعیت استفاده از ChatGPT در زمینه نویسندگی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    درود بر شما/ با این تفاصیل که شما فرمودید در باره ChatGPT یعنی زنگ خطری برای گوگل است..؟ میشه اینطور گفت ایا؟؟؟

    پاسخ