;
coinex

توقف عرضه خودرو در بورس کالا با دستور شورای رقابت ؛ سامانه یکپارچه فروش بازمی‌گردد؟

شورای رقابت ضمن تشخیص بازار خودروهای سواری به عنوان بازار انحصاری در دستورالعمل امروز خود خبر توقف عرضه خودرو در بورس کالا را منتشر کرده است.

براساس گزارشی از ایبِنا، شورای رقابت امروز طی دستورالعملی که با خط زیبای نستعلیق نوشته شده، بازار تمامی خودرو‌های سواری شامل خودرو‌های تولیدی، مونتاژ و وارداتی، را به عنوان انحصاری تشخیص داده و از این پس براساس قانون شامل دستورالعمل قیمت‌گذاری شورای رقابت خواهند شد.

بیشتر بخوانید: افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو توسط شورای رقابت تصویب شد

توقف عرضه خودرو در بورس کالا مطابق دستورالعمل شورای رقابت

در بند 3-2 این دستورالعمل ذکر شده است: «با هدف نهادینه سازی رقابتی برای هر خودرو، بر اساس قیمت حداقل سه خودرو خارجی هم رده از نظر کلاس، کیفیت و استاندارد، قیمتی به عنوان پایه رقابتی استخراج و اعلام می‌شود».

در حقیقت شورای رقابت خود راساً یا به‌واسطه وزارت صمت نسبت به استفاده از ظرفیت نهاد‌های حرفه‌ای داخلی و حسب مورد، مراجع خارجی معتبر جهت تعیین ملاک‌های مقایسه استفاده خواهد کرد که در جلسه کارگروه خودرو در دوره‌های 6 ماهه یا یک ساله نتیجه‌گیری شده و مبنای عمل قرار خواهند گرفت. به‌نظر در صورت تایید این دستورالعمل دیگر هیچ نشانی از بورس کالا در بند‌های آن دیده نخواهد شد.

توقف عرضه خودرو در بورس کالا

در بند 5 ماده 5 که به یکی از مهم‌ترین موضوعات این روزها پرداخته، آمده است که پس از این، خودروسازان مکلف به فروش محصولات خود از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو بوده و تمامی عملیات ثبت‌نام و فروش از طریق همین سامانه به انجام خواهد رسید. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که عرضه خودرو در بورس کالا با توقف کامل روبرو شده است.

با انتشار این دستورالعمل در روز جاری، به بازار سرمایه و به ویژه سهام گروه خودرویی شوک داده شد و و در کنار کلیت بازار، سهام این شرکت‌ها با فشار عرضه روبرو شدند و حتی برخی از نماد‌ها نزدیک به صف فروش هستند. حال باید منتظر اتخاذ تصمیمات دستگاه‌های مسئول در راستای دستورالعمل شورای باشیم.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص توقف عرضه خودرو در بورس کالا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر