;
coinex

استفاده یک قاضی از ChatGPT برای صدور حکم دادگاه!

استفاده یک قاضی از ChatGPT شاید به عجیب‌ترین استفاده تاریخ از تکنولوژی‌های روز بدل شود. علت بهره‌گیری این قاضی از ChatGPT چیست؟

استفاده یک قاضی از ChatGPT برای صدور حکم دادگاه به شگفتی قرن تبدیل شد. چت‌بات مبتنی‌بر هوش مصنوعی ChatGPT در مدت‌زمان بسیار کوتاه از معرفی خود، توانسه است کارهایی انجام دهد که تاکنون نظیرش را ندیده‌ایم. این چت‌بات تاکنون مورد توجه بسیاری از افراد، دستگاه‌های دولتی، شرکت‌های بزرگ فناوری و … قرار گرفته است. اما عجیب‌ترین نوع استفاده از ChatGPT را امروز در این خبر می‌بینیم. علت استفاده از ChatGPT توسط این قاضی چیست؟

بیشتر بخوانید: استفاده از هوش مصنوعی برای تولید محتوا ؛ وقتی ChatGPT خبرنگار می‌شود!

استفاده یک قاضی از ChatGPT برای صدور حکم دادگاه

چت‌بات ChatGPT در هفته‌های اخیر سروصدای زیادی بپا کرده و از آن در زمینه‌های مختلفی استفاده شده است. حالا یک قاضی در کلمبیا اعلام کرده که هنگام تصمیم‌گیری درباره این موضوع که آیا بیمه یک کودک مبتلا به اوتیسم باید تمام هزینه‌های درمان او را پوشش دهد یا خیر، از ChatGPT استفاده کرده است. او همچنین از پیشینه احکام قبلی برای حمایت از تصمیم خود بهره برده است.

استفاده یک قاضی از ChatGPT برای صدور حکم دادگاه

طبق گزارش‌ها، «خوان مانوئل پادیلا»، قاضی شهر کارتاخنا در کلمبیا، درنهایت به این نتیجه رسید که بیمه باید تمام هزینه‌‌های پزشکی و هزینه‌های حمل‌ونقل این کودک مبتلا به اوتیسم را پوشش دهد؛ چرا که خانواده‌اش توانایی پرداخت این هزینه‌ها را ندارند. درحالی‌که این حکم به خودی‌خود سروصدای زیادی بپا نکرد، استفاده پادیلا از ChatGPT برای دادن حکم، جنجال‌برانگیز شده است.

طبق اسناد قانونی، در میان درخواست‌های پادیلا از ChatGPT، این قاضی از هوش مصنوعی OpenAI درباره پرونده‌ای که در دست داشت، چنین سؤالی را پرسیده بود: «آیا یک کودک مبتلا به اوتیسم از پرداخت هزینه‌های درمانش معاف می‌شود؟» ChatGPT به این سؤال پاسخی داده بود که با حکم نهایی قاضی مطابقت داشت:

«بله، این درست است. طبق مقررات در کلمبیا، کودکان مبتلا به اوتیسم از پرداخت هزینه برای درمان خود معاف هستند.»

استفاده یک قاضی از ChatGPT برای صدور حکم دادگاه
قاضی خوان مانوئل پادیلا

این پرونده باعث شده است تا بحث‌ها درباره استفاده از هوش مصنوعی در کارهای حقوقی بالا بگیرد و حتی تعدادی از همتایان پادیلا از او برای چنین کاری، انتقاد کرده‌اند. بااین‌وجود، پادیلا از اقدام خود دفاع کرده و پیشنهاد داده است که این فناوری می‌تواند سیستم حقوقی کلمبیا را کارآمدتر و بهینه‌تر کند.

به گفته پادیلا:

«ChatGPT و برنامه‌های مشابه می‌توانند برای تسهیل پیش‌نویس‌کردن متون مورد استفاده قرار بگیرند، اما نه با هدف جایگزین‌شدن با قضات. با پرسیدن سؤال از چنین برنامه‌هایی، دست از قضاوت و تفکرکردن برنمی‌داریم.»

این قاضی کلمبیایی همچنین ادعا کرده است ChatGPT خدماتی را ارائه می‌دهد که قبلاً توسط یک منشی انجام شده بود و این‌ کار به شیوه‌ای سازمان‌یافته و ساده انجام داده شده است که می‌تواند زمان پاسخ در سیستم قضایی را بهبود ببخشد؛ البته همه با نظر پادیلا موافق نیستند.

برای مثال، یک قاضی در دادگاه عالی کلمبیا به نام «اکتاویو تجیرو» معتقد است که قضات نباید برای حکم‌دادن در پرونده‌های حقوقی از ChatGPT استفاده کنند و نباید این ابزار جایگزین دانش، تخصص و دانش قضاوت یک قاضی انسانی شود. البته تجیرو گفته است که احتمالاً در آینده ChatGPT را امتحان خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره استفاده یک قاضی از ChatGPT چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر