;
coinex

تاثیر اختلالات اینترنتی بر کندی شدید خدمات آنلاین

تاثیر اختلالات اینترنتی شرکت‌های ارائه خدمات در شرکت‌های خدمات آنلاین را با مشکل مواجه کرده است. نظر فعالان اقتصادی دراین‌خصوص چیست؟

تاثیر اختلالات اینترنتی بیش‌از هرکسی یا هرچیزی، متوجه شرکت‌های خدمات آنلاین شده است. از زمان آغاز اختلالات اینترنت و فیلترینگ گسترده شبکه‌های اجتماعی خارجی در ایران، بارها و بارها خبر از افت درآمد، ورشکستگی و یا کندی فعالیت در شرکت‌ها و هرنوع خدمات آنلاین منتشر کرده‌ایم. در ماه گذشته نیز این اختلالات شدت گرفت و حالا تأثیر آن بر خدمات آنلاین را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: تصویب طرح صیانت پشت درهای بسته ؛ صیانت چه زمانی رسما اجرا می‌شود؟

تاثیر اختلالات اینترنتی بر کندی شدید خدمات آنلاین

مرکز پژوهش‌های اتاق ایران براساس طرح شامخ (شاخص مدیران خرید) وضعیت فعالیت‌های اقتصادی در دی ماه سال جاری را بررسی کرده است. شامخ برای کل اقتصاد ایران در دی ماه ۱۴۰۱ برابر با ۴۱.۸۹ بوده که در مقایسه با آذر ماه کاهش شدیدی را تجربه کرده است.

بر اساس اعلام مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، این شاخص به استثنای فروردین ماه هر سال و اسفند ۱۳۹۸ که زمان شیوع کووید-۱۹ بوده، کمترین مقدار را از ابتدای شروع طرح در روند بلندمدت خود ثبت کرد. در این ماه همه‌ مولفه‌های اصلی کمتر از ۵۰ گزارش شده است.

شاخص میزان فعالیت‌های کسب‌وکارها در دی ماه ۳۹.۴۸ محاسبه شده است. افزایش قابل توجه هزینه نهاده ناشی از صعود نرخ ارز و تعطیلی به دلیل قطعی‌های ناشی از کمبود انرژی باعث افت شدید میزان فعالیت‌ها شده است. در این ماه، شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان ۴۰.۸۲، سرعت انجام و تحویل سفارش، ۴۳.۳۵، موجود مواد اولیه و لوازم خریداری شده ۳۹.۵۴ و شاخص میزان استخدام و به کارگیری نیروی انسانی ۴۶.۶۲ بوده است.

تاثیر اختلالات اینترنتی بر کندی شدید خدمات آنلاین

در ماه گذشته، شاخص قیمت خرید مواد اولیه و لوازم مورد نیاز ۸۵.۲۶ بوده و به بالاترین نرخ هفت ماهه خود از خرداد ماه رسیده است. شاخص میزان فروش کالاها یا خدمات در دی ماه ۴۳.۳۱ بوده که بیشترین نرخ کاهش سه ماهه اخیر را داشته است. شاخص انتظارات در ارتباط با میزان فعالیت اقتصادی در ماه آینده ۵۲.۷۰ است که نشان از خوش‌بینی ضعیف کسب‌وکارها نسبت به بهبود فعالیت‌ها در ماه آینده دارد.

به طور کلی، افزایش هزینه‌های نهاده‌ها ناشی از صعود نرخ ارز و تعطیلی به دلیل کمبود انرژی، باعث کاهش شدید در سرعت انجام و تحویل سفارشات شده است. همچنین اختلال در اینترنت در شدت کاهش فعالیت‌ها به خصوص در بخش خدمات تاثیرگذار بوده است. در عین حال کاهش تقاضای مشتریان و افزایش فشار هزینه‌ها برای فعالیت شرکت‌ها منجر به کاهش استخدام نیروی کار شده است.

شاخص مدیران خرید برای حدود ۲۹هزار بنگاه بخش خصوصی در بیش از ۴۰ کشور دنیا اندازه‌گیری می‌شود. این شاخص براساس پایش پرسشنامه‌‌ای به دست می‌آید و بینش آنی و تصویر سریعی از شرایط اقتصاد کلان به ویژه وضعیت رونق و رکود در بخش‌های صنعت و خدمات ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره تاثیر اختلالات اینترنتی بر کندی شدید خدمات آنلاین چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر