;
coinex

رونمایی از دو ماهواره ناهید 2 و طلوع 3 ؛ نخستین تصاویر خیام منتشر شد

ساعاتی پیش و با حضور عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم، مراسم رونمایی از دو ماهواره ناهید 2 و طلوع 3 برگزار شد.

در مراسم بزرگداشت روز ملی فناوری فضایی که امروز در محل موزه ارتباطات با حضور وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فضایی کشور برگزار شد از نمونه کیفی ماهواره ناهید 2 و نمونه پروازی ماهواره طلوع 3 رونمایی شد.

بیشتر بخوانید: فاز اجرایی منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی کلید خورد

رونمایی از دو ماهواره ناهید 2 و طلوع 3

ناهید 2 وزنی حدود 120 کیلوگرم دارد و با طول عمر بالای 2 سال در مدار بالای 500 کیلومتری زمین جای می‌گیرد. این ماهواره دارای سیستم پیش‌رانش با قابلیت جابجایی ارتباطات است و تست ارتباطات مکالمه را از روی باند مایکرویو فراهم می‌کند.

ماموریت‌های این ماهواره در دو دسته ماموریت‌های اولیه و ثانویه تعریف شده است. در ماموریت‌های اولیه، تمرکز بر توسعه و آزمون فناوری‌های اساسی مورد نیاز مسیر راهبردی است. از جمله آزمون انتقال مداری با استفاده از پیشرانش تک مؤلفه‌ای و دستیابی به عمر عملیاتی ۲ سال آزمون موقیعت‌یابی رادیویی مستقل از GPS با قابلیت استخراج TLE، آزمون اعمال گشتاور وضعیت با استفاده از پیشرانش، ارتباط مخابراتی S&F اندازه‌گیری تشعشعات (دزیمتری) و آزمون ارتباط هم‌زمان تلفنی به عنوان ماموریت ثانویه در دستور کار قرار دارد.

رونمایی از دو ماهواره ناهید 2 و طلوع 3 ؛ نخستین تصاویر خیام منتشر شد

از جمله دستاوردهای این ماهواره می‌توان به آزمودن فناوری‌های مورد نیاز ماهواره‌های زمین آهنگ، کسب دانش و فناوری انتقال مداری و تنظیم و کنترل موقعیت و وضعیت ماهواره، توسعه و تثبیت بخشی از فناوری‌های ضروری در سیستم‌های پیشرانش، توان الکتریکی، محموله‌های مخابراتی، OBDH، کنترل حرارتی و … اشاره کرد.

بررسی داده‌های ماهواره خیام

در این مراسم از نخستین تصاویر و داده‌های فضایی منتشر شده توسط ماهواره خیام نیز با حضور وزیر ارتباطات رونمایی شد. خیام هم یک ماهواره تصویربرداری و سنجش از راه دور است که قابلیت تصویربرداری حدود یک متر را در طیف‌های مختلف اپتیکال دارد.

«خیام» یک ماهواره سنجش از دور با قابلیت تصویربرداری با دقت یک متر است که با وزن ۶۰۰ کیلوگرم با ماهواره‌بر «سایوز» در روز ۱۸ مردادماه سال جاری به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین پرتاب شد تا طبق اعلام سازمان فضایی به مدت پنج سال از داده‌ها و تصاویر ارسالی آن در حوزه‌های کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آبی، معادن و پایش مرزها و مدیریت حوادث غیرمترقبه و نیروهای دفاعی استفاده شود.

رونمایی از دو ماهواره ناهید 2 و طلوع 3 ؛ نخستین تصاویر خیام منتشر شد

این ماهواره هر ۲۴ ساعت چهار گذر از فراز ایران خواهد داشت که در این گذرها ارسال فرمان به ماهواره و دریافت داده تله‌متری ماهواره انجام خواهد شد.

بر اساس اعلام سازمان فضایی، جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون توانایی طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی با دقت تصویربرداری ۵ تا ۱۰ متر را دارد و حوزه فضایی کشور با عزم و اراده بسیار جدی در مسیر رسیدن به توانایی ساخت ماهواره‌های سنجشی با دقت‌های بهتر از یک متر قرار دارد و این مسیر با جدیت دنبال می‌شود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص رونمایی از دو ماهواره ناهید 2 و طلوع 3 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر