;
coinex

میزان درآمد دولت از مالیات خودروهای لوکس چقدر است؟

درآمد دولت از مالیات خودروهای لوکس چقدر برآورد شده است؟ قانون مالیات برای خودروهای لوکس پس از گمانه‌زنی‌های متعدد اجرایی شد.

قانون دریافت مالیات برای دارندگان خودروهای لوکس پس از حرف‌وحدیث‌های متعدد و اعتراضات مالکین این خودروها بالاخره اجرایی شد. اما بحثی که در این حائزاهمیت است، میزان درآمد دولت از مالیات خودروهای لوکس است. طبق اعلام رئیس سازمان امور مالیاتی کشور و با کمک پلیس راهور، تعداد 450هزار دستگاه خودروی لوکس در ایران شناسایی شده‌اند. دولت قرار است چه میزان از دارندگان این خودروها مالیات دریافت کند.

بیشتر بخوانید: نرخ مالیات خانه و خودروهای لوکس در سال 1402 مشخص شد

درآمد دولت از مالیات خودروهای لوکس چقدر است؟

به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، با همکاری پلیس راهور ۴۵۰ هزار دستگاه خودروی لوکس و گران‌قیمت در سطح کشور شناسایی شده‌اند. در مقایسه با آمار به دست آمده قبلی، ۵۰ هزار دستگاه به تازگی به لیست خودروهای لوکس اضافه شده است.

مالکین خودروهای لوکس می‌بایست مالیات تصاحب این کالاهای سرمایه‌ای گران‌قیمت را پرداخت کنند. طبق قانون بودجه سال جاری، خودروهایی با ارزش بیش از ۱ میلیارد تومان، مشمول پرداخت مالیات می‌شوند. مالیات ارزان‌ترین خودروهای لوکس با سقف ۱.۵ میلیارد تومان برابر با ۱ درصد مازاد قیمت و مالیات گران‌ترین خودروهای لوکس با کف قیمت ۴.۵ میلیارد تومان برابر با ۴ درصد مازاد قیمت است.

درآمد دولت از مالیات خودروهای لوکس چقدر است؟

با در نظر گرفتن آمار قبلی (۴۰۰ هزار دستگاه)، درآمد دولت از مالیات خودروهای لوکس در سال جاری حدود ۴ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. بااین‌وجود به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، از این ۴ هزار میلیارد تومان، تنها ۴۳۰ میلیارد تومان از سمت مالکین به خزانه دولت واریز شده است. به بیان بهتر، لوکس سوارها مبلغی حدود ۳۵۷۰ میلیارد تومان بدهکار دولت هستند که باید تا پایان سال جاری تسویه شود.

از طرف دیگر، طبق نظر کمیسیون تلفیق، به احتمال زیاد در قوانین بودجه سال ۱۴۰۲ کف قیمت خودروهای لوکس از ۱ به ۳ میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند. به عبارت دیگر، اگر ارزش یک خودرو پایین‌تر از ۳ میلیارد تومان باشد، مالک این خودرو معاف از پرداخت مالیات می‌شود. جزئیات قانون بودجه سال ۱۴۰۲ در مورد تخصیص مالیات به خودروهای لوکس هنوز به‌طور دقیق افشا نشده است، ولی با توجه به روند صعودی قیمت‌ها و همچنین افزایش تعداد خودروهای گران‌قیمت خارجی در سرشماری اخیر، به نظر می‌رسد درآمد دولت از مالیات خودروهای لوکس در سال‌ آینده بیش‌تر از ۴ هزار میلیارد تومان شود، البته اگر مالکین خودروها تمایلی به تسویه‌حساب داشته باشند.

ناگفته نماند که به سبب الکترونیکی‌شدن روند پرداخت مالیات، راه گریزی برای بدهکاران وجود ندارد. نقل و انتقال خودرو مشروط به تسویه‌حساب‌های مالیاتی توسط فروشنده است و علیرغم گزارش‌های دریافت شده مبنی بر شکایات متعدد صاحبین خودروهای لوکس، دولت تأکید شدیدی روی اخذ مالیات داشته و از موضع خود عقب‌نشینی نمی‌کند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درخصوص درآمد دولت از مالیات خودروهای لوکس چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر