;
coinex

زارع‌پور: ایران در شمار 10 کشور برتر دنیا در ساخت و پرتاب ماهواره است

به گفته عیسی زارع‌پور ایران جز 10 کشور برتر دنیا در ساخت و پرتاب ماهواره قرار دارد.

به گفته وزیر ارتباطات، ایران در جمع 10 کشور برتر دنیا در ساخت و پرتاب ماهواره قرار دارد. عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در حاشیه مراسم بزرگداشت روز فناوری فضایی ضمن اعلام آخرین وضعیت ایران در ساخت و پرتاب ماهواره، از اهداف ایران برای تبدیل به قطب منطقه‌ای پرتاب‌های فضایی و صادرات خدمات فضایی به سایر کشورها سخن گفت.

بیشتر بخوانید: رونمایی از دو ماهواره ناهید 2 و طلوع 3 ؛ نخستین تصاویر خیام منتشر شد

ایران در لیست 10 کشور برتر دنیا در ساخت و پرتاب ماهواره قرار دارد

در حاشیه مراسم بزرگداشت روز فناوری فضایی که روز گذشته، ۱۸ بهمن ماه، برگزار شد و در آن از ماهواره‌های جدید کشور رونمایی شد، وزیر ارتباطات در جمع خبرنگاران حاضر شده و به سؤالات پاسخ داد. زارع‌پور در پاسخ به سوالی درباره درخواست‌هایی که از سمت برخی دستگاه‌ها و کسب‌وکارها برای دسترسی به اینترنت بدون محدودیت مطرح شده، تلویحاً این درخواست‌ها را بدون پاسخ از سوی وزارت ارتباطات خوانده و گفت: «مگر شما دیده‌اید که ما به این درخواست‌ها عمل کرده‌ایم؟»

او در ادامه بار دیگر به برنامه وزارت ارتباطات برای ارائه ابزارهای خاص برای دسترسی برخی اقشار به سایت‌های تحریم‌شده اشاره کرد و توضیح داد:

ما یک سری امکانات برای اقشار خاصی تهیه کرده‌ایم، داریم ابزارهایی فراهم می‌کنیم که آن‌ها بتوانند بدون نیاز به فیلترشکن به سایت‌هایی که تحریم هستیم دسترسی داشته باشند. این مسیر کلی است که داریم طی می‌کنیم.

ایران در لیست 10 کشور برتر دنیا در ساخت و پرتاب ماهواره قرار دارد

زارع‌پور بر عدم نگاه تبعیض‌آمیز در ارائه دسترسی‌های خاص تاکید کرد و افزود: «ارائه این ابزارها به معنی اینترنت طبقاتی نیست و ما هیچ تبعیضی در دسترسی به اینترنت در وزارت ارتباطات قائل نیستیم. کما این که در سال‌های گذشته هم این موضوع بوده و مساله جدیدی نیست.»

او اعتقاد دارد این موضوع که برخی اقشار نیاز به دسترسی‌های خاصی دارند به معنی وجود اینترنت طبقاتی نیست و در ادامه گفت:

مگر پیش از این به برخی اقشار اینترنت با دسترسی متفاوت نمی‌دادند؟ آیا اسم آن طبقاتی است؟ برخی موارد خاص هم به ما گفته می‌شود دسترسی‌هایی برای برخی سایت‌ها فراهم شود. مثل خبرنگاران که دسترسی به یک‌سری سایت‌ها دارند. این به‌معنای اینترنت طبقاتی نیست.

عیسی زارع‌پور در مراسم رونمایی از ماهواره‌های جدید صنعت فضایی کشور که به مناسبت سالگرد پرتاب اولین ماهواره ایرانی (امید) به فضا برگزار شد، توضیحاتی را درباره فعالیت‌های مجموعه دولت، وزارت ارتباطات و سازمان فضایی کشور در یک سال اخیر ارائه کرده و همچنین به ذکر اهدافی پرداخت که برای این حوزه در سال‌های پیش رو تعیین شده است.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات، در این مراسم درباره تلاش‌های وزارت ارتباطات و سازمان فضایی کشور در حوزه ساخت و پرتاب ماهواره‌های داخلی توضیحاتی را ارائه کرد. به گفته زارع‌پور: «نگاه دولت سیزدهم به صنعت فضایی یک نگاه راهبردی، فرصت‌ساز و اقتدارآفرین است.»

زارع‌پور در ادامه جایگاه کشور در حوزه ساخت و پرتاب ماهواره را افتخارآفرین دانست و اظهار کرد:

فناوری‌هایی که در این حوزه به کار گرفته می‌شود جزء پیچیده‌ترین و مهم‌ترین فناوری‌های روز دنیا است و بالاترین استانداردها را دارد. قدم گذاشتن در بومی‌سازی فناوری‌های مرتبط با صنعت فضایی کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است و این که ما توانسته‌ایم در این حوزه خوش بدرخشیم و جزء 10 کشور برتر دنیا در ساخت و پرتاب ماهواره باشیم حاصل همین نگاه راهبردی است که در یک دهه گذشته در نظام جمهوری اسلامی ایران وجود داشته است.

وزیر ارتباطات یکی دیگر از دستاوردهای کشور در حوزه صنعت فضایی را پرتاب ۶ ماهواره در کمتر از یک سال اخیر دانست و اظهار داشت که رسیدن به این تعداد پرتاب ماهواره در این بازه زمانی در کشور بی‌سابقه بوده است. او از ادامه پیدا کردن این تلاش‌ها خبر داده و با اشاره به توجه ویژه به این حوزه در برنامه هفتم توسعه، لایحه بودجه و سایر برنامه‌ها بر اهمیت بسیار زیاد این حوزه برای دولت و مجلس تأکید کرد.

ایران در لیست 10 کشور برتر دنیا در ساخت و پرتاب ماهواره قرار دارد
ایران در لیست 10 کشور برتر دنیا در ساخت و پرتاب ماهواره قرار دارد

هدف اصلی تبدیل شدن به قطب اصلی منطقه‌ای پرتاب‌های فضایی است

زارع‌پور اهداف وزارت ارتباطات در عرصه فضایی کشور را نیز ذکر کرد و گفت: «یکی از اهداف ما این است که تا سال آینده یا حداکثر تا پایان دولت سیزدهم به صادرکننده خدمات فضایی در منطقه تبدیل شویم. الان در منطقه و در میان کشورهای مسلمان کشوری نداریم که چرخه کامل صنعت فضایی را به شکل بومی داشته باشد. با همتی که دوستان در وزارت دفاع و در نیروی هوا فضای سپاه دارند ما می‌توانیم در ساخت و پرتاب ماهواره‌های سنجشی به کشورهای دیگر خدمات بدهیم و جمهوری اسلامی ایران را به قطب منطقه‌ای پرتاب‌های فضایی تبدیل کنیم.» به گفته او، این موضوع به عنوان یک هدف میان‌مدت در برنامه‌های وزارتخانه و سازمان فضایی قرار گرفته است.

زارع‌پور در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ضرورت صنعتی‌سازی این حوزه اشاره کرده و انجام کار اقتصادی در عرصه فضایی و ماهواره‌ای کشور را منوط به همکاری با بخش خصوصی دانست:

اگر بخواهیم در این صنعت کار اقتصادی انجام دهیم و این عرصه را رقابتی کنیم، این هدف محقق نمی‌شود مگر با به میدان آمدن بخش خصوصی.

او در ادامه استفاده از توان نیروی انسانی نخبه را هم ضروری خواند و اظهار کرد: «نیروی انسانی خبره و نخبه باید به این حوزه هم در امر ساخت و هم در بخش پرتاب ماهواره وارد شود.» او در ادامه تصریح کرد که با این اقدامات است که حرکت در مسیر توسعه صنعت فضایی تسهیل و عقب‌ماندگی‌های ۱۰ سال گذشته جبران خواهد شد.

تهیه ره‌نگاشت نهادی و ضرورت تقسیم کار میان عوامل اثرگذار و فعال در صنعت فضایی کشور یکی دیگر از ضرورت‌هایی است که وزیر ارتباطات بر آن تأکید کرد. او با بیان این که صنعت فضایی کشور نیازمند ره‌نگاشت نهادی و تقسیم کار در عین همدلی و هم‌افزایی اعضا است، اضافه کرد:

این ره‌نگاشت نهادی در سازمان فضایی تهیه شده و در کنار آن باید از منابع هم به‌درستی، با حداکثر هم‌افزایی، تفکیک وظایف و دقت بالا استفاده شود.

هدف اصلی تبدیل شدن به قطب اصلی منطقه‌ای پرتاب‌های فضایی است

او در ادامه به دستاوردهای یک سال اخیر سازمان فضایی کشور که با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های خصوصی به دست آمده اشاره کرده و گفت: «امسال خروجی‌های قابل توجهی در حوزه صنعت فضایی کشور داشته‌ایم و امیدوارم این خروجی‌ها در ادامه کاربردی هم بشوند و توسط بهره‌بردارها مورد استفاده قرار گیرند.» او با تأکید بر این که صنعت فضایی یک صنعت واقعاً کاربردی است، افزود:

از همکاران می‌خواهم تا اجرایی و کاربردی شدن این دستاوردها کار را رها نکنند.

او معتقد است: «دستاوردهای صنعت فضایی کشور باید به زندگی روزمره مردم وارد شود و گرهی از مشکلات آن‌ها باز کند» وی اضافه کرد:

یکی از مأموریت‌های ویژه سازمان فضایی این است که دستاوردهای این حوزه را وارد زندگی مردم کند و گرهی از مشکلات آن‌ها باز کند یا یک گره اجتماعی را رفع کند تا تأثیر این دستاوردها در زندگی مردم احساس شود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره قرارگیری ایران در بین 10 کشور برتر دنیا در ساخت و پرتاب ماهواره چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر