;
coinex

آغاز عصر اسپلینترنت در نتیجه اقدامات روسیه ؛ مجمع‌الجزایری پراکنده به نام اینترنت جهانی!

مشارکت پایین کشورهایی چون روسیه، ایران و چین در اینترنت جهانی و توسعه شبکه‌های داخلی و محدود اطلاعات را به آغاز عصر اسپلینترنت تعبیر کرده‌اند. اما اسپلینترنت چیست؟

داگ داوسون رئیس CCG Consulting و از فعالان کارکشته صنعت مخابرات که سوابق مشاوره و اجرایی زیادی دارد اخیرا در مقاله‌ای مفصل به بررسی آثار ناشی از تقسیم و تکه‌تکه‌شدن اینترنت (Splinternet) پرداخته است.

به باور او، یکی از پیامدهای جنگ روسیه و اوکراین، تحریم یا توقف فعالیت روسیه در بسیاری از برنامه‌های وب جهانی است. این کشور فیسبوک، توییتر و بسیاری از شبکه‌های اجتماعی خارجی را مسدود کرده و شرکت‌های بزرگی چون اپل، مایکروسافت، بایت دنس و نتفلیکس نیز از آن خارج شده‌اند.

این روزها اتحادیه اروپا سخت در تلاش برای مسدودسازی محتوای تولیدشده توسط RT (راشاتودی) و اسپوتنیک است و در عین حال بحث‌های در خصوص جلوگیری از ورود افراد و مشاغل روسی به موتورهای جستجو اتحادیه اروپا طرح شده است.

روسیه نیز در اقدامی متقابل، متا را یک سازما افراطی اعلام کرده و این موضوع باعث شده که دولت روسیه از مشارکت در سازمان‌هایی مانند شورای اینترنت اروپا که سیاست‌های بین‌المللی مخابرات را تعیین می‌کنند، صرف‌نظر کند. البته که اتحادیه اروپا هم قصد عقب‌نشینی ندارد و در اقدامی متقابل با تعلیق روسیه از اتحادیه پخش اروپا موافقت کرد.  تداوم این روند، به گفته داوسون به پدیده‌ای می‌انجامد که او از آن به اسپلینترنت یاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: سیستم نظارتی گسترده دولت چین در مقابله با اعتراضات ؛ تکنولوژی علیه خَلق!

آغاز عصر اسپلینترنت در نتیجه اقدامات روسیه

اسپلینترنت یک واژه جدید برای آن چیزی است که این روزها در روسیه در حال وقوع است. اسپلینترنت در واقع به نوعی از اینترنت اشاره دارد که به دلایل مختلفی مانند سیاست، تجارت، ملی‌گرایی، مذهب، منافع ملی متفاوت و یا حتی محدودیت‌های فناوری منشعب و تقسیم شده باشد.

آغاز عصر اسپلینترنت در نتیجه اقدامات روسیه ؛ مجمع‌الجزایری پراکنده به نام اینترنت جهانی!

شاید به نظر برسد که روسیه هم می‌تواند با تقلید از راهی که چین، ایران و کره‌شمالی پیشگامان آن هستند،‌ بدون مشارکت در اینترنت جهانی، خود را از سراسر جهان جدا کند. اما باید اذعان کرد که حتی ایران و چین به عنوان پرچمداران فیلترینگ و مسدودسازی در دنیا نیز همچنان در پشتیبانی از ساختار کلی و پروتکل‌های جهانی اینترنت مشارکت دارند و همه برنامه‌ها و پلتفرم‌های غربی را مسدود نکرده‌اند.

البته در صورتی که این کشورها و به خصوص در حال حاضر روسیه تصمیم بگیرند علاوه بر خروج کامل از وب جهانی، پروتکل خاص خود را برای استفاده در داخل توسعه دهند و پروتکل یکسانی را حفظ نکند، در نهایت ارتباط با دیگر نقاط جهان دشوار یا غیرممکن می‌شود و این یعنی فاجعه‌ای به نام اسپلینترنت!

این امر می‌تواند تاثیر شدیدی بر وب به عنوان یک وسیله ارتباط بین‌المللی داشته باشد. چراکه در حال حاضر حجم عظیمی از تجارت دیجیتال بین این کشورها و سایر نقاط جهان، از طریق شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود. تجارت بین این کشورها و جهان به ایمیل، برنامه‌های پیام‌رسانی و پلتفرم‌های همکاری بستگی دارد.

آغاز عصر اسپلینترنت در نتیجه اقدامات روسیه ؛ مجمع‌الجزایری پراکنده به نام اینترنت جهانی!

مردم و کسب‌وکارها در این کشورها، مانند سایر نقاط جهان در جلسات مجازی و آنلاین شرکت می‌کنند و در نتیجه اثرات اقتصادی خروج کشورهای بزرگ از تجارت الکترونیک در سراسر جهان بسیار زیاد است.

برای مثال گوگل و فیسبوک سرورهایی را در روسیه قرار داده‌اند تا محتوای تولیدشده در روسیه در این کشور بماند و در سرورها و مراکز داده خارج از کشور ذخیره نشود.

اما خروج روسیه از اینترنت جهانی ممکن است بسیار شدیدتر از مورد چین باشد و ارتباطات با دنیای خارج را به صفر برساند. این موضوع فارغ از تاثیری که بر تجارت روسیه دارد، ارتباط مردم روسیه با دیگر نقاط جهان را کاملا قطع می‌کند.

البته به نظر نمی‌رسد خروج روسیه یا چین از وب، تاثیر زیادی بر نحوه استفاده سایر مردم دنیا از آن داشته باشد. این امر بدان معناست که شهروندان آن کشورها، از جدیدترین نوآوری‌های وب بهره نخواهند برد.

آغاز عصر اسپلینترنت در نتیجه اقدامات روسیه ؛ مجمع‌الجزایری پراکنده به نام اینترنت جهانی!

اگر مردم از مشارکت در ارتباطات سراسری دست بردارند، کل جهان متضرر می‌شود. وب، یک ابزار متعادل‌کننده و روش اتصالِ برابرسازِ بزرگ است که افراد به وسیله آن، با علایق مشابه از سراسر جهان با یکدیگر آشنا می‌شوند. ما در جهانی پر از سیاست و جنجال زندگی می‌کنیم، بنابراین احتمالا اجتناب‌ناپذیر است که این امر، در نهایت مانند بسیاری از بخش‌های دیگر اقتصاد جهان به اینترنت نیز سرایت کند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره آغاز عصر اسپلینترنت چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر