;
coinex

توسعه ماهواره آیات برای پیش‌بینی زلزله در ایران

ماهواره آیات با هدف پیش‌بینی زلزله در حال توسعه است. اما نحوه کارکرد این ماهواره چگونه است و چه زمانی به فضا پرتاب می‌شود؟

توسعه ماهواره آیات به‌منظور پیش‌بینی زلزله در دستور کار قرار گرفت. بنابر اعلام رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، تفاهم‌نامه‌ای مبنی‌بر ساخت این ماهواره با پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی امضا شده است تا بتوانیم به‌وسیله آن وقوع زلزله در ایران را پیش‌بینی کنیم. جزئیات بیشتر را در ادامه مطلب بخوانید.

بیشتر بخوانید: پیش بینی دقیق زلزله ترکیه از سه روز قبل توسط یک محقق هلندی!

ماهواره آیات با هدف پیش‌بینی زلزله به فضا فرستاده می‌شود

حسن زمانیان، رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، از ساخت ماهواره آیات خبر داده و گفت: «در حال ساخت ماهواره آیات هستیم که هدف آن پیش‌بینی زلزله است.» طبق اعلام زمانیان:

تفاهم‌نامه همکاری ساخت این ماهواره، که با هدف پیش‌بینی زلزله و تخمین زیان و آسیب آن طراحی شده، بین سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی امضا شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در نشست مدیران حقوقی دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری درباره فعالیت‌های این سازمان نیز گفت: «بسیاری از دانش فنی صنایع در این سازمان تولید شده و اولین ماهواره کشور در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ساخته و دانش فنی آن بومی شده است.»

ماهواره آیات با هدف پیش‌بینی زلزله به فضا فرستاده می‌شود

او همچنین به دیگر پروژه‌هایی اشاره کرد که این مجموعه در دست انجام دارد:

به زودی پارک علم و فناوری بین‌المللی در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران راه‌اندازی خواهد شد.

به گفته زمانیان: «اولین دستگاه دیالیز در کشور نیز طراحی و ساخته شده و در همین سازمان دانش فنی آن در کشور بومی شده است.»

مهدی زارع، معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، نیز در این نشست درباره ماهواره آیات توضیح داده و با بیان این که «آیات» توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته می‌شود، گفت:

تلاش محققان و متخصصان داخلی این است که یک ماهواره بومی با هدف پیش‌بینی زلزله، شناسایی مناطق لرزه‌خیز و مطالعه بر روی این مناطق در کشور طراحی و ساخته شود.

به گفته او: «هدف از ساخت این ماهواره بررسی لرزه‌خیزی منطقه و به ویژه مناطق کشور بر اساس داده‌های علمی و ماهواره‌ای است.» زارع در ادامه به نحوه استفاده از اطلاعات ماهواره‌ها نیز اشاره کرد:

متخصصان پژوهشگاه زلزله‌شناسی، علاوه بر مشارکت در طراحی علمی این ماهواره، اطلاعات و داده‌های رسیده از آن را جمع‌آوری و دریافت کرده و در ادامه، آن‌ها را تجزیه و تحلیل می کنند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله به مهم‌ترین نمونه‌های بین‌المللی این ماهواره‌ها نیز اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین این ماهواره‌ها که به داده‌های آن استناد علمی می‌شود مربوط به کشور فرانسه است که بیشتر محققان دنیا از اطلاعات و داده‌های آن استفاده می‌کنند. این ماهواره ۱۰ سال قبل در مدار زمین قرار گرفته تا با استفاده از اطلاعات آن بتوان زلزله‌ها را پیش‌بینی کرد.» زارع اعلام کرده است:

داده‌ها و اطلاعات این ماهواره تا کنون مورد استفاده قرار گرفته و مؤثر بوده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره ماهواره آیات چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر