;
coinex

سکته قلبی چیست؟ در سکته (حمله) قلبی چه اتفاقی می افتد؟

سکته قلبی یکی از مشکلاتی است که جوامع امروزی به‌­شدت با آن درگیر هستند. لایف استایل شلوغ و پر استرس، فست­‌فود و مواد غذایی ناسالم، مصرف دخانیات و مشروبات الکلی همه و همه در فراگیری این عارضه موثر بوده و باعث شده‌­اند که بیشتر انسان­ها چه در جوانی و چه در میان­سالی تحت تهدید این حمله زندگی کنند.

در این مقاله قصد داریم به سوالات مربوط به این عارضه پاسخ دهیم. پس اگر قصد کسب اطلاعات بیشتر درباره موضوع مطرح­‌شده را دارید، پیشنهاد می­کنم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

قلب انسان چگونه کار می­کند؟

میوکارد نام عضلاتی است که قلب از آنها ساخته شده است. وظیفه اصلی قلب خون‌­رسانی به سایر اندام­‌های بدن است. رگ­‌های خونی یا شریان­‌ها خون پمپاژ شده توسط قلب را به‌­دیگر اندام­‌ها خواهند رساند.

عضلات قلب نیز همانند دیگر عضلات بدن به خون­رسانی خوبی نیاز دارند. نام شریانی که خون را به عضله قلب می­رساند، عروق کرونر است.

شریان­های اصلی این عروق از آئورت جدا می­شوند. آئورت نام شریان بزرگی است که وظیفه خون­رسانی از قلب به بدن را دارد. عروق کرونر نیز خود به شریان­های کوچک­تری تقسیم می­شوند و می­توانند خون را به سراسر عضله قلب برسانند.

آنفارکتوس میوکارد یا سکته قلبی چیست؟

تمام عضله­‌های بدن ما باید مواد مغذی و اکسیژن را به‌­طور پیوسته و ثابت دریافت کنند. عدم رسیدن چنین مواردی به عضله به معنی مرگ آن عضله است. قلب نیز یکی از عضله­‌های بدن ماست که مستثنی از این شرایط نیست.

نام پزشکی حمله قلبی، آنفارکتوس میوکارد بوده که یک وضعیت تهدید­کننده برای زندگی انسان­ها محسوب می­شود. زمانی که جریان خون به قلب مسدود یا قطع شود ما دچار حمله قلبی می­شویم. معمولا انسداد یک یا چند عروق کرونری چنین وضعیتی را برای ما پیش خواهد آورد.

پلاک­‌های خونی که عموما از چربی، مواد زائد سلولی و کلسترول تشکیل می­شوند اصلی­ترین عامل برای انسداد عروق کرونری هستند. این حمله می­تواند در موقعیت­‌های خاصی اتفاق بیفتد.

به‌­همین سبب است که گاهی سکته قلبی در خواب را شاهد هستیم و گاهی می­بینیم فردی در فعالیت سنگین دچار چنین عارضه­‌ا‌‌‌ی شده است. حتی اگر یکی از عروق کرونری مسدود شده باشد بخش بزرگی از ماهیچه قلب تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

اگر حمله بیش از اندازه طول بکشد سلول­های بافت قلب ما خواهند مرد. اگر پس از حمله قلبی بخشی از عضله قلب ما آسیب دیده باشد پس از چند هفته این آسیب دیدگی توسط بدن رفع خواهد شد.

نشانه­های حمله قلبی چیست؟

اصلی‌­ترین نشانه سکته قلبی درد شدید در قفسه سینه و تنگی نفس است. اما علائم دیگری وجود دارند که در ادامه آنها را به شما خواهیم گفت. نشانه­‌های جانبی این حمله عبارت­اند از:

  • تعریق
  • اضطراب شدید
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • سرگیجه
  • ضعف بدن
  • درد در پشت بدن
  • درد در فک

توجه داشته باشید که این علائم در کنار تنگی نفس و درد شدید قفسه سینه معنا پیدا خواهند کرد و به تنهایی دلیل حمله نیستند. این درد ممکن است متناوب یا ثابت باشد.

بر اساس نوع فیزیولوژی ما انسان‌ها، بانوان، کمتر درد قفسه سینه را در بین علائمی که گفته شد تجربه می­کنند. به‌­جای این نشانه ممکن است که آنها در گلو یا بازوی خود سوزش احساس کنند.

علائمی که بیماران گزارش کرده‌­اند یکسان نیستند اما بر اساس آمار بسیاری از آنها درد قفسه سینه را اصلی‌­ترین نشانه ذکر کرده‌­اند.

عوارض حمله قلبی چیست؟

حدود 20 درصد از افرادی که دچار حمله قلبی می­شوند در راه بیمارستان جان خود را از دست خواهند داد. 80 درصد دیگر نیز با مشکلات تهدید­کننده زندگی دست‌­وپنجه نرم خواهند کرد. از جمله عوارض حمله قلبی باید به:

  • نارسایی قلبی
  • سکته مغزی
  • انسداد ضعیف قلب
  • آسیب به­ اندام­‌های حیاتی (کبد یا کلیه)
  • ایجاد لخته خون در قلب و پا
  • ضربان قلب نامنظم
  • مرگ

اشاره کرد. افرادی که در بیمارستان پس از گذشت چند ساعت از حمله قلبی مشکل جدی در بدن آنها مشاهده نمی­شود به احتمال قوی بهبودی خود را به‌­دست خواهند آورد.

چه چیزی باعث حمله قلبی می­شود؟

در اکثر موارد، لخته خون دلیل اصلی این حمله است. اگر در یکی از شریان­های اصلی یا فرعی قلب لخته خون تشکیل شده باشد ما دچار این عارضه خواهیم شد. پلاک می­تواند با گذر زمان شریان­ها را مسدود کند و خون­رسانی را به قلب متوقف نماید.

خون زمانی که تلاش کند از شریان­های دارای پلاک رد شود به لخته تبدیل خواهد شد. لخته معمولا در شریان­های طبیعی تشکیل نمی­شود. اگر لخته خون جریان خونی را به‌­طور کامل قطع کند ما حمله را تجربه می­کنیم.

البته دلایل فرعی دیگری برای این عارضه وجود دارند؛ از جمله:

  • مشکلات نادر قلبی
  • التهاب عروق کرونر
  • مصرف کوکائین (به‌­دلیل اینکه می­تواند در عروق کرونر اسپاسم ایجاد کند)
  • جراحی قلب (عوارض آن)
  • لخته شدن خون در دیگر نقاط بدن

چه کسانی ممکن است دچار حمله قلبی شوند؟

در ادامه افرادی که ممکن است دچار سکته قلبی خفیف یا حاد شوند را به شما معرفی خواهیم کرد.

افرادی که به فشارخون بالا مبتلا هستند.

اگر فشارخون دارید احتمال حمله قلبی در شما بیش از سایر افراد است. فشارخون طبیعی باید کمتر از 120/80 میلی‌متر جیوه باشد. هر چقدر که عدد فشارخون افزایش پیدا کند، احتمال حمله قلبی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

چراکه فشار بالای خون به شریان­ها صدمه می­زند و احتمال تشکیل پلاک را افزایش می­دهد.

افراد دارای اضافه وزن

افرادی که وزن زیادی دارند به‌­علت چربی و کلسترول بالا احتمال تشکیل پلاک در شریان­های آنها زیاد است. به­‌همین دلیل آنها مستعد سکته قلبی هستند.

افرادی که سیگار مصرف می­کنند.

دخانیات می­تواند عروق را درگیر کند، فشارخون را بالا ببرد و خطر سکته قلبی را افزایش دهد.

افرادی که دیابت دارند.

اگر قند خون شما بالاست احتمال حمله قلبی نیز در شما زیاد است. سطح بالای قند خون می­تواند به گرفتگی عروق منجر شود. به‌­همین دلیل باید بیشتر مراقب افرادی که دیابت دارند بود.

دیگر افرادی که مستعد هستند.

کهولت سن، سابقه خانوادگی و سطح تری‌گلیسیرید بالا نیز از دیگر عوامل ابتلا به این عارضه است.

برای پیشگیری از حمله قلبی چه کاری انجام دهیم؟

کار­های زیادی برای بهبود وضعیت قلب وجود دارد که شما می­توانید انجام دهید. تغییر سبک زندگی مهم­ترین کاری است که می­توانید بکنید.

اگر فشارخون دارید آن را تحت کنترل بگیرید و نسبت به آن مسلط شوید. سیگار نکشید و مصرف آن را کنار بگذارید. اگر نمی­توانید و عدم مصرف آن برای شما منجر به مشکلات جدی خواهد شد، از میزان مصرف خود تا حد زیادی کم کنید.

ورزش کنید. وزن خود را در محدوده استاندارد نگه دارید. از سبزیجات و میوه‌­های تازه در وعده‌­های غذایی خود غافل نشوید. سعی کنید غذا­های کم‌نمک، با چربی و کلسترول پایین را مصرف کنید.

سکته قلبی چیست؟ در سکته (حمله) قلبی چه اتفاقی می افتد؟

سکته قلبی یکی از مشکلات جدی در ما انسان­ها است. ما باید با تغییر سبک زندگی خود از خطر بروز این عارضه کم کنیم. امروزه شاهد هستیم که حمله قلبی بیش از پیش فراگیر شده و افراد زیادی به آن مبتلا می­شوند.

چند نسل پیش شاید بیشتر افراد کهنسال درگیر حملات قلبی بودند اما حالا می­بینیم که با سبک زندگی ناسالم امروزی بیشتر جوانان در خطر این حمله قرار دارند. برای جلوگیری از حمله، سبک زندگی سالمی را پیش بگیرید و به‌­شکل سالیانه آزمایش­‌هایی برای چکاپ وضعیت بدن خود انجام دهید.

.

پایان رپورتاژ آگهی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر